Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer veldig på hva som skjer rundt om de ulike hjem.

Nå som barna mine blir "større" (eldste er 10 år), merker jeg på venner som overnatter at vi har det på en litt annen måte enn andre (??).

Når det er barne-tv får barna en liten skål med godteri hver (ca 10 biter) og en liten skål hver med popcorn. De drikker brus.

Så har vi pizza, nachos e.l. ca kl 20.

Vi voksne tar litt chips og sjokolade til TV titting etter barna har sovnet. Da også fordelt i to skåler. Hadde vi hatt en felles skål hadde jeg knapt fått noe - min mann sluker det som er, og hadde tømt skålen i et blunk.

Føler de barna vi har på overnatting  stusser sånn på hvordan vi løser denne lørdagskosen, så da lurer jeg på hvordan dere gjør det hos dere?

(Er selv oppvokst med det som er beskrevet over, så kjenner ikke til noe annet)

Anonymkode: 83875...3a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser middag alle sammen å ser på film i sofaen foran tv-en. Vi har enten potetgull, godteri, kake eller is etter middag, til filmen. Ingen "begrensninger" da barnet ikke overspiser. Hadde han det, så hadde vi nok gjort som deg. Noen ganger så lager vi mat sammen. Vi skrur ned lyset, setter på litt stearinlys og koser oss. Noen ganger ønsker barnet å spille i stede hvis han har overnattingsbesøk. 

Etter de har lagt seg så pleier jeg å mannen å se på film eller drive med hobbyer. 

Jeg vokste opp med ingen lørdagskos med foreldrene mine. Jeg så på barne-tv alene å spiste godteri. Ingen god middag. Etterpå koste foreldrene mine seg med film og godteri. 

Anonymkode: 7dc9d...8d7

AnonymBruker
Skrevet

De minste barna får sitt snop etter frokost, da får de frest det av seg iløpet av dagen. Min eldste (14) få etter de minste har lagt seg, da i fellesskåler. 

Vi spiser middag til ca vanlig tid, mest pga de minste som ikke skal være for lenge oppe. Vi har enten eller både og aktiviteter sammen og Barnefilm  iløpet av dagen. Så setter jeg på film for eldste på kvelden. 

Regner med det endrer seg igjen når de minste vokser seg til 🙂

da far var i bildet måtte jeg og porsjonere snopet veldig for at vi andre også skulle få

Anonymkode: 2a984...d5b

AnonymBruker
Skrevet

To "tette" her, og de får alltid godteri i en felles skål (som vi voksne også kan forsyne oss av dersom vi vil). Selv om begge liker godteri så blir det aldri noe stress rundt det, de kaster seg ikke over det, men har det utover hele kvelden. Er det noen rester så spiser faren dem. 

Vi har godteri bare på lørdager, men gjennom uka har vi ofte en litt søt/ litt sunn kveldsmat.  F.eks oppkuttet frukt med vaniljesaus, eller en "milkshake" av litt vaniljeis, banan og frosne bær.

Anonymkode: d0404...d34

AnonymBruker
Skrevet

Felles skåler, pleier være litt igjen selv om det ikke er store mengder. Det setter vi ofte frem i løpet av uka - man har godt av å bryte av hverdagen litt. 

Mannen er vokst opp som deg, "bare på lørdag", "farlig godt", "bare 10 biter", "lik mengde brus i hvert glass". Og i begynnelsen slukte han alt, måtte sikre seg. Mens jeg vokste opp ganske fritt, vant til å dele, vant til at ingen grafset til seg, vant til at det kom litt kos og god mat også i hverdagen, at twist-skålen kunne stå fremme hele jula. 

Vi skiller oss nok mest på at "kos" ikke er lik "fråtsing-foran-TVen". Gjennom dagen er det fjellturer, grilling, klatring, gjerne kombinert med god mat, kakao og litt sjokolade. På kvelden er det brettspill, gode diskusjoner over middagsbordet, quiz, med mer. Og gjerne et-par glass vin og gode samtaler mellom meg og mannen som avslutning på kvelden. 

Så godt mat og godteri er noe vi spiser når vi er sammen, gjør noe sammen, snakker med hverandre. Og ikke noe som puttes i munnen foran en skjerm. 

Anonymkode: 7163b...694

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Felles skåler, pleier være litt igjen selv om det ikke er store mengder. Det setter vi ofte frem i løpet av uka - man har godt av å bryte av hverdagen litt. 

Mannen er vokst opp som deg, "bare på lørdag", "farlig godt", "bare 10 biter", "lik mengde brus i hvert glass". Og i begynnelsen slukte han alt, måtte sikre seg. Mens jeg vokste opp ganske fritt, vant til å dele, vant til at ingen grafset til seg, vant til at det kom litt kos og god mat også i hverdagen, at twist-skålen kunne stå fremme hele jula. 

Vi skiller oss nok mest på at "kos" ikke er lik "fråtsing-foran-TVen". Gjennom dagen er det fjellturer, grilling, klatring, gjerne kombinert med god mat, kakao og litt sjokolade. På kvelden er det brettspill, gode diskusjoner over middagsbordet, quiz, med mer. Og gjerne et-par glass vin og gode samtaler mellom meg og mannen som avslutning på kvelden. 

Så godt mat og godteri er noe vi spiser når vi er sammen, gjør noe sammen, snakker med hverandre. Og ikke noe som puttes i munnen foran en skjerm. 

Anonymkode: 7163b...694

Høres ut som dere har en veldig god balanse. 

Anonymkode: e1d06...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer veldig på hva som skjer rundt om de ulike hjem.

Nå som barna mine blir "større" (eldste er 10 år), merker jeg på venner som overnatter at vi har det på en litt annen måte enn andre (??).

Når det er barne-tv får barna en liten skål med godteri hver (ca 10 biter) og en liten skål hver med popcorn. De drikker brus.

Så har vi pizza, nachos e.l. ca kl 20.

Vi voksne tar litt chips og sjokolade til TV titting etter barna har sovnet. Da også fordelt i to skåler. Hadde vi hatt en felles skål hadde jeg knapt fått noe - min mann sluker det som er, og hadde tømt skålen i et blunk.

Føler de barna vi har på overnatting  stusser sånn på hvordan vi løser denne lørdagskosen, så da lurer jeg på hvordan dere gjør det hos dere?

(Er selv oppvokst med det som er beskrevet over, så kjenner ikke til noe annet)

Anonymkode: 83875...3a7

Her er det bare jeg og ett barn. Faren hennes er sånn som tar hele never med godsaker i slengen og ikke greier å hensynta at andre også vil ha. 

Jeg handler som regel inn smågodt i hver vår pose (passelig porsjon) og så tilbyr vi hverandre å smake på. Men det er ikke lov å forsyne seg av hverandres uoppfordret. Saltsnacks settes frem felles, og så må man hensynta at andre også vil ha. 

Etter to år uten overnatting hos far (han er en fin lekeonkel, men ikke mye til oppdrager for å si det kort), har jeg omsider fått plukket av henne denne hysteriske spisingen for å sikre seg sin del - som hun 'måtte' hos faren.

Ei venninne gir alltid ungene hver sin liten skål når de har popcorn, som de selv kan fylle fra fellesskålen når det er tomt. Da koser de seg med popcornet og spanderer på hverandre fra sin lille skål, i stedet for å henge over fellesskålen og slåss om hver bit. Pussig fenomen. 

Anonymkode: 2d3a4...900

Skrevet

Vi har stort sett egen skål til til barna, men felles popkornbolle. Noen ganger har de felles skål, og det går greit det også.  Vi foreldre har felles godis senere på kvelden, men mannen min er litt som din og sluker. Noen ganger har jeg blitt sur fordi han har slukt hele sjokoladen uten at jeg har fått, men han har blitt flinkere til å begrense seg nå. Husker å spørre om jeg har fått og sånn 😅

Vi har godtedag på lørdag, men det kan vanke en is eller dessert ellers i uka også. Jeg ønsker at barna skal få et naturlig forhold til kos så det ikke blir noe de «stresser» over.

AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med at vi fikk spise så mye vi orket på lørdagene. Vi hadde et stort lager av godteri i huset, men det var låst. Foreldrene våre gikk og hentet det vi hadde lyst på hver lørdag kveld. Ingen porsjoneringer. Faren min spiste til det tøyt ut av ørene hans, men moren min hadde jo sitt eget godteri i ubegrenset mengde hun også. Så det fløy en del tusenlapper bort på snop kan man si. Vi hadde vel også over gjennomsnittet god råd. Vokste opp på tidlig 90-tall. 

Anonymkode: 8b7d6...3e5

Skrevet

Felles skål her også 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper sjelden godteri i store chips-poser eller slik at man må ha det i en bolle. Hvis poden vil ha smågodt, så får det smågodt, og det får, innen en viss grense, velge selv hva det blir. Vi kjøper godteri man liker til alle i familien, så noen får kanskje et par sjokolader, mens en annen får smågodt. 

Jeg synes at det som ts skisserer hører hjemme for barnehagebarn. Sånn som det forklares med litt av det, og litt av noe annet, så høres det ikke noe kos ut. Etter min menig virker ts litt for pertentlig anlagt, og jeg tror nok det er det nabobarna/barnas venner oppfatter også.

Anonymkode: 851e3...c05

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser lørdagsmiddag og etter litt ,så chips og lørdagsgodt fordelt til hver. (barna er med å handler sitt eget smågodt feks og får plukke så og så mange hver og jeg tar det jeg liker og så plukker jeg til mannen og.) Eller så har jeg handlet på forhånd eller har i skapene som jeg deler ut i skåler til barna. 

Så koser vi oss sammen med en film eller brettspill alle sammen :)

Chipsen går i stor felles skål evt 2 skåler eller deles opp i skåler til barna om de er flere så slipper vi alle tar på alt eller at noen tar alt og noen ingenting. 

Greit å dosere ut eller så overspiser de og får ondt i magen. Og så får alle :)

Anonymkode: 6a074...2ec

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser lørdagsmiddag og etter litt ,så chips og lørdagsgodt fordelt til hver. (barna er med å handler sitt eget smågodt feks og får plukke så og så mange hver og jeg tar det jeg liker og så plukker jeg til mannen og.) Eller så har jeg handlet på forhånd eller har i skapene som jeg deler ut i skåler til barna. 

Så koser vi oss sammen med en film eller brettspill alle sammen :)

Chipsen går i stor felles skål evt 2 skåler eller deles opp i skåler til barna om de er flere så slipper vi alle tar på alt eller at noen tar alt og noen ingenting. 

Greit å dosere ut eller så overspiser de og får ondt i magen. Og så får alle :)

Noen ganger har jeg gjerne en skål med chips/popcorn og en skål med sjokolade,seigmenn og andre ting og så plulker man det man vil ha.

Men alle liker sånn og sånn og mor liker best sjokolade og far surt snop.Barna spiser det meste.

AnonymBruker
Skrevet

Vi må dele i 3 forskjellige skåler til ungene. Vi har to som knapt rører snopet og vi har en som hiver innpå alt hun kommer over. Og da er det som oftest tomt til de to andre. 

Det samme gjelder meg og gubben, kan godt ha felles skål. Når jeg da skal ha noe så er skålen tom, det er slik hver gang vi skal kose oss med snop 🙈

Anonymkode: 839d7...2a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...