AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 Jeg og samboer skal gå fra hverandre. Vi har et hus som vi begge eier. Det er jeg som skal flytte ut og ha hovedomsorgen for barnet, han er mer opptatt av det økonomiske og sier at dersom jeg gjør der vanskelig for han så vil han kreve 50-50 fordeling av barnet enda han egentlig ikke er interessert. Vi har gjeld på huset og vil kanskje sitte igjen med 200 000,- dersom vi solgte det. Jeg vet at jeg kan kreve huset solgt eller at han kjøper meg ut, men jeg vil jo ikke at han skal gjøre barnefordelingen vanskelig. Jeg har tenkt at en måte å gjøre det på er å ta takst på huset da jeg flytter ut. Så kan jeg stå som eier på huset i ca. 2 år (dette er noe han godtar, da han vil ha bedre råd om 2 år). Om 2 år vil han da måtte kjøpe meg ut i henhold til taksten vi tar på huset den dagen jeg flytter ut. Det blir jo feil om han skal betale meg ut etter takst om to år, for da har jo han, alene, betalt ned på lånet i 2 år hvor jeg ikke har bodd der. Høres dette greit ut, eller er jeg dum som godtar dette? Har dere isåfall noen andre forslag? Jeg orker ikke bråk vedrørende barnet vårt, så er villig til å vente med å kjøpe eget til jeg ikke lenger står på huset vi nå eier sammen. Han står som eier av bilen jeg kjører, og han sier han er villig til å skrive den over på meg som kompensasjon, men jeg mener at det ikke vil være en god deal for meg. Bilen er vest ca. 180 000,- og jeg er avhengig av bil, så måtte uansett tatt opp lån for å kjøpe en annen. Anonymkode: 3008a...13f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #2 Skrevet 4. mai 2019 Nei, her hadde jeg ikke turt noe annet enn å sammen gå til både advokat og familievernkontor! Anonymkode: b271b...db2 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Han holder jo barnet som gissel for at du "ikke skal være vanskelig?" Anonymkode: 81bac...ce2 12
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han holder jo barnet som gissel for at du "ikke skal være vanskelig?" Anonymkode: 81bac...ce2 Det er vel slik samlivsbrudd fungerer Anonymkode: 74a93...517
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han holder jo barnet som gissel for at du "ikke skal være vanskelig?" Anonymkode: 81bac...ce2 TS her. Ja, han gjør i og for seg det, men det har han jo mulighet til. Om jeg krever at vi skal selge nå så blir det et helvete og da vet jeg ikke engang om jeg kommer meg ut. Anonymkode: 3008a...13f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #6 Skrevet 4. mai 2019 Det mest riktige blir om han kjøper deg ut - han bør snakke med banken, og få refinansiert lånet. Mulig dere kan komme til enighet om at bilen tilsvarer det overskuddet du ville fått ved et evt. salg i dag, og at han da slipper å betale ut din "egenkapital" i huset. Men han bør selvfølgelig ha hele lånet stående på seg. Skal du være medlåntaker på lånet til din eks, som er en type som vil krangle på barnefordeling for å få viljen sin? Det høres virkelig ikke lurt ut. Og hva om han misligholder lånet? Da er du medlåntaker, og risikerer å måtte betale både dine egne boutgifter/husleie + renter og avdrag på et boliglån på et hus som du ikke bor i. Har du råd til å havne i en sånn situasjon? Og du tenker helt feil DERSOM du likevel skal gå med på at han får "leie" boligen av deg (og da dekker alle dine utgifter rundt boliglån osv). Du eier bolig, og hvis du skal eie bolig de neste to årene, så bør du få ta del i en eventuell fordel av det - selv om du ikke bor der. Du har jo pengene dine plassert i huset. Da får han forholde seg til taksten den dagen han faktisk kjøper deg ut. I teorien kunne du plassert overskuddet fra et salg i aksjer eller fond - og tjent mye på det de neste årene. Men du har de stående i bolig. Litt satt på spissen, men om du skjønner? Anonymkode: 24531...48b 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 Jeg ville kontaktet advokat, slik at du slipper å måtte forholde deg til samboers lite konstruktive væremåte. Hvorfor har han bedre råd om 2 år enn nå ? Rent logisk burde det vært omvendt, ettersom det å være en til å betjene lån og øvrige faste utgifter er mye dyrere enn å dele det på to. Slik jeg forstår, er tanken at han skal betale alt av utgifter på huset, lå, kommunale avgifter, strøm, osv. Det blir dyrt for en person. Jeg ville aldri gått med på noe slikt. Hadde bekymret meg hver dag i 2 år, med tanke på at han kanskje ikke holder sin del av avtalen. Tanken med takst nå, forstår jeg heller ikke. Ettersom han ikke vil betale deg ut nå, evnt selge, setter han både seg selv og deg i en økonomisk knipe. Antar at du må finne et sted å leie (siden du skriver at du vil vente i 2 år på å kjøpe noe annet). Det er dyrt , og gir deg ingen fordel av en evnt prisstigning på en bolig du evnt kunne ha kjøpt nå. Han derimot, kan få kompensert for økte utgifter ved å selge med gevinst om to år. Takst og fordeling av husets verdi må skje samtidig. Men som sagt, la en advokat ta seg av samboeren din. Advokaten vil også kunne dokumentere hans vrangvilje ved en evnt barnefordelingssak. Anonymkode: c2d4e...306 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 Bilen er sikkert ikke verdt mer mer enn lånet og taper seg i verdi hvert år med 10-30 %. Bare glem den bilen. Du burde få 100 000 fra eksen og så skal huset og lånet stå på han. Hvis han ikke klarer det alene må dere selge. Det at han vil ta barnet 50-50 er nok en tom trussel. Hvem vil ha et barn 50% som man ikke er glad i? Har barn selv og de er superslitsomme, men elsker h*n. Anonymkode: 3f345...612 3
BMF Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 Ikke gå med på den avtalen. Dere har knapt med verdier, så sørg for å få ut din del nå. Skal han ha barnet 50/50 så si «supert, for da får du endelig litt alenetid». Han gidder ikke ha det i det lange løpet uansett. 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 Gratulerer med samlivsbrudd, og nå får mannen endelig være i fred. Mannen din vil sannsynligvis ikke ha samvær med dama, da han mest sannsynlig vil finne seg en ny dame (i hans øyne vil det være bedre dame). Han bruker riktignok bare barnet som en brikke for å få mest mulig ut fra samlivsbruddet. Ønsker han 50/50 samvær så sier du ja. Nettopp fordi den nye dama vil kreve at de har mer alenetid, og ønsker ikke ha kontakt med barna dine. Derfor vil det etter korttid ende opp med at du får samvær med barna oftere - husk også endre på papiret når dette skjer. Da kan du få mer BARNEBIDRAG fra barnefaren. Anonymkode: 29430...df0
Gjest O.G. Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 På 4.5.2019 den 14.37, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer skal gå fra hverandre. Vi har et hus som vi begge eier. Det er jeg som skal flytte ut og ha hovedomsorgen for barnet, han er mer opptatt av det økonomiske og sier at dersom jeg gjør der vanskelig for han så vil han kreve 50-50 fordeling av barnet enda han egentlig ikke er interessert. Vi har gjeld på huset og vil kanskje sitte igjen med 200 000,- dersom vi solgte det. Jeg vet at jeg kan kreve huset solgt eller at han kjøper meg ut, men jeg vil jo ikke at han skal gjøre barnefordelingen vanskelig. Jeg har tenkt at en måte å gjøre det på er å ta takst på huset da jeg flytter ut. Så kan jeg stå som eier på huset i ca. 2 år (dette er noe han godtar, da han vil ha bedre råd om 2 år). Om 2 år vil han da måtte kjøpe meg ut i henhold til taksten vi tar på huset den dagen jeg flytter ut. Det blir jo feil om han skal betale meg ut etter takst om to år, for da har jo han, alene, betalt ned på lånet i 2 år hvor jeg ikke har bodd der. Høres dette greit ut, eller er jeg dum som godtar dette? Har dere isåfall noen andre forslag? Jeg orker ikke bråk vedrørende barnet vårt, så er villig til å vente med å kjøpe eget til jeg ikke lenger står på huset vi nå eier sammen. Han står som eier av bilen jeg kjører, og han sier han er villig til å skrive den over på meg som kompensasjon, men jeg mener at det ikke vil være en god deal for meg. Bilen er vest ca. 180 000,- og jeg er avhengig av bil, så måtte uansett tatt opp lån for å kjøpe en annen. Anonymkode: 3008a...13f Du kommer deg til advokat NÅ!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 En annen ting, om du ikke får ut dine penger nå kommer du aldri til å få dem. Høres ut som om han prøver å svindle deg. Anonymkode: 3f345...612 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 Kontakt advokat nå, og få ting unna på en mest mulig konstruktiv måte. Dette høres forferderlig rotete ut, og sannsynligvis kommer situasjonen til å bare forverre seg om det ikke kommer inn noen som kan rydde opp i situasjonen på et tidlig tidspunkt. Kontakt gjerne familievernkontoret også. Dette lukter foreldrekonflikt, og det er ikke godt for barna å vokse opp under det. Anonymkode: 71670...7fa 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå