Gå til innhold

Føflekk og leger

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Kan man gå til en allmennlege for å få sjekket føflekker, eller er det kun hudleger som gjør det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Allmennleger sjekker også, men ikke la deg operere av dem. Sambo har overlevd en allmennlege med motorsag, og arret ser virkelig ut som slike lapper man ser i tegneserier. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greit med å gå til fastlegen er at han kan henvise deg videre til en spesialist hvis han mener det er behov for det. Uten henvisning fra fastlege kan det være vanskelig å få time hos spesialister (uten at jeg vet hvordan det er med hudleger spesielt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Du går til fastlegen. Er legen i tvil om det er noe galt med føflekken blir du henvist videre. Du må ha henvisning fra fastlegen for å få time hos hudlege. Tror legen det er noe galt blir du sansynligvis henvist til sykehuset. Der vil de ta bort føflekken og en god del av området rundt. Det ble gjort slik med meg. Ble et skikkelig arr men det er til å leve med når jeg vet at alt ble borte og at det ikke var spredning. Det er også mulig å fjerne kun føflekken. Den blir sendt til undersøkelse og er det noe galt blir du kalt inn igjen for å fjerne et større område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenleger ser på føflekkene ja. De fleste fjerner også om det er nødvendig. Andre sender alltid til spesialist for å fjerne.

-Det er forskjell fra lege til lege hvor fint arr det blir etterpå da. Og det gjelder også for hudlegene. Tror samboeren til Lilith har vært ganske uheldig.

Og så kommer det an på hvor gode råd man får i forhold til taping og soling av såret/arret i ettertid. Soling de første 6-12 mnd etter, kan gjøre arret vanvittig stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fjernet en liten føflekk på skinnleggen hos allmennlege. Ikke den beste plassen å sy igjen på, stingene gikk opp og jeg fikk et herlig arr. Hun sendte også føflekken til sykehuset for prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 4 føflekker fjernet fra ryggen hos allmennlege. Jeg trengte ikke sy eller no og arrene synes så vidt. :)

De var ikke farlige eller no, synes bare de var store og stygge så jeg ville ha de vekk. Det eneste som gjorde vondt var bedøvelsen (auauau).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

For å legge til; jeg overdrev nok litt i beskrivelsen min, men samboeren min tilhører i tillegg de uheldige som danner ganske store arr uansett. Det er nok individuelt hvor store arr et slikt inngrep etterlater. Selv får jeg nesten aldri arr av noe som helst, bare tynne hvite streker.

(Føflekkene hans var godartede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...