AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 Er det virkelig normalt ? Nevø skal konfirmeres og fikk vite at han skal får klokke . Jeg tenkte mer en DW eller Gant , men hørte at besteforeldre går for en dyr versjon. I tillegg til det mye annet dyrt 😳 Anonymkode: 31106...270 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #2 Skrevet 4. mai 2019 Ja, det er mye, men en bunad kan jo fort koste like mye. Tenker du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 09f63...a02 17
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Håper han ikke mister den! Anonymkode: c121e...32f 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er mye, men en bunad kan jo fort koste like mye. Tenker du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 09f63...a02 Tenker det samme. Jeg fikk bunad og alt sølv til, sikkert en verdi til rundt 50k Anonymkode: b0ed6...230 2
Mumeod Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 Nei dette er ikke normalt. Og veldig uenig med brukeren over som sammenligner det med en bunad. Hvor normalt er det å gi barna sine en bunad til 50000? Aldeles ikke normalt. Jeg mener dette gir dagens ungdom et usunt syn på penger. Det er ikke normalt å ha en inntekt hvor man bare kan kaste 50000 ut av vinduet på småting. Men det er jo det vi lærer dagens konfirmanter med å gi dem så drøye gaver, at penger ikke har noe verdi og at de bare kan ta opp forbrukslån på å få akkurat hva dem vil. Nei usunt og ikke bra. Dette mener jeg er luksusvarer man heller kan kjøpe seg den dagen man faktisk begynner å jobbe og tjene penger selv, dersom man faktisk er så heldig å få en jobb hvor man har langt over gjennomsnittet i lønn. 14
Vox_populi Skrevet 4. mai 2019 #6 Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk bunad og alt sølv til, sikkert en verdi til rundt 50 000 Anonymkode: b0ed6...230 Kan ikke sammenlignes. Bunad med tilbehør beholder sin nytte og verdi, men ei klokke? Allerede om 20 år kan det tenkes at andre dingser har tatt over jobben med å opplyse om tida. Som det har gått med lommeura nå; de ligger alle i en skuff. 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 Tja, en stil full klokke kan stige i verdi. Nå sier du ingenting om merke. En klokke kan man ha livet ut, men jeg håper denne tenåringen ikke er av den klumsete og glemske typen. Bunad med sølv for 50 000? Hvilken er det da? Synes forøvrig at en klokke er en fin gave til en konfirmant. Å dersom besteforeldrene har økonomi til det så hvorfor ikke Anonymkode: 836d8...8f9 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #8 Skrevet 4. mai 2019 Nei, det er ikke normalt Anonymkode: a83f7...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #9 Skrevet 4. mai 2019 Sikkert normalt i noen kretser, og unormalt i andre. Anonymkode: 51de5...eb7
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 4. mai 2019 #10 Skrevet 4. mai 2019 44 minutter siden, Mumeod skrev: Nei dette er ikke normalt. Og veldig uenig med brukeren over som sammenligner det med en bunad. Hvor normalt er det å gi barna sine en bunad til 50000? Aldeles ikke normalt. Jeg mener dette gir dagens ungdom et usunt syn på penger. Det er ikke normalt å ha en inntekt hvor man bare kan kaste 50000 ut av vinduet på småting. Men det er jo det vi lærer dagens konfirmanter med å gi dem så drøye gaver, at penger ikke har noe verdi og at de bare kan ta opp forbrukslån på å få akkurat hva dem vil. Nei usunt og ikke bra. Dette mener jeg er luksusvarer man heller kan kjøpe seg den dagen man faktisk begynner å jobbe og tjene penger selv, dersom man faktisk er så heldig å få en jobb hvor man har langt over gjennomsnittet i lønn. Det er mange som får bunad til konfirmasjonen. I våre kretser får de fleste jentene det om de ønsker det.
Kvalitet Skrevet 4. mai 2019 #11 Skrevet 4. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, en stil full klokke kan stige i verdi. Nå sier du ingenting om merke. En klokke kan man ha livet ut, men jeg håper denne tenåringen ikke er av den klumsete og glemske typen. Bunad med sølv for 50 000? Hvilken er det da? Synes forøvrig at en klokke er en fin gave til en konfirmant. Å dersom besteforeldrene har økonomi til det så hvorfor ikke Anonymkode: 836d8...8f9 Rogalandsbunad for eksempel. Kjøpte min i fjor og ga rett i underkant av 50k, det var uten linskjorte som ville fordyret den med minst 5000. Telemarksbunad er enda dyrere.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #12 Skrevet 4. mai 2019 33 minutter siden, Vox_populi said: Kan ikke sammenlignes. Bunad med tilbehør beholder sin nytte og verdi, men ei klokke? Allerede om 20 år kan det tenkes at andre dingser har tatt over jobben med å opplyse om tida. Som det har gått med lommeura nå; de ligger alle i en skuff. Man har jo ikke en klokke til 50 tusen for å kunne se tiden. Man har det som et smykke. Man kan sikkert diskutere om det er bortkasta penger, men det kan man jo gjøre med alle smykker. 50 minutter siden, AnonymBruker said: Håper han ikke mister den! Anonymkode: c121e...32f Eller at den blir stjålet. Går han rundt og skryter av klokka vil han risikere at noen stjeler den. Skryter han ikke av klokka vil vel alle tro den er fake. Ikke at det siste er så kult om man først har brukt 50 000 på en klokke. Anonymkode: c434a...557 5
Wiskola Skrevet 4. mai 2019 #13 Skrevet 4. mai 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig normalt ? Nevø skal konfirmeres og fikk vite at han skal får klokke . Jeg tenkte mer en DW eller Gant , men hørte at besteforeldre går for en dyr versjon. I tillegg til det mye annet dyrt 😳 Anonymkode: 31106...270 Jeg fikk Nordlandsbunad av min bestemor til min konfirmasjon. Nå er ikke jeg sikker på hvordan prisene er, men sølv og slikt koster jo mye, så vil anta prisen er rundt det samme som for en klokke. Min bunad kommer nok til å gå i arv, og da tenker jeg at den har en større "verdi" sånn sett enn en klokke. Som Vox skriver kan det være at en klokke ikke er det samme om noen tiår. Har aldri hørt om at noen får en klokke til 50 lapper til konfirmasjon, men hver sin smak sa kjerringa. 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 4. mai 2019 #14 Skrevet 4. mai 2019 Og bruke 50.000 kr på en klokke er galskap. Spesielt om det bare er snakk om en kokke og ha på armen. Hadde det vært snakk om et stort pendelur så kunne jeg ha forstått det. Selv om og betale 50.000 for det også er drøyt etter min mening. Men for all del om folk har råd til det og vil bruke det så får de gjøre det. Er de sine penger så de kan bruke dem som den vil.
Kvalitet Skrevet 4. mai 2019 #15 Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man har jo ikke en klokke til 50 tusen for å kunne se tiden. Man har det som et smykke. Man kan sikkert diskutere om det er bortkasta penger, men det kan man jo gjøre med alle smykker. Eller at den blir stjålet. Går han rundt og skryter av klokka vil han risikere at noen stjeler den. Skryter han ikke av klokka vil vel alle tro den er fake. Ikke at det siste er så kult om man først har brukt 50 000 på en klokke. Anonymkode: c434a...557 Regner med det er en Rolex eller tilsvarende. Et smykke som også er vanntett. Betyr at gutten ikke trenger å ta den av armen 3
Duftavsommerregn Skrevet 4. mai 2019 #16 Skrevet 4. mai 2019 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: enker det samme. Jeg fikk bunad og alt sølv til, sikkert en verdi til rundt 50k Det er bare ikke det samme, en klokke til så enorme verdier man skal ha på håndleddet? Man kan fort bli ranet på høylys dag, med den problematikken bør man virkelig tenke seg om. Selv jeg går ikke med slike verdier på meg ute! Har aldri hørt om noen som har blitt ranet for en bunad på 17.mai. Men vi får sikkert oppleve det også Foreldre er stokk idioter om de klar ungdommen med slike verdier på seg, og sender de ut på åpen gate. Endret 4. mai 2019 av Duftavsommerregn 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #17 Skrevet 4. mai 2019 Just now, Kvalitet said: Regner med det er en Rolex eller tilsvarende. Et smykke som også er vanntett. Betyr at gutten ikke trenger å ta den av armen Om det var til min kommentar om at den kunne bli stjålet så mente jeg egentlig å skrive ranet. 50 000 kroner er mye penger og enda mer for ungdom. Så jeg hadde vært redd for at han skulle bli ranet av ungdomsgjenger eller lignende. Anonymkode: c434a...557 1
Vox_populi Skrevet 4. mai 2019 #18 Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man har jo ikke en klokke til 50 tusen for å kunne se tiden. Man har det som et smykke. Man kan sikkert diskutere om det er bortkasta penger, men det kan man jo gjøre med alle smykker. Men blir det et smykke som man kan bruke ved givne anledninger? Jeg kjenner en del som har lommeur liggende i skuffen, men jeg har aldri sett at noen bærer det, hverken som pynt eller til nytte. En smykke som nesten ingen aner at du eier, er da ikke noe særlig å ha? 1
Mumeod Skrevet 4. mai 2019 #19 Skrevet 4. mai 2019 (endret) På 4.5.2019 den 16.42, Kjærlighetsbarn98 skrev: Det er mange som får bunad til konfirmasjonen. I våre kretser får de fleste jentene det om de ønsker det. Forskjell på bunad til 10000/20000 og en til 50000. Tviler sterkt på at de fleste jenter får en til 50000 om de bare ønsker seg det. Har man 3 barn blir det en halv årslønn etter skatt, tviler på at det er noe folk flest har råd til. Endret 4. mai 2019 av Mumeod 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 4. mai 2019 #20 Skrevet 4. mai 2019 6 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Det er bare ikke det samme, en klokke til så enorme verdier man skal ha på håndleddet? Man kan fort bli ranet på høylys dag, med den problematikken bør man virkelig tenke seg om. Selv jeg går ikke med slike verdier på meg ute! Har aldri hørt om noen som har blitt ranet for en bunad på 17.mai. Men vi får sikkert oppleve det også Foreldre er stokk idioter om de klar ungdommen med slike verdier på seg, og sender de ut på åpen gate. Man kan vel forsikre en så dyr klokke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå