Gå til innhold

Dere med barn født november-desember- er/var de skoleklare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så innmari tidlig å skulle sende 5-åringen vår på skole. Det er helt vemodig at h*n plutselig ikke får «være barn» lenger, mens nabobarna som bare er 1-2 måneder eldre får et helt år ekstra i barnehagen, med lek, kos, masse oppfølging med høy voksentetthet og uten bekymringer. 

Føler/følte dere dere klare for å sende 5-åringen på skolen? Er/var barnet ditt modent nok? Trivdes barnet? 

Anonymkode: f8666...1f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 5 1/2 år da jeg begynte på skolen. Har ikke tatt noen skade av det. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Mente forresten nabobarna som er 1-2 måneder YNGRE, altså født i januar, som får gå i barnehagen et helt ekstra år.

Anonymkode: f8666...1f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er novemberbarn, skulle vel egentlig bli født i januar.

Jeg begynte for tidlig, og jeg tror det har preget meg mer enn jeg tror gjennom hele livet mitt. Nå som jeg er i slutten av tyveårene har det jevnet seg ut, men jeg har ALLTID følt meg "for liten" og ikke klar. På svært svært mange plan i livet.

Anonymkode: de971...635

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte for tidlig, og jeg tror det har preget meg mer enn jeg tror gjennom hele livet mitt. Nå som jeg er i slutten av tyveårene har det jevnet seg ut, men jeg har ALLTID følt meg "for liten" og ikke klar. På svært svært mange plan i livet.

Kan du forklare litt? Jeg er desemberbarn og skulle vært født i februar. Den eneste ulempen jeg har hatt er at jeg har måttet vente et helt år på gaver fordi jul og bursdag var så tett. Var alltid misunnelig på de som hadde bursdag i sommermånedene. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Eldste her er født siste uka i desember. Var ekstremt klar for skolen og er veldig glad hun slapp et ekstra år i barnehagen. Skulle vært født i januar. 

Hun har stortrivdes på skolen siden dag 1.

Anonymkode: 7c5f1...fc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter født i januar og desember og januargutten har helt klart hatt et forsprang på skolen hele veien. Litt urettferdig, for desemberbarnet har alltid vist mer interesse for bøker og lignende i forhold til alderen (telt i måneder, ikke årskull). 

Han hadde det kjipt de første årene på skolen. Forstod ikke helt hvorfor han måtte sitte stille og hadde ikke helt «språket» til å henge med på alt. 

Men det jevnet seg ut etter hvert. Nå går begge på mellomtrinnet og trives og gjør det bra på skolen. 

Hvis jeg skulle valgt igjen ville jeg prøvd å utsette skolestart for yngste.

Anonymkode: 784d0...bc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som er født tidlig i desember. Han var helt klar. Er 6 år nå og begynner i 2. Klasse til høsten. Han klarer seg fint både faglig og sosialt. Er en tøff og sosial type. 

Anonymkode: 3faa9...856

AnonymBruker
Skrevet

Mitt desemberbarn hadde helt klart godt av et år til i barnehagen, så vi søkte om det. Gutt, umoden og ikke klar for skole. Aldri angret. 

Anonymkode: 86e5b...b41

• Liker 1
Skrevet

Mitt desemberbarn hadde helt klart godt av et år til i barnehagen, så vi søkte om det. Gutt, umoden og ikke klar for skole. Aldri angret. 

Brannfakkel jeg skal slenge ut nå. Tipper at jenter har lettere for å starte tidlig på skolen. Gutter trenger gjerne litt mer tid, vil jeg tro.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt gutt er født i slutten av november, var aldri noe problem på skolen.. Han var dog et barn som lærte seg å lese selv som fireåring, regnet selv når han var fire og et halvt år osv. Han er også stor for alderen, og veldig sosial :)

Anonymkode: 7a458...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid følt det på samme måte og slitt med overganger ("for liten" for både ungdomsskole, VGS og universitetet) , men har aldri tenkt over at tidlig skolestart kan ha hatt noe med det å gjøre.

Anonymkode: 3c121...261

Skrevet

Jeg har en gutt født i begynnelsen av desember og han var definitivt skoleklar. Han lærte seg selv å lese før han var 5 og har alltid vært faglig sterk og har ligget langt foran de andre i klassen hele veien (han går nå i 5.). Han hadde kjedet seg ihjel om han var født en måned senere og måttet vente ett helt år til før han begynte på skolen. Sosialt har det også gått veldig fint, men det hjelper at han er sosial og utadvendt og lett tar kontakt med andre. :) Jeg synes ikke du skal bekymre deg. Som gruppe vil nok barn født sent på året slite mer enn enn barn født tidlig på året, men de individuelle forskjellene er store, akkurat som med barn født resten av året. :)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt gutt er født i slutten av november, var aldri noe problem på skolen.. Han var dog et barn som lærte seg å lese selv som fireåring, regnet selv når han var fire og et halvt år osv. Han er også stor for alderen, og veldig sosial :)

Haha, mitt gutt. Skulle selvfølgelig stå min gutt.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Wiskola skrev:

Brannfakkel jeg skal slenge ut nå. Tipper at jenter har lettere for å starte tidlig på skolen. Gutter trenger gjerne litt mer tid, vil jeg tro.

Helt enig, det er vel ganske udiskutabelt at jente er modnere enn gutter? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er født i slutten av november og går i 2. klasse nå. Har gått veldig fint og hun trives på skolen, selv om hun kan synes det er litt kjedelig til tider. Men hun henger svært godt med faglig og stort sett forteller hun oppglødd om ting hun har lært på skolen.

Jeg ville ikke bekymret meg. Men det skal sies at jeg synes det er synd at man fra man er 6 år skal tilbringe så mange timer på skolebenken i ro. Skulle ønske de kunne ha lekt og hatt det moro til de var minst 7 år gamle, gjerne 8/9. Noen synes sikkert dette er på tryne, men barn er naturlig nysgjerrige og ville nok ha lært en hel del uansett. Dessuten får man aldri tilbake barndommen sin, og jeg kan ikke se hvordan samfunnet skulle tapt så mye på dette.

Skolen skulle vært mye mer lek, rett og slett.

Anonymkode: 58cec...fbd

• Liker 3
Skrevet

Har hatt en gutt og ei jente født i november. Begge har klart seg flott, og har ikke merket på noen av dem at de har vært blant dem som er født sist.

Jobber i barnehage, og i all hovedsak klarer de aller, aller fleste som er født sent på året seg like fint som de andre!

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er født i slutten av november og går i 2. klasse nå. Har gått veldig fint og hun trives på skolen, selv om hun kan synes det er litt kjedelig til tider. Men hun henger svært godt med faglig og stort sett forteller hun oppglødd om ting hun har lært på skolen.

Jeg ville ikke bekymret meg. Men det skal sies at jeg synes det er synd at man fra man er 6 år skal tilbringe så mange timer på skolebenken i ro. Skulle ønske de kunne ha lekt og hatt det moro til de var minst 7 år gamle, gjerne 8/9. Noen synes sikkert dette er på tryne, men barn er naturlig nysgjerrige og ville nok ha lært en hel del uansett. Dessuten får man aldri tilbake barndommen sin, og jeg kan ikke se hvordan samfunnet skulle tapt så mye på dette.

Skolen skulle vært mye mer lek, rett og slett.

Som lærerstudent med lang erfaring som vikar kan jeg love deg at dette er noe de fleste lærere er fullstendig enig i. Det er imidlertid dessverre myndighetene som styrer "opplegget". 

AnonymBruker
Skrevet

Har ei som er født sist i desember. Startet på skole i fjor. Hun var helt klar for skolen og det har gått så bra! Kunne ikke ha ventet et år

Anonymkode: 81101...ce9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som lærerstudent med lang erfaring som vikar kan jeg love deg at dette er noe de fleste lærere er fullstendig enig i. Det er imidlertid dessverre myndighetene som styrer "opplegget". 

Glemte å si at jeg selv er lærer 😅 Men jeg jobber som faglærer på videregående, så jobber ikke med så små. Så har heller ikke diskutert dette i særlig grad med andre lærere. 

Da LK06 kom skulle jo den tidlige skolestarten være en forlengelse av barnehagen, men det ble jo kun tidligere skolestart. Veldig synd, for det kunne funket dersom man hadde fulgt den opprinnelige planen/tanken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...