AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 Uke 39 og «alt» av det nødvendigste til baby er i hus, vasket og klart. Fødebagen er også pakket. Det eneste som gjenstår nå er at jeg har lyst til å «fylle på» litt her hjemme, slik at vi slipper mange unødvendige turer til butikken etter fødsel. Hva er kjekt å ha i hus av ting som ikke er til baby? Tenker på typiske ting til mor (bind, amme-innlegg), far og evt. hvis vi skulle få barselsbesøk. Shoot. 😎 Anonymkode: 8c48f...3d7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #2 Skrevet 4. mai 2019 -paracet og naproxen for Etterrier og vondt underliv - ammeinnlegg og purelan - noen pakker kjeks som lett tilgjengelig besøksmat. Lykke til! Anonymkode: 76772...c61 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 (endret) Kunnskap om førstehjelp, -helst kurs Seff. https://nhi.no/forstehjelp/bevisstloshet/hjertelungeredning-barn/ F.eks. https://foreldrekompetanse.no/forstehjelpskurs_barn_foreldre_oslo/ Google... førstehjelp barn + evt. kurs. Edit... Bosted Bedre føre var, enn etter snar. -Går bra, men fint å kunne uansett. a. Endret 4. mai 2019 av Sliten&kjørt51 Ps. Glemte å si... GRATTULERER... a. 6
Lammelåret Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 Mat som er lett å gjøre i stand og spise med én hånd. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 Termometer. Hvis baby blir syk og dere må ringe legevakten, er det det første de spør om. Anonymkode: 98af3...e51 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #6 Skrevet 4. mai 2019 Energitett mat, hvis du tåler nøtter feks? Bananer, energibarer o.l. Utrolig hvor lett man glemmer å spise selv. Frosne boller, og noen pakker kjeks til barselbesøk. (Natt)bind fra libresse. Jeg hadde en pakke fra always, som tydeligvis var parfymert. Det var helt grusomt! Gode kvalitetsbind var gull verdt første uken. Multimam kompresser, og myke ammeinnlegg. "Ammekurv", med snacks, vann, mobil, lader, salver, bleier, antibac, kluter, osv. Jeg hadde denne med meg rundt i huset der jeg satt med babyen. Det blir mange bleieskift ila dagen, og det var ikke alltid jeg orket å gå ned to etg til badet for å skifte på småen. Du kan fint bruke stellevesken til dette feks. Ellers var det praktisk med oppskjært brød og skivet pålegg, slik at man raskt lager skiver. Jeg var helt i ørsken den første tiden, og klarte ikke lage meg noe mat fordi jeg ikke kunne legge ned en gråtende baby😪😂. Så da satt jeg der gitt! Duphalac/laktulose, svisker, e.l. for å forhindre forstoppelse. Drikk masse vann! Babyen stjeler mye væske med melken 😉. Anonymkode: 86126...e6f 1
Million Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 Nok ammeinnlegg av engangs-typen. Ullinnlegg ga meg trøske og sinnsyke smerter ved amming. Kastet dem i søpla. De var aldri tørre pga lekkasjer, og brukte en evighet på å tørke etter vask. Siden melkeproduksjonen er litt spinnvill i starten, det spruter ut til alle døgnets tider bare man hører en baby (ikke nødvendigvis din egen) hikster litt. Så nok ammeinnlegg i hus er viktig! Det neste jeg alltid vifter med; kjøp nok gulpekluter! Sånne type gaskluter, fås kjøpt på utstyrsforretninger som selger håndklær og gardiner. F.eks har vi Hansen & Dysvik i Oslo. Gulpekluter går det drøssevis av til alle mulige anledninger. Får man en skikkelig gulpebaby i tillegg, har man det gående. Klutene brukes i bøtter og spann døgnet rundt. Pleide å legge et par stykker under hodet til baby i sengen, for å skåne madrassen og lakenet mot gulp og spy og sikkel. Bare å bytte klutene når man så det var vått. Gulpekluter bruker man også over skulderen hver gang baby skal rapes etter å ha blitt ammet, og da kommer det gjerne litt gulp. Brukte også gulpeklutene rundt måltidene når vi begynte med fast føde også, tørke fjes og hender og gud vet hva. Babyer spyr og gulper vanlig mat også, ikke bare melk... Jeg brukte vaskekluter av baby-typen til å vaske babyen med både på kroppen ved vask og bad, og til bleieskift-vask i starten. Hadde haugevis av sånne små, tynne frottèkluter til det. De ble vasket på 95 C. Etterhvert som barnet ble eldre og huden mindre sart, brukte vi engangsservietter til bleiestell.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #8 Skrevet 4. mai 2019 Ting til om du skulle bli forkjøla er lurt å ha på plass. Kleenex, halstabletter og nesespray. Har du ork nå, så fyll opp fryseren med feks fylte horn. Disse er gode: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/ost--og-skinkehorn/ del i 8 istedenfor 6 og lag dobbel porsjon, så har du masse mat liggende. Jeg pleier også å erstatte halvparten av hvetemelet med fibra, for å få de litt grove. Er ikke formen helt der til å bake kan du lage klar toast i ziplock poser og fryse, sånn at det kan gå rett fra frysen til toastjernet (billigere enn å kjøpe masse wiener toast på butikken). Havregryn og vørterøl er fint å ha stående, for å øke melkeproduksjon om du skal amme. Jeg lagde store mugger med havresuppe som jeg satte i kjøleskapet varmet opp i microen, tilsatte saft og drakk. Enkelt å få i seg, godt og godt for melkeproduksjonen. Anonymkode: 40f0b...746 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #9 Skrevet 4. mai 2019 Jeg var veldig glad for at jeg hadde laget opp litt middager på forhånd. Frøs ned gryteretter og lasagne i porsjonsbeger/former, så var det enkelt å få i oss noen ordentlige middager uten å bruke lang tid på matlaging. Anonymkode: 54521...6a6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå