Gå til innhold

Hva slags plante er dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt denne planten i et par år nå, men aner ikke hva slags plante det er, og heller ikke hvordan den bør stelles. 

Noen som vet?? 

15569723397918875700403421180399.jpg

Anonymkode: 3a38d...483

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smaragdpalme. Gi den sjelden vann, det er veldig viktig. Råtner raskt om du vanner for ofte. Hver 14.dag er nok. Og ikke altfor mye vann da heller. 

Smaragdpalme

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stelletips Zamioculcas:

• Vanning: Vannes sparsomt, må tørke opp mellom hver vanning. Vannes med romtemperert vann.
  • Lys: Skjermes fra intens solstek på sommeren, og tåler en noe skyggefull plassering
  • Temperatur: Planten bør ikke plassering i temperatur under 15 grader.
  • Gjødsel: Planten har et beskjedent krav til gjødsel, bruk svak dosering

Anonymkode: bc439...5e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Det er en Zammifolie, populært kalt. Har plantet ut haugevis av sånne. Vær obs på vannet. Den lagrer vann i store knoller i røttene dersom den blir overvannet. Tar man den ut av potten og fjerner litt jord så ser man store "poteter" full av vann.  Man merker ikke at den blir overvannet før etter over lang tid. Da får den råtne stilker helt nede, mister blader og/eller får gule blader. Den skal forøvrig aldri beskjæres, fjær heller hele stilken helt nederst. Kan med fordel plantes dypt i potte da den vil holder seg mer rett og pen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lært at jeg overvanner smaragd palmen min 😬 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KG-ansvarlig

Hei dere :) Følger opp denne tråden med en ny plante som trenger å identifiseres! 🙂 Jeg kjøpte frø fra Solhatt med hjertesalat, og har nå et par fine hjertesalater som vokser seg frem, men mellom dem dukket denne saken opp ... definitivt ikke en hjertesalat. Noen som kan gjette seg til hva dette er?

IMG_3217.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, MadeleineStrand said:

Hei dere :) Følger opp denne tråden med en ny plante som trenger å identifiseres! 🙂 Jeg kjøpte frø fra Solhatt med hjertesalat, og har nå et par fine hjertesalater som vokser seg frem, men mellom dem dukket denne saken opp ... definitivt ikke en hjertesalat. Noen som kan gjette seg til hva dette er?

IMG_3217.jpg

Kan det være Løvstikke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, netpuppy skrev:

Kan det være Løvstikke

Nei, de bladene likner ikke det minste på løpstikke (løvstikke er det danske navnet). 

Men jeg vet ikke hva det er, dessverre. :( 

Anonymkode: 478ba...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Har hatt denne planten i et par år nå, men aner ikke hva slags plante det er, og heller ikke hvordan den bør stelles. 

Noen som vet?? 

15569723397918875700403421180399.jpg

Anonymkode: 3a38d...483

Jeg tror det er porselensblomst. Ingen blomster her da, så helt sikker skal jeg ikke påstå at jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tror det er porselensblomst. Ingen blomster her da, så helt sikker skal jeg ikke påstå at jeg er.

Du har rett i at formen på bladene ligner. Men på porselensblomsten er ikke bladene plassert slik i forhold til hverandre som på det bildet. Planten mangler også den typiske slyngen av stilker som vokser 

standard_voksblomst__e2_80_93_1_1.jpg

Her sees "slyngen" på en stilk i øvre del av planten

0654000_PE708229_S5.JPG?f=s

Anonymkode: 005e8...6da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, de bladene likner ikke det minste på løpstikke (løvstikke er det danske navnet). 

Jeg lærer altså bare så mye fra denne tråden! 😮😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Arabella skrev:

Som det har blitt sagt tidligere i tråden er det en zamioculcas/smaragdpalme. Porselensplanter har en veldig annerledes vokseform, som du ser på bildene AB...6da har lagt ut. 

50 minutter siden, netpuppy skrev:

Jeg lærer altså bare så mye fra denne tråden! 😮😅

:) 👍

Anonymkode: 478ba...1a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...