Gå til innhold

Gutter født sent på året - dårlig utgangspunkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer et ordentlig "ta sorgene på forskudd"-innlegg. Er gravid og hormonell, bare så det er sagt 😝

Det har jo vært skrevet en del om ulempen ved å være yngst i klassen - statistisk sett. Selvfølgelig kjenner alle et vidunderbarn født 31. desember, men jevnt over er det vel ganske anerkjent at barn født sent på året sliter mer på skolen. Aldersforskjellen på eldst og yngst gir seg også utslag i idretten, ved at barna som er kommet lengst i utviklingen også kan framstå som mer talentfulle. Legger bare ved et par artikler.

Mest ADHD blant desemberbarna

Barn født tidlig på året blir best i test

Umodne gutter bør få vente ett år med skolestart

Så til saken. Vår lille sønn har ventet ankomst i slutten av november. Gleder oss jo masse, men særlig jeg tenker en del på om vi gir han en ulempe allerede ved fødsel. Det skal i tillegg nevnes at både jeg og mannen er under gjennomsnittet når det gjelder høyde. Så ikke bare blir gutten vår født sist på året, han blir sannsynligvis også under gjennomsnittlig stor rent fysisk...

Er det noen her inne som har eller kjenner til gutter født sent på året - og eventuelt noen råd for hvordan man kan kompensere for de ulempene dette kan gi? Er det ting man kan gjøre i årene før barnet begynner på skolen for å gjøre han mer moden og selvsikker?

Anonymkode: f80a7...acb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo ganske overdrevet. På gruppenivå vil selvsagt flere desemberbarn enn januarbarn slite, men derfra å tenke at alle desemberbarn, eller en gang de fleste, vil slite er ganske langt. Forøvrig så får man ikke ADHD av å være født i desember, det sier seg selv. Det er vel heller overdiagnostisering på gang her, at naturlig variasjon i konsentrasjonsevner basert på alder gis en unødvendig diagnose. Jeg har forøvrig selv et desemberbarn. Vi har aldri gjort noe spesielt i forhold til skolestart og han har alltid klart seg aldeles utmerket. Jeg synes dere skal slutte å tenke på dette og bare oppdra barnet deres så godt dere kan. De aller fleste barn født sent på året klarer seg akkurat lik bra som alle andre. :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare å abortere først som sist :sarkasme:

Anonymkode: c6798...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk sammen med en på skolen. Han var en glatt psyko i de årene jeg gikk sammen med han.

Anonymkode: 15da8...82a

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine sønner har ADHD. De har fått en helt vanlig oppdragelse og er høflige, snille og greie gutter.

Modenhet og selvsikkerhet har mye mer med personlighet å gjøre enn når på året de er født.

Forøvrig er den ene født i april og den andre i desember.

Det er ikke synd på barn som er født sent på året!

Anonymkode: 8eb00...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at dere tenker over det allerede nå er antageligvis nok til at det ikke vil bli noe problem. Det er nok en kombinasjon av faktorer som spiller inn, hvor fødselsdato er én av dem. Oppegående og reflekterte foreldre veier opp for veldig mye, tror jeg.

Anonymkode: 8228a...2b8

AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter som er født på samme dato i november (med 3 års mellomrom). Far og jeg er også lav. Hehe, gikk i åpen barnehage med begge frem til de var to år. Lærte de å lese og skrive lenge før de startet på skolen. Dette var fordi de selv viste interesse, så trenger ingen tilsnakk her. Minsten klarte ordavkodingen mer eller mindre på egenhånd, mens eldste trengte en del mer hjelp. Leste høyt på sengen for dem hver kveld med lesestopp for å øke vokabularet deres. Begge to er populære gutter. Eldstemann er nok mest populær, har mange venner og strever ikke på skolen. Minsten er mye mer skoleflink, men likevel en populær gutt med mange venner. Nå er både jeg og far meget utadvendt og barna har nok arvet det. Var også nøye på at barna var selvstendige før de startet på skolen. Tørke seg selv og å knyte skolisser blant annet. 

Det aller, aller viktigste er at de har empati, er en god venn og et godt medmenneske. Trives de ikke på skolen, er det ganske vanskelig å lære seg noe. Om de trives og klarer den sosiale biten, kommer læringen underveis. Vi har invitert hele klassen titt og ofte på grillings og vi har invitert bare guttene i klassen på is og kos. Vi har passet på å invitere bare én og én også, gjerne med foreldre slik at vi også kan bli kjent med foreldrene. Da har det vært lavere terskel for å kontakte foreldrene om det er noen "problemer" mellom klassevennene. 

Anonymkode: 4d8c4...c03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gutter som begge er født i september. Han ene er jeg oppriktig bekymret for i forhold til skolestart da han har enormt med lopper i blodet og aldri sitter stille mer enn ti minutter. Han andre derimot, har jeg ikke noe tanker om at det vil bli noe problem med. Jeg tror helt ærlig det går mer på individuelle forskjeller på barn, og hvor flinke lærere er enn noe annet. Har forøvrig ei venninne med et vidunderbarn født i desember. Og der er problemet at han kan for mye, og lærerne klarer ikke å tilrettelegge godt nok da han i teorien hadde kunnskapen til en fjerdeklassing da han begynte i førsteklasse. 

Anonymkode: 99c78...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prematur gutt, født i slutten av oktober. Senere normal vekt og utvikling. Populær og skoleflink. Ingen problemer. Er i disse dager ferdig med høyere utdannelse på estimert tid.

Anonymkode: f118e...323

AnonymBruker
Skrevet

Vel, barn født i desember er litt mer umodne til skolestart enn barn født i januar. Ikke rart, i og med at det skiller nesten et års utvikling mellom dem. 

Dette jevner seg ganske raskt ut.

Anonymkode: f6812...68e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, barn født i desember er litt mer umodne til skolestart enn barn født i januar. Ikke rart, i og med at det skiller nesten et års utvikling mellom dem. 

Dette jevner seg ganske raskt ut.

Anonymkode: f6812...68e

Dette. Det er mye større forskjell på en som er nesten 6 og en som er nesten 7, enn en som er nesten 11 og en som er nesten 12. Da har individuelle forskjeller og forutsetninger tatt over for lengst.

Har selv en desembergutt med ADHD, som i tillegg var umoden for alderen da han var yngre. Skal ikke påstå jeg ikke var nervøs før skolestart og måtte være veldig "på" de første par skoleårene, men det jevnet seg fint ut og han er en glad og fornøyd tiendeklassing med karakterer jevnt over snittet. 

Jeg ville sluttet å lese så mye om alt det negative som følger med barn som er født sent på året (nå vet du at det er en litt forhøyet risiko, og det holder) og tenkt at du får det barnet du får :)

Anonymkode: b67cc...655

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gikk sammen med en på skolen. Han var en glatt psyko i de årene jeg gikk sammen med han.

Anonymkode: 15da8...82a

Glatt psyko? 

Sleip? 

Skrevet

Jeg var også veldig bekymret for dette Ts (novembergutt), og han var veldig umoden ved skolestart. Lite interessert i det faglige, og grudde seg skikkelig. Etter 3 mnd på skolen leste han som en prest, kunne skrive alle bokstaver, sette sammen ord, telle, regne..så det faglige jeg var bekymret for var unødig bekymring. Han slet dog med å rive seg løs fra leken de 15 minuttene friminuttet varte, og læreren måtte ofte ut det første halvåret og plukke han inn til timen 😅 Men det var ingenting bekymringsverdig over det, han var bare veldig glad i å leke - altså et av personlighetstrekkene hans. I dag fungerer han utmerket på alle områder. 

Det jeg prøver å si er at stort sett alle våre tenkte bekymringer blir aldri noe av 😛

• Liker 1
Gjest Mass
Skrevet

Jeg er generelt veldig enig i at mange starter på skolen før de er klar, og at man dermed bruker opp "motivasjonen" allerede før de får hentet den frem. 

Det er mange år siden 97-reformen (mener det var i 97, men mulig jeg tar feil), og jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det valget ble tatt. En ting er at man begynner på skolen når man er 6 år (5,5 for noen). En annen ting er at alt har virket å være så utrolig lite strukturert og ugjennomførbart. 

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...