Gå til innhold

Skilles på grunn av oppvasken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger så mange kvinner å ødelegge forhold på grunn av noe så tåpelig! Jeg har lest så mange tråder her inne der kvinnen klager over hvordan mannen aldri bidrar i huset, hvor mye hun maser, men at han aldri gjør noe. Så klart han ikke blir bedre når du bare klager og forventer, og sikkert ikke en gang viser takknemmelighet når han faktisk bidrar.

Her i huset har jeg sagt at jeg tar meg av alt av husvask, matlaging, klær osv. og om jeg trenger hjelper sier jeg til han at jeg trenger hjelp. Da vil han gladelig hjelpe og spør hva han kan gjøre for meg. Om det blir alt for mye å gjøre og jeg blir veldig overveldet kan jeg si til han at jeg er veldig stresset nå fordi jeg må gjøre x, y og abcdefghihklmnop. Da hjelper han og kommer også med løsninger til hvordan vi kan fikse alt, han finner også løsninger til hvordan vi kan fikse det bedre i fremtiden (vi har for eksempel veldig dårlig plass til oppbevaring, så han har derfor laget mange smarte løsninger til hvordan vi kan oppbevare ting). 

Han tar seg av alt a større ting og jeg er generelt utrolig taknemmelig for at han er min mann, så å ta mesteparten av oppgavene i huset har jeg ikke noe problem med. Han er ikke så glad i slike ting, så det er noe jeg med glede gjør for han. Og han hjelper meg alltid når jeg sier at jeg trenger hans hjelp (jeg sier det da på en hyggelig måte, ikke angklagende og masende). 

Mange mener at mannen automatisk burde ta ansvar for 50% og at det ikke heter å hjelpe, men hva så, hvorfor ikke gjøre noe som gir mer harmoni for alle parter. Han elsker å føle at jeg trenger han og å kunne være der for meg. Så husvask går fra å være noe han hater til noe han gjør med glede fordi han vet jeg trenger han (jeg spør bare om hjelp når jeg faktisk trenger hjelp). Og om vi har hatt en skikkelig stressende dag med alt for mye å gjøre og han har hjulpet meg masse kan jeg fint gi han en stor klem, og takke han med et stor smil mens jeg sier han er helten min, for det er han faktisk 😍

Behandle mannen din med respekt og du får en mann som elsker deg tilbake og vil gjøre hva som helst for deg!

Anonymkode: 9a253...37c

Selvsagt vil en mann bli glad om kvinnen er tjenerinne og gjør alt.....

Men i dette samfunnet (her i 2019, vet ikke hvilket år du tilhører) så jobber begge like mye, og det blir hardt å være kvinne om hun skal jobbe som husholderske for hele familien når hun kommer hjem. Hvorfor skal ikke mannen gjøre noe? 

Når mannen betaler for at kvinnen er hjemmeværende DA kan han kreve. Hvis ikke må han bidra med 50%. 

I mitt neste liv skal jeg bli mann.  Gå på jobb, prompe og drikke øl. Få maten ferdig servert og ellers alt ordnet. 

Anonymkode: ce66f...789

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner veldig få kvinner (og menn) som krever millimeterrettferdighet på hver oppgave som skal utføres. Derimot kjenner jeg en del som er drit lei av å føle seg som daglig leder, prosjektansvarlig og leverandør i Familien AS, samtidig som de jobber like mye som mannen. At TS tar hovedansvar hjemme når hun jobber deltid sier seg selv. De av oss som jobber fulltid og tar oss av barn og hjem forventer at det er en felles oppgave å sørge for at alt som skal ordnes skjer. Det betyr ikke at begge skal gjøre alt, men at man legger inn rimelig lik innsats over tid. Uten at noe trenger å mase. 

Og ja, det er koselig å si takk, det er fullt mulig å gjøre selv om den andre ikke «hjelper til». 

Endret av A.M.
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her 

Igjen, det handler ikke om hvem som gjør mest hjemme, det handler om å respektere mannen og være glad i hans maskuline kvaliteter, vite hvordan man vekker instinktene (nå snakker jeg ikke om det seksuelle) hos mannen sin. 

Noe er jo tydeligvis galt i samfunnet så mange som blir skilt, kanskje man burde innse at noe ikke er helt som det skal og ikke gå helt i stå med en gang noen legger frem andre ideer enn dus elv lever etter.

