Gå til innhold

Skilles på grunn av oppvasken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er fullstendig respektløst å kalle TS dørmatte, naiv og lignende for et liv hun har valgt. Jeg har det akkurat like ; jeg liker å lage maten og stelle i huset mens mannen er handy og bærer inn ved, skifter dekk, renser tette sluker osv. Og jeg har det GODT slik, det er ikke noe offer eller nedverdigende å gjøre det slik. 

Jeg er og enig i at det er tåpelig å gjøre husarbeid til et så stort problem at man skilles pga det. At man FORVENTER ting av hverandre og lar det ødelegge alt. Nei, jammen får folk kommunisere såpass sivilisert at man løser ting. Det finns større problem for et forhold! Mener jeg..

Anonymkode: ef5a7...87b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det akkurat like ; jeg liker å lage maten og stelle i huset mens mannen er handy og bærer inn ved, skifter dekk, renser tette sluker osv. Og jeg har det GODT slik, det er ikke noe offer eller nedverdigende å gjøre det slik. 

Tidsaspektet er ganske vesentlig her. Man skifter ikke dekk og renser sluk daglig, men man passer barn, lager mat og vasker klær/hus hver dag. Det er en daglig og ukentlig logistikk som skal gå opp hvis begge parter jobber fullt. 

Anonymkode: e8561...8ba

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger så mange kvinner å ødelegge forhold på grunn av noe så tåpelig! Jeg har lest så mange tråder her inne der kvinnen klager over hvordan mannen aldri bidrar i huset, hvor mye hun maser, men at han aldri gjør noe. Så klart han ikke blir bedre når du bare klager og forventer, og sikkert ikke en gang viser takknemmelighet når han faktisk bidrar.

Her i huset har jeg sagt at jeg tar meg av alt av husvask, matlaging, klær osv. og om jeg trenger hjelper sier jeg til han at jeg trenger hjelp. Da vil han gladelig hjelpe og spør hva han kan gjøre for meg. Om det blir alt for mye å gjøre og jeg blir veldig overveldet kan jeg si til han at jeg er veldig stresset nå fordi jeg må gjøre x, y og abcdefghihklmnop. Da hjelper han og kommer også med løsninger til hvordan vi kan fikse alt, han finner også løsninger til hvordan vi kan fikse det bedre i fremtiden (vi har for eksempel veldig dårlig plass til oppbevaring, så han har derfor laget mange smarte løsninger til hvordan vi kan oppbevare ting). 

Han tar seg av alt a større ting og jeg er generelt utrolig taknemmelig for at han er min mann, så å ta mesteparten av oppgavene i huset har jeg ikke noe problem med. Han er ikke så glad i slike ting, så det er noe jeg med glede gjør for han. Og han hjelper meg alltid når jeg sier at jeg trenger hans hjelp (jeg sier det da på en hyggelig måte, ikke angklagende og masende). 

Mange mener at mannen automatisk burde ta ansvar for 50% og at det ikke heter å hjelpe, men hva så, hvorfor ikke gjøre noe som gir mer harmoni for alle parter. Han elsker å føle at jeg trenger han og å kunne være der for meg. Så husvask går fra å være noe han hater til noe han gjør med glede fordi han vet jeg trenger han (jeg spør bare om hjelp når jeg faktisk trenger hjelp). Og om vi har hatt en skikkelig stressende dag med alt for mye å gjøre og han har hjulpet meg masse kan jeg fint gi han en stor klem, og takke han med et stor smil mens jeg sier han er helten min, for det er han faktisk 😍

Behandle mannen din med respekt og du får en mann som elsker deg tilbake og vil gjøre hva som helst for deg!

Anonymkode: 9a253...37c

Dyr oppvask !

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke trådstarter er medlem av "kvinnenes Overvåkningsorgan". 

Det nettverket som må på banen og slå hardt ned på meninger som antyder at hjem med en viss kjønns-ubalanse kan fungere. For nå har hun utløst rød alarm, alle midler er lov, sett henne på plass. Utvalg av gode argumenter:

- Jævla dørmatte (Best likt hittil), Voff-Voff, kjedelig (mannen vil finne seg en mer spennende dame), femtitalls husmor, hushjelp, mindre intelligent.

Tror nok at trådstarter er vel så intelligent som de andre som argumenterer her inne, men tror hun kanskje har større EQ. Hun sier at millimeter fordeling av oppgaver fører ikke noe godt med seg. Hun sier hun trives med å gjøre mannen fornøyd, likeledes trives han med å gjøre henne fornøyd. De har funnet en fordeling av oppgavene som gjør begge fornøyd, men problemet er at fordelingen ikke oppfattes kjønnsnøytral. 

Ingen familiesituasjoner er like, men i dette tilfellet så fungerte det veldig bra for dette paret. Dere andre som bor i leilighet, ikke har bil eller hage har et annet perspektiv å se det fra.

Jeg er selv mann som, fikser huset, bilene, båten, måker snø, klipper plen, klipper hekk, luker ugrass, maler huset, skifter lyspærer, legger flis, tapetserer, fikser lekke rør, legger ny parkett, totalrenoverer, bytter dekk, går ut med søppelet, kjører hageavfall på dynga, hugger ved, leker med ungene, fisker med ungene, spiller fotball med ungene, går tur med hunden, lager middag til familien, gir samboeren nakkemassasje, fot-massasje. Men så kommer det problematiske, jeg vasker og legger sammen klær kun når hun ber meg om det. 

Det siste der er jo ynkelig, en dame i 2019 som må be mannen om å legge sammen klær, hører hylekoret allerede. Men hvorfor ber hun meg om å gjøre det, jo fordi det er vanligvis hun som gjør det og jeg har ikke helt oversikt over når det må gjøres. Men når hun ber meg om å gjøre det så sier jeg, "klart jeg kan". Men slik jeg forstår det skulle jeg dratt frem timelisten og argumentert for at i denne uken så har jeg faktisk gjort en time mer av fellesoppgavene, så det er helt uaktuelt. 

Så jeg forstår TS når hun sier at både hun og han trives, sikkert for at begge setter pris på hverandre og utfyller hverandre. De får hverdagen til å skli uten krangle om bagateller.

Anonymkode: 02898...e62

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker forandring, be the change you want.

Klokt sagt. Men kanskje ikke alltid så lett å få til i praksis, men enig med å prøve å leve etter det.

Sitat

Om du har valgt en bra mann hjelper han til om du behandler han med respekt. :) 

Dessverre har ikke alle valgt en bra partner. Kanskje har de vært det i begynnelsen. Kanskje klarer man ikke å "se" sannheten før etter noen år.

Sitat

Mannen min hjelper meg også uten at jeg trenger å spørre, men jeg har sagt at det er mitt hovedansvar og at jeg spør om hjelp om jeg skulle trenge det. Det betyr ikke at han ikke gjør ting på eget iniativ. Han kan fint vekke meg med frokost på sengen, ta oppvasken etter jeg har laget middag selv om jeg sier jeg kan gjøre det. 

Så fint det høres ut. Ikke alle som har det sånn. Og mange ganger er det ikke kun den enes feil. Er det bare den ene som alltid tar seg sammen, så blir det mennesket nokså nedbrutt til slutt, og i noen tilfeller syk. Men hos deg får du igjen på så mange andre områder. Når det fungerer hos deg, er det supert. Hos andre fungerer det tjene ikke.

Sitat

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget er ikke fordi jeg prøver å overbevise meg selv om noe, det er fordi jeg synes det er synd at så mange forhold skal ha krangler over noe så tåpelig. Som jeg har skrevet tidligere i tråden så gjør mannne utrolig mye for meg, og grunnen til at han ønsker å gjøre alt dette (å være en Gud, som en skrev) er fordi han blir motivert til å være den beste mannen han kan, fordi jeg behandler han med respekt og ser på han som den beste mannen i verden. Det er ikke noe jeg selv har funnet på, men noe han sier selv ofte, at jeg får han til å ville være "great". 

Det er ikke slik at mannen min er unik, de aller fleste menn ønsker egentlig å være gode menn, men da må de ha en kvinne som faktisk er takknemmelig for hans kvaliteter og vekker lysten i han :) 

Jo, din mann er unik. Andre menn og kvinner er også unike. Ingen er make. Noen blir ikke motivert på samme måte, uansett. Men at begge partene skal behandle hverandre med respekt, og vise hverandre takknemlighet, er viktig. Så bra at du gjør det, og også han. 

Men tror du ikke at fordi han også viser deg stor respekt, så viser du også ham stor respekt? Hadde du klart/villet gi din mann like stor respekt, dersom han behandlet deg nedverdigende, kallt deg stygge skjellsord, truet deg, forlangte at du skulle gjøre ting eller.....osv?

Endret av exictence
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enhver må finne ut hva som funker for sitt forhold. Ts og mannen har funnet sin måte, trenger hun å bli disset for det?

Anonymkode: e839e...c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hind

Hvorfor er norske menn villig til å ofre forholdet for noe så tåpelig som oppvasken og annet som må gjøres i familien? Det er jo like mye deres feil hvis du først skal se sånn på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enhver må finne ut hva som funker for sitt forhold. Ts og mannen har funnet sin måte, trenger hun å bli disset for det?

Anonymkode: e839e...c0b

Kanskje fordi hun starter tråden slik, bl.a.?

Hvorfor velger så mange kvinner å ødelegge forhold på grunn av noe så tåpelig! Jeg har lest så mange tråder her inne der kvinnen klager over hvordan mannen aldri bidrar i huset, hvor mye hun maser, men at han aldri gjør noe. Så klart han ikke blir bedre når du bare klager og forventer, og sikkert ikke en gang viser takknemmelighet når han faktisk bidrar.

Anonymkode: 30e8b...7e7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Aldri bidrar i huset" != "på grunn av oppvasken"

Takknemlighet når noen gjør noe som er helt grunnleggende ting å gjøre i et hjem?

Dette må være en trolletråd...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, behandler han absolutt ikke som et barn. Hvordan i all verden er det å behandle noen som et barn fordi jeg ønsker å støtte han og gjøre livet hans så bra som mulig, fordi han er en helt fantastisk mann. 

Men han trenger ikke å støtte deg?

Sitat

Dørmatte er jeg heller ikke.  Og han bidrar på veldig mange andre måter. Og han gjør som sagt hva som helst for at jeg skal ha det bra, jeg er alltid han nummer en prioritet. Det skulle bare mangle at jeg ikke skulle lettet byrden hans litt. Og som sagt hjelper han alltid til om jeg trenger hjelp. Og om jeg er syk eller dårlig så beordrer han meg ned på sofaen og gjør alt selv med mer. 

Hvordan bidrar han, konkret?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På samme måte som du bidrar 50% når dassen er tett, sommerdekkene skal på bilen, huset skal males osv osv.

At alt, på død og liv, skal deles 50% er bare idiotisk. Tenk å klage over at noen har et system som fungerer, 

Anonymkode: 1582b...45c

Jeg er kvinne og skifter gledelig dekk på bilen min selv. Jeg kan mer med bil enn kjæresten min, og faktisk de fleste unge menn i dagens samfunn. Jeg bytter mange deler selv og det er egentlig bare pga mangel på garasje og plass til verktøy at jeg ikke gjør mer. Jeg har jobbet i et mannsdominert yrke og har nok derfor også snekret mer enn menn flest. Siden jeg kan mest om sånne ting som man gjør 3 ganger i uka så skal jeg søren meg bli like lat som mannfolka og mene at derfor må partneren min gjøre alt husarbeid. Skikkelig rettferdig fordelt ass. 

Anonymkode: ecd86...0b1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og skifter gledelig dekk på bilen min selv. Jeg kan mer med bil enn kjæresten min, og faktisk de fleste unge menn i dagens samfunn. Jeg bytter mange deler selv og det er egentlig bare pga mangel på garasje og plass til verktøy at jeg ikke gjør mer. Jeg har jobbet i et mannsdominert yrke og har nok derfor også snekret mer enn menn flest. Siden jeg kan mest om sånne ting som man gjør 3 ganger i året så skal jeg søren meg bli like lat som mannfolka og mene at derfor må partneren min gjøre alt husarbeid. Skikkelig rettferdig fordelt ass. 

Året, ikke uka! Poenget var at husarbeid er ganske mye mer tidkrevende enn å legge om til sommerdekk på et par biler og litt oljeskift og sånne småting.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting, slutt å ta overskriften så seriøst :fnise: 

Det er jo veldig åpenbart at ingen skiller seg på grunn av oppvasken, det er satt på spissen og samtidig for å vise at det er snakk om bagateller, og bagateller burde ikke ødelegge et ekteskap!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig åpenbart at ingen skiller seg på grunn av oppvasken, det er satt på spissen og samtidig for å vise at det er snakk om bagateller, og bagateller burde ikke ødelegge et ekteskap!

En bagatell av mange daglige bagateller som må gjøres 365 ganger i året. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her 

Igjen, det handler ikke om hvem som gjør mest hjemme, det handler om å respektere mannen og være glad i hans maskuline kvaliteter, vite hvordan man vekker instinktene (nå snakker jeg ikke om det seksuelle) hos mannen sin. 

Noe er jo tydeligvis galt i samfunnet så mange som blir skilt, kanskje man burde innse at noe ikke er helt som det skal og ikke gå helt i stå med en gang noen legger frem andre ideer enn dus elv lever etter.

Det var en som kalte mannen min Gud her inne, nei han er en mann, det er slik en mann er og vil være med den rette kvinnen. Om mannen din ikke er slik, og du tenker at en slik man er en "Gud", så er det kanskje mulig at du selv også er en del av problemet?

Respekterer en mann som tar sin del av ansvaret og viser meg respekt også. Det er da ikke bare kvinnen som skal vise respekt.  De aller fleste damer som har en flott man viser han  om mye respekt også, så du er nok ikke så unik der.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 timer siden, Noensommegher? skrev:

Kjenner den gode følelsen spre seg i kroppen når jeg tenker på at jeg er singel :ball:

Jepp. Og den gode følelsen vedvarer leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge😍

Anonymkode: 53017...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hind
4 hours ago, Noensommegher? said:

Kjenner den gode følelsen spre seg i kroppen når jeg tenker på at jeg er singel :ball:

Det er jo bare å finne en fyr som er klok, voksen og empatisk nok til å skjønne at det å ikke bidra hjemme på sikt er drepen for det gode forholdet og fører til misfornøyd konepone ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg trodde også først at folk var ekstremt aggressive her inne, men har etterhvert forstått at det bare er noe som mangler på den sosiale forståelsen.

Her går det først og fremst på den økonomiske forståelsen, ettersom ts antar at andre damer har menn som tjener godt nok til å holde hus, biler og andre luksusgoder aleine, men bare ikke gidder ta oppvaska selv om de jobber deltid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fullstendig respektløst å kalle TS dørmatte, naiv og lignende for et liv hun har valgt. Jeg har det akkurat like ; jeg liker å lage maten og stelle i huset mens mannen er handy og bærer inn ved, skifter dekk, renser tette sluker osv. Og jeg har det GODT slik, det er ikke noe offer eller nedverdigende å gjøre det slik. 

Jeg er og enig i at det er tåpelig å gjøre husarbeid til et så stort problem at man skilles pga det. At man FORVENTER ting av hverandre og lar det ødelegge alt. Nei, jammen får folk kommunisere såpass sivilisert at man løser ting. Det finns større problem for et forhold! Mener jeg..

Det er ikke nødvendigvis naivt å gjøre som ts og mannen, det er hva ts skriver om andre som vitner om naivitet og kunnskapsløshet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...