AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #361 Del Skrevet 10. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg finner interessant er at alle skal være så inkluderende og forståelsfulle, folk skal kunne være hvem de vil og folk legger sin stolthet i å være så liberale som mulig, men med en gang noen har verdier som de mener går i mot sine egne, nei da er man dum, dørmatte og et troll. Anonymkode: 9a253...37c Du er nok ikke dum (selv om innlegget var det). Ei heller tror jeg du er dørmatte. Men troll, absolutt troll. Anonymkode: 30448...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 10. mai 2019 #362 Del Skrevet 10. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Budskapet er ikke "elsk og respekter hverandre og vær grei". Budskapet er at du skal respektere og behandle mannen din som en mann, vær takknemlig for hans maskuline kvaliteter og de naturlige forskjellene mellom kjøkken, og det å ikke la en filleting som husarbeid ødelegge forholdet. Møt problemer på en produktiv måte, ikke mas og kjeft på mannen din som en tenåringsmor. Jeg skriver til kvinner med problemer i forholdet, ikke til menn, det betyr ikke at mannen ikke har noe ansvar. Anonymkode: 9a253...37c Du forstår det fremdeles ikke, gjør du vel. Hva er forskjellen på å behandle mannen din som et mann og som et individ? Behandler man ikke en mann som en mann hvis man ikke går med på å gjøre husarbeidet alene? Skjønner du at husarbeid ikke er en filleting for alle, selv om det er det for deg? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 10. mai 2019 #363 Del Skrevet 10. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Budskapet er ikke "elsk og respekter hverandre og vær grei". Budskapet er at du skal respektere og behandle mannen din som en mann, vær takknemlig for hans maskuline kvaliteter og de naturlige forskjellene mellom kjøkken, og det å ikke la en filleting som husarbeid ødelegge forholdet. Møt problemer på en produktiv måte, ikke mas og kjeft på mannen din som en tenåringsmor. Jeg skriver til kvinner med problemer i forholdet, ikke til menn, det betyr ikke at mannen ikke har noe ansvar. Jeg ser på ingen måte opp til han, men sitatet er likevel en viktig ting å ta med seg, nettopp fordi ingen kan få noen andre til å forandre seg uten at de selv vil det. Anonymkode: 9a253...37c Elske og respektere skal nå gå begge veier, syns du ikke? Min mann setter enormt pris på min femininitet og meg som person. Jeg gjør mest selv fordi han jobber mest om dagen, men den dagen jeg jobber mye igjen så skal oppgavene deles enda mer. At jeg er født som en kvinne betyr ikke at jeg er skapt for å tørke støv, ta oppvask og lage mat, ei heller for å kun være en fornøyelse for mannen. Vi er likeverdige og jeg skal ikke bruke all min fritid på husarbeid så han kan være «mann» Støvtørking er grusomt kjedelig, samme med oppvask, vask av gulver, henge opp klær. Du er ikke mer verdig kvinne bare fordi du syns slikt er gøy. Du skriver som om at du er en enda bedre kvinne enn disse såkalte sterke kvinnene, bare fordi du er tradisjonell. Sterke kvinner har gjort mye godt for samfunnet og verden. Sterke kvinner trengs. Ser også at du fortsatt holder en knapp på menn som den uskyldige part i forholdet som skal dulles med. Noen ganger så trenger både kvinner og menn en reprimande. Menn i forhold skal ikke ha noe mer fordeler enn oss kvinner. Er så lei frasen la menn få være menn, som om det betyr at de skal dulles med og bli forstått ihjel. La nå kvinner også få være kvinner, den kvinnen, personen, individet dem er. Liker dem mannfolkarbeid så må de for all del få lov til det. Noen kvinner har mye styrke i seg og får energi av hardt fysisk arbeid. Mange kvinner på 50-tallet ønsket også mer av livet sitt enn å være husmor. Det konstante gnålet om feminismen har gått for langt og at at kvinner er fæle er bare ren sprøyt. Så menn kan være herskesyke,nedlatende, og late, bare fordi de er menn? Mange menn som har slike dårlige egenskaper som de ikke viser før de har vært sammen med dama lenge. Lett å si at hun skulle tenkt på det før det ble alvor. Er så glad jeg for at vi lever i Norge i en tid der vi har lov til å være den vi er og at vi er likeverdige i et forhold hvor begge har lov til å åpne munn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 10. mai 2019 #364 