Gå til innhold

Oppbevaring av kokt vann til mme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg måtte begynne å gi lillegutt tillegg av mme på grunn av at han hadde lagt på seg litt lite på seksukerskontroll. Er litt grønn på dette med mme, så har et spørsmål. 

Jeg må oppbevare kokt vann i kjøleskap, og jeg lurer på hva man skal oppbevare vannet i? Jeg ser mange har vannet i Farris-flasker og lignende, men skal ikke denne beholderen kokes? Eller er det ikke så farlig? Foreløpig har jeg bare hatt vann på en kokt tåteflaske, men det er ikke plass til så mye vann på dem, så må koke vann så ofte. Og hvis man må ha med kokt vann ut på tur må man vel ha det på termos, og de kokes vel ikke?

Anonymkode: 93ffd...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi hadde bare kokt vann på en karaffel med lokk i kjøleskapet. Kokt vann dreper jo bakterier, og hvis du bruker «den flaska» eller «den karafellen» til kun dette formålet, så vil den jo forbli uten bakterier :) Skift vann 1 gang i døgnet. La det avkjøle seg litt før du fyller opp flaska/karafellen og setter i kjøleskap. 

Anonymkode: 0ef14...4eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på barneavd så kokte vi opp vann som vi oppbevarte på rene vannkarafler med plast over åpningen i kjøleskapet. Tømte bare over på flaske og varmet opp før vi blandet i pulveret til mme til de babyene som trengte det. Trengte ikke koke karaflene først, men ble såklart vasket på høy temperatur i industrioppvaskmaskinen 

Du kan sikkert også bruke norgesglass med skrulokk som du kjører i oppvaskmaskinen først, da skal de være ganske så rene. Trenger ikke være 100% sterile 

Jeg har ikke hatt flaskebarn selv, men venninna mi hadde. Hun kokte opp vann som hun tømte over på tåteflasker som også var kokt først. Målte opp ønsket mengde vann på hver flaske. Så når babyen skulle ha mat så varmet hun opp vannet og blandet i pulver. De flaskene med vann som ikke ble brukt tømte hun ut morgenen etter og lagde opp nye. Så det ble aldri brukt gammelt vann. Dette funket veldig bra, men krever at du kjøper inn flere flasker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kokt avkjølt vann i de flaskene jeg skulle bruke i løpet av dagen. Hadde da litt over halve flaska full med avkjølt vann, og fylte bare etter med varmt vann fra termos. Det var enkelt å ta med seg ut også :) termosen steriliserte jeg aldri, men den ble kjøpt ny til det formålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller egentlig ingen rolle hva du har vannet i, så lenge det er skikkelig vasket.

Jeg fullflasket, og målte opp vann til forventet antall måltider i flaskene, pluss at jeg hadde litt ekstra i tilfelle det ble behov for mer. Men jeg greier ikke for mitt bare liv å huske hva jeg hadde ekstra-vannet i.

Jeg gjorde klart på kvelden etter vesla hadde sovnet for natta, siden 'holdbarheten' på kokt vann er 24t i kjøleskap.

Eneste er at jeg ikke ville brukt en plastbeholder som i utgangspunktet er til engangsbruk, som tomme farrisflasker/vannflasker. Det er stadig oppe i media angående lekkasje av diverse stoffer fra emballasjen ut i innholdet når man bruker slike ting flere ganger. Ellers vil en hvilken som helst mugge fungere fint om den har lokk eller du legger plast over.

Anonymkode: 1cbc5...d2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte flaskene/glasskaraffel.

Hadde ikke brukt brusflaske, plast kan avgi endel hormonforstyrrende stoffer. Men noe er fritt for det, og da er det merket med det. 

Anonymkode: 598a7...5ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lar det kokte vannet kjøle seg ned i vannkokeren før jeg fyller det i babybrezzaen.

Anonymkode: bdf32...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen 😊 Skal gå til innkjøp av en glassflaske/karaffel med lokk ☺

Anonymkode: 93ffd...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...