Gå til innhold

Hva er grunnen til at du ikke har bunad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg aldri hatt bunad, fordi det ikke har vært noen tradisjon for det i min familie. Ble ikke prioritert da jeg var ungdom, og som voksen har det føltes litt i overkant å bruke 30.000+ på et antrekk, selv om jeg synes bunad kan være fint og gjerne skulle hatt en på 17. mai. 

Hva er grunnen til at du (kvinne) ikke har bunad? Ønsker du deg, eller er du fornøyd uten? :) 

Anonymkode: d091c...5e0

Videoannonse
Annonse
Gjest Krampus
Skrevet

Jeg fikk velge i konfirmasjonen min om jeg ville ha førerkort eller bunad med sølv. Kjempeenkelt valg. 

Har ikke kjøpt bunad selv som voksen fordi jeg ikke syns det er verdt alle pengene. 

AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke det var kult da jeg ble 18, og nå har jeg ikke råd:( 

Anonymkode: 0f324...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takket nei til det da jeg var ung, og det angrer jeg på for nå har jeg ikke råd til en. Sparer til å kjøpe meg en bunad om noen år :)

Anonymkode: f22db...645

• Liker 2
Skrevet

Har aldri tenkt på bunad. Fint nok plagg, men ikke helt meg😊 Dyrt er det også. Prioriterer andre ting da

Skrevet

da jeg konfirmerte meg fikk jeg valget om jeg skulle få penger eller bunad, jeg valgte penger fordi jeg syntes bunad var stygt på den tiden. Nå synes jeg bunad er fint, men har ikke råd til å bruke så mye penger på et plagg pr. dags dato. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har vokst ut av den jeg arvet til min konfirmasjon. Slektningen jeg arvet den fra var bitteliten, så den var max sydd ut allerede da, og det var før jeg fikk særlig med former. I voksen alder har jeg ikke følt at jeg har hatt råd. Jeg har vurdert noen brukte som har vært avertert på Finn, men har slått det fra meg. Nå savner jeg det egentlig ikke. Jeg synes bunad er fint, men klarer meg veldig fint uten. 

Anonymkode: 6e456...447

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Aldri vært en tradisjon hos oss, heller. Men nå i dag kunne jeg tenkt meg den som kommer fra min bestemor sitt hjemsted. Men har ikke råd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke jeg kan prioritere å kjøpe bunad, det koster for mye. Jeg har ikke spesielt høy inntekt (er sykepleier) og har tre barn. Vi kan få en fin ferie for familien for summen som ville gått med til å kjøpe en bunad som ville blitt brukt 2-3 ganger i året.

Anonymkode: 35563...af5

Skrevet

Dyrt + ikke så elegant.  Men virker supert å ha når 17.mai er kjølig.

Skrevet

Jeg har ikke bunad fordi jeg ikke har lyst å ha bunad.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er født i Norge, men foreldrene mine er innvandrere fra Asia. Det var derfor ikke noe tradisjon hos oss, selv om jeg alltid ønsket meg en da jeg vokste opp. Moren min ville ikke at jeg skulle ha det siden hun hadde hørt at nordmenn ikke likte at utlendinger brukte bunad.

Nå har jeg råd, men synes 30 000kr for noe jeg bruker en gang i året er litt mye. Kjøpte meg derfor en festdrakt som jeg har tilpasset slik jeg vil ha den, og er veldig fornøyd med den :)

Endret av Mich
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har min opprinnelse fra et annet nordisk land, men er født og oppvokst i Norge. Ønsker meg bunad som er fra stedet jeg er oppvokst, men det er dyrt.

Anonymkode: 912ac...4bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stygt, dyrt, varmt, upraktisk

Anonymkode: 96dc8...a16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad, fikk det i konfirmasjonsgave. Angrer nå på at jeg ønsket meg det, den passer ikke lenger, jeg hater 17mai, så fikk ikke alltid brukt den en gang i året engang, selv om den passet. Samtidig er det ikke aktuelt å selge den pga. hvor mye det betydde for bestemoren min å gi meg den og hvor mye det da betydde for meg å få den. 

Anonymkode: 1e0cd...8fe

Skrevet

Hadde bunad som barn og husker enda hvor varm jeg var 17. mai de årene jeg brukte den. Bestemte meg da, at jeg aldri skulle ha bunad som voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er så få anledninger jeg kunne ha brukt den, så den ville nok bare ligget på loftet eller noe. Masse fine klær man kan få for 30.000!

Anonymkode: ff455...145

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Liker de ikke.

Anonymkode: b7fef...5d4

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er kjedelig med bunad. Fint, men kjedelig. Jeg har aldri hatt lyst på bunad. 

• Liker 4
Skrevet

Har ikke råd men har veldig lyst på det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...