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naturlige forskjellene mellom kjønnene* 😅 Anonymkode: 9a253...37c Det er ingen naturlig forskjell som gjør det enklere eller bedre for meg å gjøre husarbeid, enn for mannen. Dette går på konstruerte forskjeller i samfunnet, ikke noe biologisk. Endret 10. mai 2019 av Clefable 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 10. mai 2019 #365 Del Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, Clefable skrev: Det er ingen naturlig forskjell som gjør det enklere eller bedre for meg å gjøre husarbeid, enn for mannen. Nei, så vidt meg bekjent gjøres husarbeid ikke med kjønnsorganene, så det burde gå greit å ta i et tak enten man har innover- eller utovertiss. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 10. mai 2019 #366 Del Skrevet 10. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Budskapet er ikke "elsk og respekter hverandre og vær grei". Budskapet er at du skal respektere og behandle mannen din som en mann, vær takknemlig for hans maskuline kvaliteter og de naturlige forskjellene mellom kjøkken, og det å ikke la en filleting som husarbeid ødelegge forholdet. Møt problemer på en produktiv måte, ikke mas og kjeft på mannen din som en tenåringsmor. Jeg skriver til kvinner med problemer i forholdet, ikke til menn, det betyr ikke at mannen ikke har noe ansvar. Jeg ser på ingen måte opp til han, men sitatet er likevel en viktig ting å ta med seg, nettopp fordi ingen kan få noen andre til å forandre seg uten at de selv vil det. Anonymkode: 9a253...37c Dette har da ingenting med VERDIER å gjøre. "naturlige forskjeller mellom kjønnene" jaha - hva er det? At kvinner er programmert til å like husarbeid? At menn er programmert til å være "handy"? Hvilke "maskuline kvaliteter" utelukker boevne? Hvilke "maskuline kvaliteter" fordrer at kvinnen må ta alt av husarbeid så mannen skal få være maskulin i fred? Du kommer jo bare med svada. De fleste med bittelitt mellom ørene vet at vi kun kan forandre oss selv. De fleste vet også at det å leve sammen betyr at BEGGE drar lasset SAMMEN. Og at jo, husarbeid, eller mangelen på fordeling av husarbeidet ER grunnlag for brudd. Helt reelt. Fordi de fleste av oss ønsker ikke å være den andres tjener, vi ønsker et likeverdig forhold der begge gjør sin del. Uten at den ene "hjelper til", det er naturlig i en felles husholdning at BEGGE tar ansvar. Du mener jo åpenbart at sånn som vi lever - jeg jobber fullt og tjener ogdt, mannen jobber deltid og tar det meste av husarbeidetr - gjør at jeg ikke er kvinne og han ikke er mann. Interessant, fordi verken jeg eller han (eller mange andre i denne tråden for den del) identifiserer de oppgavene vi har i det daglige som avgjørende for vår maskulinitet/femininitet. De som treffer oss vil heller ikke mene at han ikke er mann og jeg ikke er kvinne, tror til dags dato at det har ingen noensinne vært i tvil om. Fly gjerne rundt som en liten lerkefugl, men ikke tro at dette har noe med "verdier" å gjøre, verdier som liksom er "tradisjonelle" og som vi andre "ikke forstår". 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 10. mai 2019 #367 Del Skrevet 10. mai 2019 1 minutt siden, Clefable skrev: Det er ingen naturlig forskjell som gjør det enklere eller bedre for meg å gjøre husarbeid, enn for mannen. Dette går på konstruerte forskjeller i samfunnet, ikke noe biologisk. Ja akkurat. Det var det menn som konstruerte fordi de ville ha en kvinne som kunne tjene dem. Morsomt at noen kvinner fremdeles går på den 😂 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #368 Del Skrevet 10. mai 2019 Hvis man ser på mannen som et individ, og ikke som en mann, da kan man vel like gjerne være sammen med en kvinne? Anonymkode: 0f90a...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 10. mai 2019 #369 Del Skrevet 10. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ser på mannen som et individ, og ikke som en mann, da kan man vel like gjerne være sammen med en kvinne? Anonymkode: 0f90a...197 Hvorfor det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 10. mai 2019 #370 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ser på mannen som et individ, og ikke som en mann, da kan man vel like gjerne være sammen med en kvinne? Anonymkode: 0f90a...197 Tja, det er jo fortsatt rent fysiske forskjeller man kanskje tiltrekkes av med menn da, som kvinner ikke har. Men ellers synes jeg alle mennesker burde sees på som individer, og ikke dømmes etter stereotypiske kvaliteter basert på myter om kjønn. Feks liker kanskje noen kvinner å vaske hus, og noen menn liker det kanskje også. Også har du de av begge kjønn som synes det er dødskjedelig, men uansett må gjøres. Interesser og preferanser avhenger ikke av kjønn. Endret 10. mai 2019 av Clefable 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 10. mai 2019 #371 Del Skrevet 10. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ser på mannen som et individ, og ikke som en mann, da kan man vel like gjerne være sammen med en kvinne? Anonymkode: 0f90a...197 Altså, på samme måte som jeg ikke ble sammen med min mann for å få hjelp til dekkskift, reparasjoner osv, forventer jeg at min mann ikke valgte meg for å få hjelp med husarbeidet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #372 Del Skrevet 10. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man ser på mannen som et individ, og ikke som en mann, da kan man vel like gjerne være sammen med en kvinne? Anonymkode: 0f90a...197 ??? Anonymkode: 30e8b...7e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hartroa Skrevet 10. mai 2019 #373 Del Skrevet 10. mai 2019 2 timer siden, Clefable skrev: Tja, det er jo fortsatt rent fysiske forskjeller man kanskje tiltrekkes av med menn da, som kvinner ikke har. Men ellers synes jeg alle mennesker burde sees på som individer, og ikke dømmes etter stereotypiske kvaliteter basert på myter om kjønn. Feks liker kanskje noen kvinner å vaske hus, og noen menn liker det kanskje også. Også har du de av begge kjønn som synes det er dødskjedelig, men uansett må gjøres. Interesser og preferanser avhenger ikke av kjønn. I prinsippet er jeg enig med deg. Likevel tror jeg at det fortsatt er en forskjell på menn og kvinner, uten at det skal ha betydning for det vi snakker om her og jeg er ikke enig i TS sin tankegang. Jeg tror f. eks at kvinner fortsatt er flinkere til å gjøre det koselig i hjemmet, nettopp fordi de har mer syn for det enn menn. Jeg ser også at det er flest gutter som er interessert i bil og motor. Det betyr ikke at noen menn liker å pynte og stelle i hjemmet og det betyr heller ikke at kvinner ikke kan være interessert i bil og motor. Det er i alle fall min observasjon at kvinner og menn fortsatt har forskjellige interesser og ofte kan være gode på forskjellige ting. Her snakker jeg om majoriteten og selvsagt finnes det mange unntak her. Men selv om det fortsatt er en forskjell på menn og kvinner, så betyr ikke det at kvinner gjør inne-arbeid og menn gjør ute-arbeid. Poenget må jo være at man drar lasset sammen og at man fordeler oppgavene ut i fra hva som må gjøres, men også ut i fra hva man liker og kan best. De oppgavene som da ingen liker, må man også fordele, siden de også må gjøres. Jeg tror ikke at kvinner er bedre på å vaske enn menn og det meste kan læres. Når det er sagt, så kan jeg også pynte opp i hjemmet, men jeg er ikke god på det. Jeg har ikke øye for detaljer, slik som ofte kvinner har. Jeg mener at det bør ikke være noe motsetning i å erkjenne at det kan være en viss forskjell på menn og kvinner og fortsatt fordele på oppgavene i hjemmet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 10. mai 2019 #374 Del Skrevet 10. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ser på mannen som et individ, og ikke som en mann, da kan man vel like gjerne være sammen med en kvinne? Anonymkode: 0f90a...197 Haha! Dagens. Fra nå av skal jeg drite i individer. Mann er mann! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #375 Del Skrevet 10. mai 2019 3 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: Men du er jo ikke inkluderende selv! Du snakker om ditt liv som fasit for alle andre sitt. Kanskje du burde ha brukt Gandhi sitt sitat på deg selv, først og fremst? Men jeg har aldri sagt at jeg er inkluderende eller liberal, det er mye jeg ikke er enig med i samfunnet. Folk kan gjøre som de vil så klart, men utover det er jeg ikke enig. Og nei, mitt liv er ikke en fasit, men om du har problemer i forholdet og det er en gjenganger i alle forholdene, hva med å prøve noe nytt? Anonymkode: 9a253...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #376 Del Skrevet 10. mai 2019 På 5.5.2019 den 10.44, AnonymBruker skrev: Nope, behandler han absolutt ikke som et barn. Hvordan i all verden er det å behandle noen som et barn fordi jeg ønsker å støtte han og gjøre livet hans så bra som mulig, fordi han er en helt fantastisk mann. Dørmatte er jeg heller ikke. Og han bidrar på veldig mange andre måter. Og han gjør som sagt hva som helst for at jeg skal ha det bra, jeg er alltid han nummer en prioritet. Det skulle bare mangle at jeg ikke skulle lettet byrden hans litt. Og som sagt hjelper han alltid til om jeg trenger hjelp. Og om jeg er syk eller dårlig så beordrer han meg ned på sofaen og gjør alt selv med mer. Han er en veldig hardtarbeidende og dedikert mann, ikke bare til jobben, men til alt i livet sitt. Anonymkode: 9a253...37c Og du jobber med...ingenting? Husmors-fornøyelser? Kvinner som jobber fult har ikke kapasitet til å være husmor, og tenker dermed ikke slik som du gjør. Anonymkode: b5694...735 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 10. mai 2019 #377 Del Skrevet 10. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har aldri sagt at jeg er inkluderende eller liberal, det er mye jeg ikke er enig med i samfunnet. Folk kan gjøre som de vil så klart, men utover det er jeg ikke enig. Og nei, mitt liv er ikke en fasit, men om du har problemer i forholdet og det er en gjenganger i alle forholdene, hva med å prøve noe nytt? Anonymkode: 9a253...37c Hvorfor må da vi være inkluderende overfor deg, når du ikke er det overfor oss? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 10. mai 2019 #378 Del Skrevet 10. mai 2019 40 minutter siden, Hartroa skrev: I prinsippet er jeg enig med deg. Likevel tror jeg at det fortsatt er en forskjell på menn og kvinner, uten at det skal ha betydning for det vi snakker om her og jeg er ikke enig i TS sin tankegang. Jeg tror f. eks at kvinner fortsatt er flinkere til å gjøre det koselig i hjemmet, nettopp fordi de har mer syn for det enn menn. Jeg ser også at det er flest gutter som er interessert i bil og motor. Det betyr ikke at noen menn liker å pynte og stelle i hjemmet og det betyr heller ikke at kvinner ikke kan være interessert i bil og motor. Det er i alle fall min observasjon at kvinner og menn fortsatt har forskjellige interesser og ofte kan være gode på forskjellige ting. Her snakker jeg om majoriteten og selvsagt finnes det mange unntak her. Men selv om det fortsatt er en forskjell på menn og kvinner, så betyr ikke det at kvinner gjør inne-arbeid og menn gjør ute-arbeid. Poenget må jo være at man drar lasset sammen og at man fordeler oppgavene ut i fra hva som må gjøres, men også ut i fra hva man liker og kan best. De oppgavene som da ingen liker, må man også fordele, siden de også må gjøres. Jeg tror ikke at kvinner er bedre på å vaske enn menn og det meste kan læres. Når det er sagt, så kan jeg også pynte opp i hjemmet, men jeg er ikke god på det. Jeg har ikke øye for detaljer, slik som ofte kvinner har. Jeg mener at det bør ikke være noe motsetning i å erkjenne at det kan være en viss forskjell på menn og kvinner og fortsatt fordele på oppgavene i hjemmet. Husarbeid er ikke det samme som å pynte et hjem. Det er å vaske klær, skifte sengetøy, vaske do, lage mat, tørke støv, tømme søppel og vaske gulv. Tro meg, absolutt ingen synes dette er spennende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hartroa Skrevet 10. mai 2019 #379 Del Skrevet 10. mai 2019 3 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Husarbeid er ikke det samme som å pynte et hjem. Det er å vaske klær, skifte sengetøy, vaske do, lage mat, tørke støv, tømme søppel og vaske gulv. Tro meg, absolutt ingen synes dette er spennende. Håper ikke det var det du fikk ut av mitt innlegg. Jeg er helt enig med deg. Mye av det er gørr kjedelig, men må gjøres. Poenget mitt var at det må gå an å erkjenne at kvinner og menn kan være forskjellige og likevel samarbeide om oppgavene i hjemmet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 10. mai 2019 #380 Del Skrevet 10. mai 2019 5 minutter siden, Hartroa skrev: Håper ikke det var det du fikk ut av mitt innlegg. Jeg er helt enig med deg. Mye av det er gørr kjedelig, men må gjøres. Poenget mitt var at det må gå an å erkjenne at kvinner og menn kan være forskjellige og likevel samarbeide om oppgavene i hjemmet. Det er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå