AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 spurte terapauten min om jeg bør søke jobber på jobber jeg ikke føler meg kvalifisert til eller vil trives i, og hun sa JA?!?! Serisøt? bør jeg søke meg til omsorgsarbeid selv om jeg sliter med ampatien? har as Jeg klarer å gi service, jeg kan fint jobbe i butikk eller kafe, men seriøst.... finnes det ikke folk som vil bli omsorgsarbeidere? Anonymkode: d1ed9...37d
Wiskola Skrevet 4. mai 2019 #2 Skrevet 4. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: spurte terapauten min om jeg bør søke jobber på jobber jeg ikke føler meg kvalifisert til eller vil trives i, og hun sa JA?!?! Serisøt? bør jeg søke meg til omsorgsarbeid selv om jeg sliter med ampatien? har as Jeg klarer å gi service, jeg kan fint jobbe i butikk eller kafe, men seriøst.... finnes det ikke folk som vil bli omsorgsarbeidere? Anonymkode: d1ed9...37d Ble litt forvirra nå, spesielt av tittelen på tråden her. Du skal ha altså søke jobb som sykepleier uten relevant utdannelse? Du kan alltids søke på hva pokker du ønsker - selv søker jeg gladelig jobb som finansminister - men uten relevant utdanning er det begrenset hvor mange positive svar du vil få. 10
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Ser ikke poenget, du vil få avslag, det sier seg jo selv.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 Akkurat nå, Wiskola skrev: Ble litt forvirra nå, spesielt av tittelen på tråden her. Du skal ha altså søke jobb som sykepleier uten relevant utdannelse? Du kan alltids søke på hva pokker du ønsker - selv søker jeg gladelig jobb som finansminister - men uten relevant utdanning er det begrenset hvor mange positive svar du vil få. Men hvis jeg skal skrive en ærlig søknad til noe slik, la oss si omsorgsarbeid, så blir det slik "hei, jeg er en kvinne på 27 år som nå vil ut i arbeidslivet. Jeg har tidligere vært utplassert på eldrehjem og trivdes svært dårlig. Jeg har inntrykk av at det er mangel på folk i bransjen og at jeg derfor vil trå til. Jeg vet ikke om jeg vil klare å gi pasientene den tryggheten de trenger, men jeg kan i det minste prøve så ikke nordmenn må betale skattepenger for meg." Anonymkode: d1ed9...37d 2
Wiskola Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvis jeg skal skrive en ærlig søknad til noe slik, la oss si omsorgsarbeid, så blir det slik "hei, jeg er en kvinne på 27 år som nå vil ut i arbeidslivet. Jeg har tidligere vært utplassert på eldrehjem og trivdes svært dårlig. Jeg har inntrykk av at det er mangel på folk i bransjen og at jeg derfor vil trå til. Jeg vet ikke om jeg vil klare å gi pasientene den tryggheten de trenger, men jeg kan i det minste prøve så ikke nordmenn må betale skattepenger for meg." Anonymkode: d1ed9...37d Jeg hadde lagt den søknaden nederst i bunken som arbeidsgiver. Mulig jeg hadde sørget for at iallfall et papir ble resirkulert også. 6
ajarRun Skrevet 4. mai 2019 #6 Skrevet 4. mai 2019 3 minutter siden, Wiskola skrev: Ble litt forvirra nå, spesielt av tittelen på tråden her. Du skal ha altså søke jobb som sykepleier uten relevant utdannelse? Du kan alltids søke på hva pokker du ønsker - selv søker jeg gladelig jobb som finansminister - men uten relevant utdanning er det begrenset hvor mange positive svar du vil få. Link til stillinganonsen? Finansminister kunne jeg tenkt meg å bli. 1
Wiskola Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Link til stillinganonsen? Finansminister kunne jeg tenkt meg å bli. Det er bare å sende brev til Erna med "Jeg vet hvordan Excel brukes" skrevet i blokkbokstaver, tenker jeg. 6
ajarRun Skrevet 4. mai 2019 #8 Skrevet 4. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis jeg skal skrive en ærlig søknad til noe slik, la oss si omsorgsarbeid, så blir det slik "hei, jeg er en kvinne på 27 år som nå vil ut i arbeidslivet. Jeg har tidligere vært utplassert på eldrehjem og trivdes svært dårlig. Jeg har inntrykk av at det er mangel på folk i bransjen og at jeg derfor vil trå til. Jeg vet ikke om jeg vil klare å gi pasientene den tryggheten de trenger, men jeg kan i det minste prøve så ikke nordmenn må betale skattepenger for meg." Anonymkode: d1ed9...37d Søknader skal ikke være ærlige. De skal være utelukkende positive. Det er som å selge en bruktbil. Du skriver ikke at bilen er en drittbil og du heller vil brenne bilen enn å eie den lengre. Du skriver at bilen trenger litt kjærlighet og at du ikke har tid til prosjektet og så nevner du positive ting med den. 4
Ullvott Skrevet 4. mai 2019 #9 Skrevet 4. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: spurte terapauten min om jeg bør søke jobber på jobber jeg ikke føler meg kvalifisert til eller vil trives i, og hun sa JA?!?! Serisøt? bør jeg søke meg til omsorgsarbeid selv om jeg sliter med ampatien? har as Jeg klarer å gi service, jeg kan fint jobbe i butikk eller kafe, men seriøst.... finnes det ikke folk som vil bli omsorgsarbeidere? Anonymkode: d1ed9...37d Det er forskjell på å ikke føle seg kvalifisert og å reelt ikke være kvalifisert. På yrker der en formell utdannelse er et absolutt krav er det ingen vits i å søke. Der handler det ikke om at du ikke føler deg kvalifisert, men at du faktisk ikke er det. Andre jobber kan du jo være kvalifisert til, selv om du føler deg underkvalifisert. Men hvorfor mener terapeuten din at du skal søke noe du ikke kommer til å trives i? For å utfordre deg selv? 7
