Gå til innhold

Interseksjonell Feminisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange her som følger Snapkollektivet på snapchat, men i går ble det i alle fall snakket om dette med interseksjonell feminisme og privilegerte hvite kvinner. Jeg er selv en slik kvinne, og feminisme har nok aldri vært en av mine kjernesaker, selv om jeg naturlig nok er feminist. Jeg har prøvd å finne ut hva man som hvit kvinne kan gjøre i praksis, og å vise min støtte, men det blir tydeligvis ikke særlig godt mottatt. 

Så da spør jeg her: hva kan man gjøre? 

Anonymkode: 469cd...b45

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke vinne med hu der Camille i Snapkollektivet. 

Anonymkode: 57dc4...8bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare litt hva det går ut på? Kan selvf google også,altså;)

Anonymkode: 1d167...cf8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare litt hva det går ut på? Kan selvf google også,altså;)

Det handler vel om at selv om menn som oftest har en fordel ovenfor kvinner, så har likevel hvite kvinner en fordel ovenfor kvinner av annen etnisitet og at den hvite feminismen da bare fokuserer på problem som angår hvite kvinner. Enkelt forklart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke vinne med hu der Camille i Snapkollektivet. 

Jeg vil jo ikke vinne noe. Jeg vil bare vite hvordan jeg kan være og oppføre meg som en ekte feminist, noe jeg tydeligvis ikke er nå. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil jo ikke vinne noe. Jeg vil bare vite hvordan jeg kan være og oppføre meg som en ekte feminist, noe jeg tydeligvis ikke er nå. 

Gi menn skylda for alt som er feil i verden da oppfører du deg som en ekte feminist.

Anonymkode: 7ce16...bae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du oppfører deg helt fint nå, jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om at selv om menn som oftest har en fordel ovenfor kvinner, så har likevel hvite kvinner en fordel ovenfor kvinner av annen etnisitet og at den hvite feminismen da bare fokuserer på problem som angår hvite kvinner. Enkelt forklart. 

Ok, takk. Hvorfor kalle det "hvit feminisme"? Vi har vel fokus på det som er i vårt land/nærmest oss(les Vesten) og her er det flest hvite? Men selvfølgelig enig i at kvinner i Saudia Arabia har det _litt_ verre enn oss, og at det er viktig med feminisme pga hvordan andre kvinner fortsatt ikke har de samme rettighetene som oss i Vesten. Burde vært mer fokus på problemstillinger som rett til å bestemme over egen kropp, tvangsekteskap, æresdrap, kvinners posisjon i samfunnet pluss pluss pluss. Men hvordan skal man ta tak i dette når dette ikke foregår (iallfall ikke i veldig stor skala) i Norge? Det er vel egentlig det du spør om, haha

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig en ekte feminist, har Snapkollektivet fasitsvaret på det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvite kvinner, da altså kvinner i vesten, er den mest privilegerte gruppen mennesker som har eksistert per dags dato. Da inkluderer jeg selvsagt ikke kongelige og de absolutt aller rikeste, men grupper av betydelig antall. Når det er snakk om grupper av betydelig antall, så er vestlige kvinner den mest privilegerte og idealiserte gruppen mennesker noensinne.

Anonymkode: a1073...558

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du oppfører deg helt fint nå, jeg. 

Tydeligvis ikke. Jeg prøvde å vise min støtte, men ble bare møtt med en aggressiv tilbakemelding om at jeg som hvit kvinne aldri kan forstå eller være en del av det fordi jeg aldri har og aldri kommer til å oppleve denne typen problemer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvite kvinner, da altså kvinner i vesten, er den mest privilegerte gruppen mennesker som har eksistert per dags dato. Da inkluderer jeg selvsagt ikke kongelige og de absolutt aller rikeste, men grupper av betydelig antall. Når det er snakk om grupper av betydelig antall, så er vestlige kvinner den mest privilegerte og idealiserte gruppen mennesker noensinne.

Jeg vet det, og jeg er svært glad for at jeg er en sånn heldig, hvit kvinne som nok bor i ett av verdens beste land, selv i den vestlige verden. Men selv om jeg har vært så heldig, så må jeg da vel kunne få kalle meg feminist for det? 

• Liker 3
Skrevet

- Slutt å dusje, trene og generelt ta vare på deg selv, parfyme og sminke er patriarkisk sexisme!
- Farg håret en eller annen sprø farge, få trashy tattoveringer over alt og de styggeste piercingene du kan tenke deg.
- Oppfør deg deretter som om du aldri lærte seg noen form for sosiale normer, og at hele verden skylder deg noe fordi folk hadde    det fælt for 50+++ år siden, selv om verken du eller dine foreldre opplevde noe av dette.

Det kan kreves en bachelor grad i lebisk folkedans, men den diplomen kan du bestille på nettet.

Her har du noen av stegene på vei, lykke til TS!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn trumfer dette, da. Men bortsett fra det har du rett. Og du - ingen grunn til å bli hissig over dette:) Ingen konkurranse. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

- Slutt å dusje, trene og generelt ta vare på deg selv, parfyme og sminke er patriarkisk sexisme!
- Farg håret en eller annen sprø farge, få trashy tattoveringer over alt og de styggeste piercingene du kan tenke deg.
- Oppfør deg deretter som om du aldri lærte seg noen form for sosiale normer, og at hele verden skylder deg noe fordi folk hadde    det fælt for 50+++ år siden, selv om verken du eller dine foreldre opplevde noe av dette.

Det kan kreves en bachelor grad i lebisk folkedans, men den diplomen kan du bestille på nettet.

Dette er jo bare fordomsfullt bullshit, noe jeg antar du er fullstendig klar over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke. Jeg prøvde å vise min støtte, men ble bare møtt med en aggressiv tilbakemelding om at jeg som hvit kvinne aldri kan forstå eller være en del av det fordi jeg aldri har og aldri kommer til å oppleve denne typen problemer. 

Åh herregud, nå har jeg unfollowa Snapkollektivet 😩 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare fordomsfullt bullshit, noe jeg antar du er fullstendig klar over. 

Nei, om man besøker tumblr eller de andre hovedstedene for gruppen du spør om, så er dette normen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Vet du, i forhold til vanlig ottar vil dette funke. 

Men i saken ts belyser vil ikke dette hjelpe stort.

Hvite kvinner er et problem der, uansett hva de gjør. For de mest ekstreme er det eneste den hvite kvinnen kan gjøre for å lette problemet, å dø ut. 

De er som de verste borti USA: hvite er rasister uansett og ingen ting kan gjøre noe mot dette. 

Anonymkode: a0c04...dca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja. De messer om urettferdighet og elendighet, men vil ikke ha støtte og ikke tro du kan hjelpe! 

De vil være ofre. De vil ha det vondt.. 

Anonymkode: a0c04...dca

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det, og jeg er svært glad for at jeg er en sånn heldig, hvit kvinne som nok bor i ett av verdens beste land, selv i den vestlige verden. Men selv om jeg har vært så heldig, så må jeg da vel kunne få kalle meg feminist for det? 

Nettopp!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...