Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Badet er i god stand, men flisene er utrolig stygge. De er turkisgrønne og utdaterte. Er det noen som har overflateoppusset badet? Jeg skal gjøre alt selv, og har ikke så veldig mye erfaring fra før utover gulvlegging, noe sparkling og maling.

Jeg står mellom noen alternativer:

*Male. Det er minst jobb og blir billigst, men er usikker på hvordan resultatet blir både utseendemessig og i holdbarhet. Det blir også et problem i dusjsonen da det dusjes rett på gulvet og ikke i kabinett.

*Mikrosement. Dette gir en moderne og fin finish, men er kanskje litt vanskelig å få til å bli pent selv? Det blir jo litt som sparkling. Mange lag er det også så det er tidkrevende.

*Legge en fin vinyl oppå flisene. Det krever jo et lag som retter ut mellom flisene og vinylen og er kanskje ikke så bra med to lag "membran"?

*Legge flis på flis. Dette virker som en grei løsning, men jeg har aldri lagt fliser før, og det er litt jobb med kutting osv. Har ikke utstyret til dette.

Har noen her inne erfaring med en av disse løsningene for å fornye stygge fliser eller kanskje en helt annen løsning? Jeg vil gjerne høre deres synspunkter og erfaringer :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med i god stand? Hvor gammelt er badet?

Det er mulig du burde investere i et kabinett uansett.

Anonymkode: 33bf4...528

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme utgangspunkt og vurderer å gå for mikrosement. Det kan man dusje rett på, om jeg ikke husker feil. Og virker greit å holde rent, som er viktig for meg. Flis og fuger ser veldig stygt ut etterhvert.

Anonymkode: 4e5c3...170

• Liker 1
Skrevet

Vi har malt badet, både gulv og vegger med flis. Det er like fint etter 1,5 år i alle fall. Men vi har kabinett, så får ikke direkte vann på gulvet.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med i god stand? Hvor gammelt er badet?

Det er mulig du burde investere i et kabinett uansett.

Anonymkode: 33bf4...528

Badet er 15 år gammelt, men det har kun bodd en dame her i disse årene. Det har vært en takstmann og vurdert badet nå nylig i forbindelse med om det går fint med en enkel oppussing fremfor totalrenovering som ga grønt lys til å ha dette som en løsning 5-10 år til før badet faktisk må renoveres. Dusjkabinett er noe jeg personlig ikke liker da det føles innestengt, det er verre å rengjøre, spesielt under, tar mer plass og det estetisk ikke er like pent. 

Skrevet

Maling i dusjen er ikke å anbefale. Det går et stund men ikke på sikt.

Microsement er en veldig fin løsning men krever ganske mye arbeid, og koster en del. Det som er fint med Microsement er at d ikke finnes noe standard svar på hva som er fint og ikke fint, hver flate blir unik, og bærer preg av den som har utført arbeidet. Også må man være klar over at lakken i dusjsonen må herde flere uker før man kan dusje rett på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, tesla123 skrev:

Badet er 15 år gammelt, men det har kun bodd en dame her i disse årene. Det har vært en takstmann og vurdert badet nå nylig i forbindelse med om det går fint med en enkel oppussing fremfor totalrenovering som ga grønt lys til å ha dette som en løsning 5-10 år til før badet faktisk må renoveres. Dusjkabinett er noe jeg personlig ikke liker da det føles innestengt, det er verre å rengjøre, spesielt under, tar mer plass og det estetisk ikke er like pent. 

Ett 15 år gammelt bad er jo ikke akkurat nytt, så da tror jeg hadde gått for mikrosement. Selv om det kan være tidkrevende siden det må gjøres veldig nøye om en skal få det pent. Er jo en del grunnarbeid uansett hva du går for.

Anonymkode: 96147...5d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...