Wiskola Skrevet 4. mai 2019 #10 Skrevet 4. mai 2019 Om ikke annet, hør med Nav om de har noen kurs på hvordan skrive søknad gående. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #11 Skrevet 4. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis jeg skal skrive en ærlig søknad til noe slik, la oss si omsorgsarbeid, så blir det slik "hei, jeg er en kvinne på 27 år som nå vil ut i arbeidslivet. Jeg har tidligere vært utplassert på eldrehjem og trivdes svært dårlig. Jeg har inntrykk av at det er mangel på folk i bransjen og at jeg derfor vil trå til. Jeg vet ikke om jeg vil klare å gi pasientene den tryggheten de trenger, men jeg kan i det minste prøve så ikke nordmenn må betale skattepenger for meg." Anonymkode: d1ed9...37d 😅 Neida, du skal ikke søke på noe som overhodet ikke vil fungere. Om du har prøvd det tidligere og erfart at du ikke har det som trengs, er det en ærlig sak. Eldreomsorgen er ikke for alle å jobbe med. Men så finnes det jobber man tenker man ikke kommer til å mestre, selv om man har egenskaper som kan komme godt med. At man unngår å prøve fordi man ikke tror man kan klare. Der kan man gå glipp av mye om man ikke våger å satse litt. Kanhende ser terapeuten din egenskaper i deg som du selv ikke ser? Som gjør at du kan fungere godt innen yrker du ikke har sett for deg? Anonymkode: 253e2...74c
Mich Skrevet 4. mai 2019 #12 Skrevet 4. mai 2019 Tror nok terapeuten din heller mener at man ikke trenger å ta listen over kvalifikasjoner helt bokstavelig. F.eks: hvis det står at man trenger 2-3 års erfaring, så kan man ofte søke selv uten erfaring. Listen over kvalifikasjoner i stillingsannonser er mer som en ønskeliste, man må ikke oppfylle alle kvalifikasjoner. Det er mange som går glipp av jobber slik, siden de tror de ikke er kvalifisert og derfor dropper å søke. Men det er allikevel noen grunnleggende ting man må kvalifisere seg til. Hvis stillingen er for en programmerer, så må man jo faktisk kunne programmere noe. Akkurat som en stilling for en lege, man må jo ha selve utdannelsen. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 Du kan ikke jobbe som sykepleier når du ikke har autorisasjon. Det forstår jo alle, så jeg skjønner ikke hvorfor du gir deg ut for å være dum her. Det som menes er at det i stillingsutlysninger listes opp en rekke krav, og det er krav som ingen arbeidssøkere oppfyller. Derfor bør man ikke holdes tilbake av en utlysning som virker litt uoppnåelig ved første øyekast, men man bretter opp ermene og skriver en god søknad likevel der man smører på hvorfor man passer til denne jobben. Jeg synes ikke det er nødvendig å forklare deg forskjellen på formelle kvalifikasjoner og ønskede kvalifikasjoner. Du er bare vanskelig, og det er nok derfor du får så bastante oppfordringer fordi du skal få rumpa i gir og komme deg ut i jobb. Anonymkode: 19491...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 Vet ikke om du er dum eller bare gjør deg vanskelig, men det er stor forskjell på søke på jobber som krever en spesiell utdanning/autorisasjon og å søke på jobber du ikke føler deg kvalifisert til eller tror du vil trives i. Ikke alle kan ha drømmejobben, trenger man jobb så må man faktisk noen ganger ta til takke med jobber som ikke står øverst på ønskelisten eller som man har utdannet seg til. Så får man heller sikte seg inn mot drømmejobben etterhvert. Du kan fint søke en jobb innen renhold uten at det er der du tror du kommer til å trives best, eller som servitør uten å ha fagbrev. At du ikke vil ta de jobbene som er tilgjengelig for å tjene til livets opphold sier alt om at nav er blitt en hvilkepute for folk som ikke gidder. Anonymkode: 11c2e...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 Er terapeuten din jobbspesialist og rekrutterer også altså? Imponerende. Mest sannsynlig er hun ikke det, og du trenger dermed ikke ta alt SÅ bokstavelig. Anonymkode: 60e59...ae0 2
ErGlad Skrevet 5. mai 2019 #16 Skrevet 5. mai 2019 Jeg tror TS mener hjelpepleier og de trenger ikke utdanning.
Wiskola Skrevet 5. mai 2019 #17 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Sosialt skrev: Jeg tror TS mener hjelpepleier og de trenger ikke utdanning. Jo, hjelpepleier krever utdanning. her
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #18 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Wiskola skrev: Jo, hjelpepleier krever utdanning. her Kjenner flere hjelpepleiere som ikke har utdanning men som jobber som det. Kanskje de har endret kravene... er det mulig å være ufaglært hjelpepleier? Anonymkode: 09e07...503
Wiskola Skrevet 5. mai 2019 #19 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjenner flere hjelpepleiere som ikke har utdanning men som jobber som det. Kanskje de har endret kravene... er det mulig å være ufaglært hjelpepleier? Anonymkode: 09e07...503 Akkurat det vet jeg ikke. Vil tro man da har betydelig lavere lønn enn en med riktig utdanning.
ErGlad Skrevet 5. mai 2019 #20 Skrevet 5. mai 2019 2 minutter siden, Wiskola skrev: Jo, hjelpepleier krever utdanning. her Dette visste jeg ikke, men jeg er ikke helt oppdatert. Jeg tror jeg mente assistant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå