Gjest studentinorge1998 Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 Hei! Jeg begynte på en bachelorgrad i fjor høst, men ting gikk ikke helt som planlagt. Jeg gikk omtrent et halvt år på skolen før jeg ba om samtale med universitetet for å snakke om ting rundt studie, selv følte jeg at jeg trengte en pause, og det var dette som ble «bestemt». Jeg fikk tilbud om å være en «passiv student» ettersom jeg var for sen til å søke om permisjon, som vil si at jeg kan delta på forelesninger og seminar, men jeg leverer ikke oppgaver eller tar eksamen (dette var i februar forresten). Har da trukket meg fra undervisning og eksamen på studentweb, registrerer meg heller ikke i fraværs appen universitetet bruker. Planen var å begynne på nytt studie til høsten eller fortsette på bacheloren jeg går nå, hvis jeg ikke kommer inn. Det jeg overhode ikke har tenkt på og er utrolig stresset over, er lånekassa. Jeg bor på samme adresse som foreldrene mine og har fått innvilget fullt lån. Jeg leste på lånekassen sin nettside at jeg måtte melde fra med en gang hvis jeg avbrøt eller tok pause i studiene. Vil det jeg har gjort regnes som pause, selv om jeg har dratt på forelesninger? Vil jeg kunne få noen konsekvenser? Er forsinket med 40 studiepoeng. Jeg vet dette er utrolig teit, men det jeg har lest har stresset meg så mye at jeg har gått rundt som et nervevrak, gråt i hele går, er så redd for at jeg har gjort noe galt
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #2 Skrevet 4. mai 2019 Ikke stress. For det første er usikkert om situasjonen din kan betegnes som en pause. Videre har du adgang til å være 60 studiepoeng forsinket i studieløpet uten at det påvirker støtten fra Lånekassen. Anonymkode: 73b84...5bd
Gjest studentinorge1998 Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Takk for svar! Jeg søkte litt rundt fant dette på universitetets nettside: Hvis det oppstår forhold som gjør at du må ta et opphold i studiene etter at søknadsfristen for permisjon er gått ut, blir du likevel regnet som student resten av semesteret. Ser ut som jeg faktisk fikk svar på mitt eget spørsmål! Føler meg en smule dum som lagde et helt innlegg om dette, får håpe det kan hjelpe noen andre i det minste. Men bare for å få en bekreftelse, da er det ikke slik at det oppstår et hinder mellom meg og støtte, selv om jeg eventuelt bytter studie? Kan de 40 studiepoengene jeg er forsinket med erstattes av nye emner på nytt studie, eller må jeg bestå eksamen i de emnene jeg ikke tok/bestod?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 9 minutter siden, studentinorge1998 skrev: Takk for svar! Jeg søkte litt rundt fant dette på universitetets nettside: Hvis det oppstår forhold som gjør at du må ta et opphold i studiene etter at søknadsfristen for permisjon er gått ut, blir du likevel regnet som student resten av semesteret. Ser ut som jeg faktisk fikk svar på mitt eget spørsmål! Føler meg en smule dum som lagde et helt innlegg om dette, får håpe det kan hjelpe noen andre i det minste. Men bare for å få en bekreftelse, da er det ikke slik at det oppstår et hinder mellom meg og støtte, selv om jeg eventuelt bytter studie? Kan de 40 studiepoengene jeg er forsinket med erstattes av nye emner på nytt studie, eller må jeg bestå eksamen i de emnene jeg ikke tok/bestod? Du vil fortsatt få støtte fra Lånekassen til høsten, også om du velger et annet studium. De 40 studiepoengene kan erstattes av andre studier. Merk at disse må tas uten støtte fra Lånekassen dersom du tenker å innhente forsinkelsen. Anonymkode: 73b84...5bd
Gjest studentinorge1998 Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 Tusen hjertelig takk for hjelpen din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå