Gå til innhold

Er det en enklere hverdag å ha skolebarn enn barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere det var deilig da barna begynte på skolen? Å slippe alt som hører med barnehageperioden, selv om personalet i de fleste barnehager fjør en kjempejobb. Ble hverdagen enklere på noen måter? Er det deilig når barna blir større og mer selvstendige? 

Har to år igjen før skolestart i barnehagen til sønnen min nå. 

Anonymkode: 87f6b...c10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Har aldri hatt det travlere!

Anonymkode: e8241...c81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting blir jo enklere når barna blir mer selvstendige og man slipper å hjelpe de med alt mulig. Det som lager mye stress her er lekser. Leksene tar tid og de trenger ofte hjelp til dem. Og vi må innimellom ha diskusjoner rundt det å i det hele tatt gjøre lekser. 

Jeg synes det ble bedre rundt 4 klasse. 

Men det er vel så mye oppfølging på skole som i bhg og dette med venner, mobbing, føle seg alene osv blir veldig mye forsterket etter som de blir større.

Anonymkode: 90635...a99

• Liker 3
Gjest Mass
Skrevet

Det at barnet kunne gå til og fra selv ble lettere, men det er jo likevel mye som skal følges opp. Fritidsaktiviteter, skolearrangementer, lekser - og så får du ikke helt det samme innsynet i skolen som du gjør ved hente og levering i bhg. Og så kommer det jo kanskje an på hvor godt barnet trives og opplever mestring i skolen som påvirker graden mellom lettere og hardere. En forelder til et barn som trives godt og opplever stor mestring i fagene vil kanskje oppleve skolen som lettere, mens en forelder til et barn som trives mindre godt og opplever mindre mestring kan syntes at det er hardere.

Men hver sin alder og hver sin epoke har sin sjarm. Ville bare nytt hver epoke mens du kan. 

Skrevet

Ble bedre i så måte at de går til og fra selv, kan være ute alene osv. Men er mye mer kjøring og henting ift venner på kvelden, aktiviteter osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man har barnehagebarn styrer man som foreldre det meste av fritiden selv. Med skolebarn må man forholde seg til så mye annet. Lekser. Fritidsaktiviteter med alt av trening, konkurranser, dugnader etc. Selv om man ikke lenger trenger hjelpe barna med påkledning etc er det mer enn nok å gjøre. Har to skolebarn som begge er aktive i to idretter. Vi fyller hverdager og helger med sport. Sjelden en blank helg eller ettermiddag. Men for all del. Vi har valgt det selv og stortrives med det. Kommer til å savne det om ti år. 

Anonymkode: ce6ab...b0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Skjønner at det er mye å følge opp med skolebarn også. Det blir en annen hverdag med andre utfordringer enn med barnehagebarn. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er deilig, for man føler seg jo etterhvert ferdig i barnehagen. Men alle stadier i barnas oppvekst har sine utfordringer, fra nyfødt til voksen. Da de begynte på skolen, var de jo noe mer selvhjulpne og kunne praktisk bidra mer i sin egen hverdag. Men logistikken økte med skole, aks, lekser, sosial omgang og etterhvert trening. Flere avgjørelser som har større konsekvenser. Arbeidsmengden øker oppover i skoletiden, og med det kommer stress og bekymringer barna/ungdommene kan synes det er vanskelig å håndtere. I tillegg til de sosiale utfordringene som kan oppstå i usikre tenåringer. Jeg opplevde det lettere å sette grenser for og trøste min trassige treåring, enn med min stressa og selvbevisste tenåring. Mitt eget liv ble lagt opp rundt barnelogistikken fram til rundt ungdomsskolealder. 

Anonymkode: bb708...489

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var verre å ha 1.-3.-klassing. Da er de med på masse, men er fremdeles så små at de må følges overalt hele tiden. Når de bikker 10 skjer det noe, og derfra og ut har det bare vært enklere og enklere, selv om det fremdeles er travelt.

Anonymkode: 35a20...158

• Liker 3
Skrevet

Den største forskjellen synes jeg kom da barnet begynte å gå til og fra skolen på egenhånd. Det lettet i hvertfall hverdagslogistikk voldsomt. Selv om det tildels ble erstattet av mer kjøring på kveld og helg, var dette ofte lettere å tilpasse enn levering/henting i barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Vi har to år igjen i barnehage med eldste og jeg kjenner meg overhodet ikke klar for skole. Regner med både jeg og han modnes litt etter litt. Koser meg med barnehagebarna enn så lenge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes 1. og 2. klasse var mer stress enn bhg, spesielt med første barnet. Etter det ble det lettere pga da kunne de ta mer ansvar selv for lekser, niste, komme seg rundt og de kunne være mer alene hjemme 

AnonymBruker
Skrevet

Mye travlere med skolebarn. Tre barn med tre forskjellige aktiviteter, vennebesøk etc. Det skjer noe hver dag.

Anonymkode: ec1c7...d64

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er MYE enklere med skolebarn, helt herlig å være ferdig med alt styret i barnehagen (henting/levering, enorme mengder klær, foreldrekaffe, påskefrokoster, sommerfester osv.). Gleder meg til jeg kun har skolebarn, et par år igjen nå. 😀

Anonymkode: 6afbd...3c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det er enklere nå som barnet kan gå til og fra skolen selv. Det er også stort nok til å bære på gymbag til og fra skolen selv. Sterkere og mer selvstendig som menneske. Vi foreldre må fremdeles se til at leksene blir gjort, selvsagt, og vi sitter med barnet hver dag til de er gjort ferdig. Mengden med lekser øker jo også jo eldre barnet blir, samtidig som at vanskelighetsgraden øker. En annen stor forskjell er at nå ringer barnet selv sine venner med egen mobil, for å avtale å møtes på fritiden. I barnehagen er det ofte foreldrene som må ta alle disse avtalene. Barnet avtaler jo selvsagt med oss først at det er ok for vår del. Det er flere områder der jeg mener hverdagen er blitt lettere på, på grunn av at barnet blir mer selvstendig. Hvor travelt det blir kommer mye an på hvor mange barn man har, og hva man gjør det til selv, med tanke på antall fritidsaktiviteter og hvor langt borte fra hjemmet de er. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i mengde dugnad som trengs å bli gjort fra foreldres side, før deres/ditt barn blir med på slikt. Store deler av eventuelle stress-nivåer kan man regulere selv!

Anonymkode: c0119...feb

Skrevet

Skolen ble en brå overgang! Lapper, beskjeder, ting som skjer på skole og SFO, følge med i beskjed-mapper etc. Gjelder å holde hodet kaldt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det var deilig da barna begynte på skolen? Å slippe alt som hører med barnehageperioden, selv om personalet i de fleste barnehager fjør en kjempejobb. Ble hverdagen enklere på noen måter? Er det deilig når barna blir større og mer selvstendige? 

Har to år igjen før skolestart i barnehagen til sønnen min nå. 

Nei. Enormt mye mer oppfølging av barnet ift skole og AKS/SFO, de får fler venner du gjerne ønsker å holde en oversikt over, fritidsaktiviteter gjør sitt inntog, etc. Barnehagetiden var bare så avslappende i forhold.

Anonymkode: 5fb25...732

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er MYE enklere med skolebarn, helt herlig å være ferdig med alt styret i barnehagen (henting/levering, enorme mengder klær, foreldrekaffe, påskefrokoster, sommerfester osv.). Gleder meg til jeg kun har skolebarn, et par år igjen nå. 😀

Anonymkode: 6afbd...3c8

Godt vi er flere som ser sånn på det 😅

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ble det lettere da vi slapp å stresse barna med oss om morgenen. Nå sitter de ofte på med oss til skolen likevel, men det er jo ikke levering på samme måte. Våre (7 og 8år) har fritidsaktiviteter i gå-/sykkelavstand, og vi er sjelden med på vanlige treninger i hverdagen. Benytter heller tiden til husvask o.l., slik at vi kan være sammen når de er hjemme. Helgene fylles såklart opp av kamper og aktiviteter, men det er bare koselig. De går også på en leksefri skole, så det gjør ting mye lettere for vår del tror jeg. Vi leser mye bøker om kveldene, og jobber litt med matteopppgaver for å vekke interessen der. Men ikke noe press om å måtte gjøre de og de oppgavene ved kjøkkenbordet i en travel hverdag. Er generelt mer preg av ro og harmoni nå, da de er større og mindre sliten etter en dag på skolen, enn de var etter barnehagen. 

Anonymkode: 19d60...dae

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Har aldri hatt det travlere!

Anonymkode: e8241...c81

Enig!

Anonymkode: 9b7da...542

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...