Gå til innhold

Rødvinsflekker på hvit lin

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fest i går, der jeg hadde hvite linservietter på benkene. I dag da jeg rydda så jeg at noen av serviettene hadde fått rødvinsflekker. Disse var selvsagt tørka, er det noen som har et tips til fjerning av tørka rødvinsflekker? På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rødvinsflekker på linservietter er vel et vanlig problem skulle en tro. Jeg tror kokevask skal fjerne slike flekker. Det skader sikkert ikke å bruke litt flekkfjerner først heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanish er en fantastisk oppfinnelse, har enda ikke sett den flekken som ikke blir borte med den flekkfjerneren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hvitvin på rødvinsflekker.

Rare greier det der. Men det skal visst funke....min mor har fått av store rødvinsflekker (Ja, på en av mine kjoler i mine unge år) med vinsyre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløtlegging i Blenda natta over gjør også underverker.

Vask i maskinen etterpå.

Hvitvin fjerner også flekkene av en eller annen grunn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vanish skal ikke brukes på lin! Jeg hadde også vært litt forsiktig med klor. Jeg hadde en hvit linbukse jeg hadde sølt rødvin på. Puttet den i klor, men den lå nok der litt for lenge, for når jeg tok den opp hadde den nesten gått i oppløsning. Kunne bare dra den fra hverandre i fillebiter. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvit duk, og hver gang vi har gjester er det garantert at den får en flekk av ett eller annet. Bruker alltid biotex sin flekkfjerner, lar virke litt, og vasker så i vaskemaskin med blenda på så varm temepratur som duken tåler. Har aldri opplevd at noe ikke har gått bort.

Tok til og med oransje stearin nå etter helga. Strøk med strykejern og kjøkkenpapir først, hadde så på zalo, og vasket deretter i maskin. Trikset er å ikke vente for lenge tror jeg, setter ofte på en vask om kvelden når gjestene har gått eller tidlig neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestgjest

Jeg pleier å gni inn flekken med zalo, og legge den i bløt natten over, for så å vaske den i maskin. Det har fjernet alle rødvinsflekker hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Domestos do-vask uten klor! Fjærner det meste... :wink:

Svigermor sverger til dette og jeg ble frelst etter en stor blåbærflekk på min vakre hvite linduk! Ha litt på flekkene og gnu med en fuktig klut. Skyll, og flekken er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oxyaction på rødvinsflekker. Forsvinner alltid. :)

Legger den i bløt i noen timer og vasker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...