Det var en som kalte mannen min Gud her inne, nei han er en mann, det er slik en mann er og vil være med den rette kvinnen. Om mannen din ikke er slik, og du tenker at en slik man er en "Gud", så er det kanskje mulig at du selv også er en del av problemet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, a l'orange skrev:

For ikke lenge siden var det en tråd her inne hvor en butikkdame tok en mann på kuken, og mannen bare lo av dette da han fortalte kona. Veldig mange bare lo enda mer av dette og kalte trådstarter sjalu som reagerte, og pytt pytt, sånt må man bare se gjennom fingrene med, ellers er man hysterisk. 

Og jeg tenkte at her ber man om å få en tullete fyr som ikke tar ansvar 

Den tråden handla om hvorvidt det som skjedde var et overgrep eller ei. Vi var flere som påpekte at mannen muligens flørta med ekspeditøren, mens hun insisterte på at det måtte være et overgrep, for hennes mann kunne jo ikke ha glede av slik kontakt - og, krona på verket, at han hadde reaksjoner som stemmer overrens med et offer, var noe hun sint på ham for (som stemmer bedre med sjalusi). Attpåtil var det flere, inludert deg, som mente at mannen, som angivelig var biitt utsatt for overgrep, ikke var noe to i og ikke kunne beskytte ts. Hvor abdurd ville det ikke være å hevde at ei dame er en dårlig partner hvis hun ikke selv ser at hun blir utsatt for et overgrep...ikke rart menn som utsettes for reelle overgrep er vårt største tabu, hvis logikken er "hvis folk kan trakassere ham og han har de samme psykologiske reaksjonene som andre ofre, må jeg dumpe ham siden han ikke har ryggen min". 

Anonymkode: e8561...8ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som en veldig enkel sjel, TS. Det er helt suverent at du har en mann som setter pris på deg slik du er. Det virker som om du tror det er fordi du er selvutslettende og nærmest "tilber" din mann at dere har det så bra.  Kanskje denne sukkerverdenen varer helt til en av dere dør, kanskje ikke. Jeg tror nok de fleste menn heller vil ha en spennende partner med litt glimt i øyet, en de ser på som likeverdig. Jeg vet heller ikke hvorfor en kvinne skal være mer takknemlig (slik skrives det) enn en mann for å ha en god ektefelle, men jeg er nok redd for at å ha en partner som opptrer som en "hund" kan være litt avtennende i lengden - for begge kjønn. 

Anonymkode: bb56d...a93

Voff voff*

Om det er noe trøst så sier mannen min at han elsker min intelligens, og han tuller ofte om at jeg er hjernen i forholdet og han er musklene. Glimt i øyet har jeg mer enn nok av og, men takk for at du bekymrer deg. 

Og tenk! Samtidig tilber jeg mannen min, og han tilber meg, i grunn tilber han meg enda mer enn det jeg tilber han. Han sier også takk for at jeg ikke utnytter han, fordi gje gjør han så svak at ham jeg kunne bedt han om hva som helst. 

Hvorfor skal man ikke være takknemlig for hva man har?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her 

Igjen, det handler ikke om hvem som gjør mest hjemme, det handler om å respektere mannen og være glad i hans maskuline kvaliteter, vite hvordan man vekker instinktene (nå snakker jeg ikke om det seksuelle) hos mannen sin. 

Dere har tydeligvis råd til at du delvis går hjemme med barn, det er da greit. Mine foreldre levde også sånn noen år inntil vi blei dyre tenåringer.

Mange menns maskuline kvaliteter inkluderer ikke å tjene så godt på en fulltidsjobb at det er en reell mulighet at kona kun jobber deltid og samtidig beholde samme levestandard. De skulle kanskje ønske det - og prøver å presse kona til å ta det meste av hudsebeidet, slik at hun oppretter tråder på KG - men man kan ikke ha bare den ene halvdelen av de gamle kjønnsrollene. Vil man at kona skal stelle hjemme og ta ungene, bør man selv jobbe 150 % og være en handyman. 

Anonymkode: e8561...8ba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Noensommegher? skrev:

Kjenner den gode følelsen spre seg i kroppen når jeg tenker på at jeg er singel :ball:

Sa hun bittert, for det hun egentlig ønsker er å bli elsket fra morgen til kveld, og elske noen tilbake så sterkt at hele kroppen bruser så fort hun tenker på han. 

Anonymkode: fb397...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voff voff*

Om det er noe trøst så sier mannen min at han elsker min intelligens, og han tuller ofte om at jeg er hjernen i forholdet og han er musklene. Glimt i øyet har jeg mer enn nok av og, men takk for at du bekymrer deg. 

Og tenk! Samtidig tilber jeg mannen min, og han tilber meg, i grunn tilber han meg enda mer enn det jeg tilber han. Han sier også takk for at jeg ikke utnytter han, fordi gje gjør han så svak at ham jeg kunne bedt han om hva som helst. 

Dette sier jeg også til min frue. Stemmer ikke da, men det får hun til å føle seg bra. Og hun tar det ofte opp i selskap vi er i for å sole seg i glansen av dette komplimentet. Hyggelig det

Anonymkode: fb397...fb7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn skal ikke "hjelpe" i eget hjem. De skal ta ansvar for eget hjem. Det er normalt å ta husarbeidet i eget hjem. Menn er ikke ansatte i huset, de bor der. Hvis menn ikke vil gjøre husarbeid får de flytte hjem til mamma eller ansette hushjelp.

Bor jeg med en voksen mann forventer jeg faktisk at han rydder og vasker etter seg selv. Hvis han føler seg mindre maskulin av å støvsuge gulvet eller ta oppvasken er det noe galt med ham og ikke en jeg er interessert i å være sammen med. Da holder jeg meg heller singel og venter til jeg møter en mann som ikke furter over litt husarbeid. Det meste av generell husarbeid tar noen få minutter så jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk klager når de må bidra til eget hus.

Jeg hater selv å ta oppvask (har ikke oppvaskmaskin for tiden) men jeg tar den likevel fordi det må gjøres. Jeg har ingenting i mot litt rot, så lenge det ikke er skittent.

Anonymkode: 7bc70...9f5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt! Han bruker all sin våkne tid til å jobbe mot at vi skal ha det bra, alle valg han tar velger han med tanke på hva som er best for oss. Han jobber også veldig hardt slik at vi har råd til at jeg kan jobbe deltid og ta meg av barna våres, for oss er det viktigere at barna min alltid har en mamma, enn å skulle bygge en karriere, men selv da jeg jobbet fulltid hadde vi det slik jeg skrev i starten.

Om jeg nevner noe, ikke en gang spør han om hjelp, så begynner han å gruble på løsninger i samme sekund. Her om dagen var vi ute og gikk, og jeg klarte å snuble litt i en trapp slik at sålen løsnet litt på tuppen av skoen. Neste dag hadde han fikset skoen min uten at jeg en gang hadde tenkt over det.

Også tar seg så klart av alt som trengs å fikses i huset, alt med bilene våres osv. Han har også bygget en helt fantastisk hage slik at jeg kan Gro masse grønnsaker, urter, blomster og bær.  

Han er utrolig handy, og det er ikke noe han ikke kan!

1. Jeg jobber fulltid og ønsker ikke annet

2. Jeg kan fikse en sko selv

3. Vi bor i en liten leilighet, det er ikke «store prosjekter», evt har vi håndverkere. Hans bil og min motorsykkel kommer på verksted. Husarbeid er det eneste arbeid som må gjøres, ingen av oss synes det er gøy så det er en selvfølge å dele dette.

Anonymkode: 6f293...4da

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Menn skal ikke "hjelpe" i eget hjem. De skal ta ansvar for eget hjem. Det er normalt å ta husarbeidet i eget hjem. Menn er ikke ansatte i huset, de bor der. Hvis menn ikke vil gjøre husarbeid får de flytte hjem til mamma eller ansette hushjelp.

Bor jeg med en voksen mann forventer jeg faktisk at han rydder og vasker etter seg selv. Hvis han føler seg mindre maskulin av å støvsuge gulvet eller ta oppvasken er det noe galt med ham og ikke en jeg er interessert i å være sammen med. Da holder jeg meg heller singel og venter til jeg møter en mann som ikke furter over litt husarbeid. Det meste av generell husarbeid tar noen få minutter så jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk klager når de må bidra til eget hus.

Jeg hater selv å ta oppvask (har ikke oppvaskmaskin for tiden) men jeg tar den likevel fordi det må gjøres. Jeg har ingenting i mot litt rot, så lenge det ikke er skittent.

PS: dette betyr ikke at jeg ikke setter pris på en partner. Men når det gjelder ansvar for eget hus ser jeg på det som en selvfølge, ikke noe som skal applauderes hver gang en mann tar støvsugeren i hånda. Jeg får ikke noe skryt eller applaus for å holde eget hjem ryddig så hvorfor skal mannen få det? Det er ikke hokuspokus med husarbeid, alle kan vaske gulv og ta inn og ut av en oppvaskmaskin.

Hvis vi bor hver for oss med andre ord, og han DA rydder og vasker hos meg? DA vanker det masse takk! Jeg forventer ikke at noen vasker hos meg, bare at de rydder vekk egen tallerken.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt i fra noen ekspert, men jeg vil tippe at den virkelige grunnen ikke er oppvasken men at det bare er en av mange ting som har gjort at kvinnen vil skilles.

Mer har jeg ikke å si i denne tråden.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her skal han bidra like mye. 

Det siste jeg vil er å ende opp som svigermor som alltid både lager mat til mannen, rytter bort tallerkenen hans for han, tar oppvasken og vasker mens han bare sitter der og sutter på en sigar. Æsj.

Støvsugeren har han heller aldri rørt. Det eneste han gjør som svigermor ikke gjør er å klippe gresset om sommeren og syns det er nok. 

Er veldig glad i dem, men jeg blir litt irritert når de sitter og snakker om at jeg burde bake brød til samboeren min, og spørsmål om JEG skal vaske huset på fridagen VÅR. Vi har det ikke sånn hjemme hos oss.

Er veldig glad min samboer ikke har tatt etter foreldrene.

Anonymkode: 58571...766

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voff voff*

He he, ja han skjønner jeg at du klamrer deg fast til, for det blir nok ikke enkelt å finne en annen som oppfatter deg sånn! Du skjønner det, TS, at det er helt fint å være fornøyd med både mannen og ekteskapet og arbeidsfordelingen. Det er faktisk jeg også! Det som gjør at du fremstår som mindre intelligent er for det første at du får sånn enorm selvtillit av å gjøre helt vanlige kjedelige oppgaver som alle andre også må gjøre- men særlig det at  tror du har funnet selve "oppskriften" på livet, og at hvis bare  andre også lever slik så ville det ikke vært noen elendighet i verden. Men vet du hva - livet går opp og ned, også for "50-talls-husmødrene". Og fallet blir jo ofte hardere for damer av din kaliber som satser alt på ett kort - nemlig ekteskapet. En dag er barna store, mannen din (eller du!!) blir plutselig og uforklarlig forelsket i en annen, mannen (eller du!!) din blir syk/ufør/arbeidsledig osv. osv. Det er mange måter å leve på. Litt ydmykhet er aldri feil.

Anonymkode: bb56d...a93

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt! Han bruker all sin våkne tid til å jobbe mot at vi skal ha det bra, alle valg han tar velger han med tanke på hva som er best for oss. Han jobber også veldig hardt slik at vi har råd til at jeg kan jobbe deltid og ta meg av barna våres, for oss er det viktigere at barna min alltid har en mamma, enn å skulle bygge en karriere, men selv da jeg jobbet fulltid hadde vi det slik jeg skrev i starten.

Om jeg nevner noe, ikke en gang spør han om hjelp, så begynner han å gruble på løsninger i samme sekund. Her om dagen var vi ute og gikk, og jeg klarte å snuble litt i en trapp slik at sålen løsnet litt på tuppen av skoen. Neste dag hadde han fikset skoen min uten at jeg en gang hadde tenkt over det.

Også tar seg så klart av alt som trengs å fikses i huset, alt med bilene våres osv. Han har også bygget en helt fantastisk hage slik at jeg kan Gro masse grønnsaker, urter, blomster og bær.  

Han er utrolig handy, og det er ikke noe han ikke kan!

Dette har jeg klart helt alene, uten hjelp av min mann, selv om han også utrolig handy. Virker som du ikke tør å ta utfordringer på sånne ting, men liker best å sulle innendørs. 

Anonymkode: e8839...33c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her 

Noe er jo tydeligvis galt i samfunnet så mange som blir skilt, kanskje man burde innse at noe ikke er helt som det skal og ikke gå helt i stå med en gang noen legger frem andre ideer enn dus elv lever etter.

Det var en som kalte mannen min Gud her inne, nei han er en mann, det er slik en mann er og vil være med den rette kvinnen. Om mannen din ikke er slik, og du tenker at en slik man er en "Gud", så er det kanskje mulig at du selv også er en del av problemet?

Men hva er det med oppvasken som gjør at den er mer feminin?

Nei, takke seg til at jeg har en samboer som ikke "hjelper til" men ser det på som en selvfølge å bidra likt. Vi synes huslige oppgaver er like kjipe begge to, så han tar som regel det som har med kjøkken å gjøre (oppvask og matlaging), samt vask av badet. Jeg tar støvsuging generelt i hele huset, klesvask av begges klær og annet vedlikehold. Andre ting deler vi på. Han er nemlig mindre handy enn meg, så her er det jeg som setter opp bokhyllene. Og ja, det er også jeg som tjener mest. ;)

Det er jo flott at dere har funnet en løsning som fungerer for dere, men det betyr ikke at en slik løsning fungerer for andre. Og nei, det er ingenting som skulle tilsi at oppvasken er en mer "feminin oppgave", det er bare sprøyt.

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I innlegget dere siterer skrev jeg at selv da jeg jobbet fulltid hadde vi denne måten å håndtere ting på. Poenget er ikke at jeg eller han gjør mest, poenget er at man ikke maser og oppfører seg som en kjerring. Da jeg jobbet fulltid orket jeg ikke å ta alt selv, så da spurte jeg han oftere om hjelp, og han hjalp meg gledelig. Om dere hadde lest hva mittt første innlegg handler om hadde dere sett at det ikke handler om at jeg gjør alt alene og er slaven hans, men dynamikken mellom oss. Altså at i stedenfor å mase og klage på at han ikke lever opp til mine forventninger, er jeg ydmyk og viser han respekt, og spør han om hjelp når jeg trenger det. Da jeg jobbet fulltid kunne han fint ta mer enn meg av husarbeidet, fordi jeg trengte hans hjelp.

Og ja, han sørger også for sikring av min økonomiske fremtid, så klart.

Ja men mange spør om hjelp av mannen sin når de trenger det, men mannen gidder ikke/orker ikke/har ikke lyst...så etter flere måneder/år starter man å mase siden det hjalp ikke være snill og ydmyk...

Anonymkode: 006be...47c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker forandring, be the change you want. Om du har valgt en bra mann hjelper han til om du behandler han med respekt. :) 

Mannen min hjelper meg også uten at jeg trenger å spørre, men jeg har sagt at det er mitt hovedansvar og at jeg spør om hjelp om jeg skulle trenge det. Det betyr ikke at han ikke gjør ting på eget iniativ. Han kan fint vekke meg med frokost på sengen, ta oppvasken etter jeg har laget middag selv om jeg sier jeg kan gjøre det. 

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget er ikke fordi jeg prøver å overbevise meg selv om noe, det er fordi jeg synes det er synd at så mange forhold skal ha krangler over noe så tåpelig. Som jeg har skrevet tidligere i tråden så gjør mannne utrolig mye for meg, og grunnen til at han ønsker å gjøre alt dette (å være en Gud, som en skrev) er fordi han blir motivert til å være den beste mannen han kan, fordi jeg behandler han med respekt og ser på han som den beste mannen i verden. Det er ikke noe jeg selv har funnet på, men noe han sier selv ofte, at jeg får han til å ville være "great". 

Det er ikke slik at mannen min er unik, de aller fleste menn ønsker egentlig å være gode menn, men da må de ha en kvinne som faktisk er takknemmelig for hans kvaliteter og vekker lysten i han :) 

🙄 Det er fint du lever godt i bobla di.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her 

Jeg er veldig glad i mannens maskuline kvaliteter. En maskulin mann tar ansvar for eget hjem og eget liv. Tenk det! Revolusjonerende, ikke sant? 

Hvis du tror det hadde vært færre skillsmisser før, om kvinnen faktisk hadde noe annet valg enn å være prisgitt mannens inntekt, så gjør det meg enda mer sikker på at du ikke bare er naiv og enkel, du er rett og slett historieløs også. Sikker på at mannen din ikke bare tuller om den hjernen din?

Endret av Sinsiew
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...