AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 Litt usikker på om dette er riktig sted å poste, men prøver. Jeg er en 23 år gammel student som var hjemme en tur hos mamma og pappa i helga. Hadde glemt å ta med meg deodorant, så skulle lete etter en inne hos mamma. Oppi en toalettveske fant jeg en halvfull flaske Dworek og ei vannflaske... Ble så overrasket og sjokka at jeg bare la alt tilbake, og en halvtimes tid senere måtte jeg dra tilbake til studiestedet mitt, så jeg hadde ikke tid til å ta det opp akkurat der og da uansett. Men nå sitter jeg her, bekymret og aner ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Jeg vet at mamma har en del historie med depresjon og angst, og blant annet har gått til psykolog i mange år pga det. I tillegg var både morfaren og onkelen min, altså broren til mamma, alkoholikere og slet mye med helseplager før de døde. Men jeg kan ikke huske å ha sett mamma full, og har bare sett henne drikke et par glass vin eller øl ved spesielle anledninger. Hun fungerer greit i hverdagen, har aldri virket sløv eller beruset eller noe. Derfor skjønner jeg ingenting nå, men "bevisene" taler jo for seg selv.. Hadde dette vært til "uskyldig" bruk hadde hun jo aldri gjemt det bort? Jeg er opptatt med eksamen den neste måneden og får ikke besøkt mamma og pappa mer før det. Har en eldre bror jeg kan prate med, men han er midt i flytting og levering av masteroppgave, og jeg får dårlig samvittighet av å skulle "dumpe" dette her på han nå, selv om jeg føler jeg burde fortelle det til han. 😔 Beklager litt lang post, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Har et relativt godt forhold til foreldrene mine, men vi snakker sjeldent om vanskelige ting, så det gjør nok dette mye verre. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 545e9...1ed
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Ikke si noe midt i leveringen. Vent til etterpå. Men du bør si ifra til begge foreldre om hva du fant, og at du vet hva dette betyr - og at du håper hun oppsøker hjelp. Noe mer enn dette har du ikke makt eller rett til å gjøre noe med dessverre, dere er alle voksne nå. Hun er jo som du selv vet langt inne i alkoholisme. Ditt funn endrer ikke på det, hun må ønske å få hjelp selv. Anonymkode: 9de7d...b81 1
Muskath Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 Når man begynner å gjemme alkohol er man ille ute. Det er ikke sikkert hun drikker på dagen, kanskje hun drikker for å få sove eller for å roe seg innimellom. Ikke godt å si. Men du er jo ikke der i hverdagen og ser henne. Uansett er det uheldig. Jeg synes du skal vente til eksamen er over og ta en samtale med moren din da. Først bare snakke med henne, så kan dere snakke med faren din etterpå. Det er uansett ikke noe du får gjort med det på avstand akkurat nå. Prøv å legg det litt bort, skjønner det er vanskelig, men ikke plag deg selv for mye. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 Snakk først med en rusbehandlingsklinikk for å lette hjertet og ta det derfra. Anonymkode: 89dca...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå