AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #21 Skrevet 4. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen hysteriske kattedamer det er her inne! Hvis man likevel skal få katt er det jo supert å kombinere det med gave. Skjønner godt dere vil ha kattunge istedenfor en voksen katt. Det er bare å lete på finn, sjekk ofte om det har kommet nye annonser så dukker det nok opp en. Anonymkode: 3e867...958 Enig , takk for forståelse , og svar på det jeg faktisk spurte om i steden for bare kritikk. Anonymkode: 20af1...ac7
Kontormus Skrevet 4. mai 2019 #22 Skrevet 4. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn klarer ikke ha det ansvaret alene. Punktum. Derfor. Du tar kontakt med ditt nærmeste hjelpesenter. Enten Dyrebeskyttelsen eller en av de andre organisasjonene. Og der spør du om dere kan få komme på besøk. Dere må godkjenner før dere får lov til å adoptere, og det skrives en adopsjonskontrakt. Du må betale. Anonymkode: d1c36...d0a Det var da voldsomt til diktering! Det er greit å gi råd, men dette? 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #23 Skrevet 4. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 Hvor gammel er datteren din? Ifølge dyrevernloven er det ikke tillat for foresatte å gi barn under 16 å ansvar for dyr Anonymkode: ebe9d...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #24 Skrevet 4. mai 2019 4 timer siden, Ginny skrev: Men har du lyst på katt? For det er ditt ansvar om ungen går lei, katten skal fremdeles ha sitt. Man gir ikke dyr i presang.. Man kan godt gi dyr i gave, men ikke som en "hodeløs" handling. Til barna kan man gi et dyr dersom man selv har tenkt å ta ansvaret for det. Søsteren min (voksen dame) hadde veldig lyst på en katt av rasen Maine Coon, og til jul i fjor fikk hun det i gave fra svigerfamilien. De hadde selvfølgelig sjekket med hennes mann om det var greit. I slike eller lignende tilfeller er det ikke noe i veien for å gi bort dyr. Anonymkode: 7f1f8...957 3
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. mai 2019 #25 Skrevet 4. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig , takk for forståelse , og svar på det jeg faktisk spurte om i steden for bare kritikk. Anonymkode: 20af1...ac7 Du må tåle å få forskjellige meninger når du skriver på et åpent forum
Ginny Skrevet 4. mai 2019 #26 Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan godt gi dyr i gave, men ikke som en "hodeløs" handling. Til barna kan man gi et dyr dersom man selv har tenkt å ta ansvaret for det. Søsteren min (voksen dame) hadde veldig lyst på en katt av rasen Maine Coon, og til jul i fjor fikk hun det i gave fra svigerfamilien. De hadde selvfølgelig sjekket med hennes mann om det var greit. I slike eller lignende tilfeller er det ikke noe i veien for å gi bort dyr. Anonymkode: 7f1f8...957 Jeg vil påstå at din voksne søster er i stand til å tenke gjennom saken på en langt mer fornuftig måte enn et barn er. At en voksen dame tar et gjennomtenkt valg og ønsker seg en katt (en dyr katt og!) er noe helt annet enn at et barn ønsker seg en katt. Og det tror jeg du og skjønte at var situasjonen her, siden det var snakk om TS og hennes barn som ønsket seg katt. Det er selvfølgelig ikke et problem å kombinere dyr og gaver, men de voksne som faktisk blir ansvarlige for dyret må være informert, inneforstått, og enige i at de vil ta dette ansvaret. Og det var og mitt spørsmål, om TS ønsket seg katt og var klar for ansvaret, eller om det var en eller annen idé om at barnet bare ville ha en.. 2
Chantielle Skrevet 4. mai 2019 #27 Skrevet 4. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv oppvokst med katt, og vet hva dette innebærer. Selvfølgelig skal jeg ha hovedansvar. Så bra! Tidspunktet for når man anskaffer seg dyr,er ikke interessant,folk henger seg for mye opp i det du nevnte ang. fødselsdag. Det som er viktig er at den kommende eieren ser sitt ansvar,hvilket jeg opplever at du gjør. Dyrebeskyttelsen har ofte inne kattunger,spesielt nå og fremover mot sommeren. Du må underskrive en kontrakt(bla a ang. kastrering);samt betale et gebyr ved overtagelse. Masse lykke til med nytt familiemedlem! 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #28 Skrevet 5. mai 2019 Først og fremst ser jeg ikke helt problemet med å gi et barn en katt i gave hvis foreldre vet hva ansvaret innebærer. Jeg forstår det sånn at datteren skal HJELPE til, men ikke ha det fulle ansvaret. Uansett så slenger jeg meg på anbefalingen om dyrebeskyttelsen. Vi adopterte derfra (dog en voksen katt) i høst, og da hadde de flere kattunger inne. Jeg syns det er så god oppfølging i dyrebeskyttelsen, og kattene er allerede chippet og vaksinert, og så betaler man 1/3 (hvertfall her i byen) av de kostnadene til dyrebeskyttelsen ved adopsjon 😊 og så føles det så godt å vite at jeg har reddet en katt som virkelig ikke hadde det bra❤️ det hjelper nok dessverre ikke på overpopulasjon av katter i Norge, men allikevel er det en god følelse😊 På dyrebeskyttelsen forteller de hvor dyret ble funnet og i hvilken tilstand, og jeg tenker det kan være en kjempefin opplevelse for datteren din å føle på at hun har reddet en katt, og at hun er veldig viktig for noen som ikke har hatt det bra❤️ Lykke til! Anonymkode: c5c1e...514 6
Tvist Skrevet 6. mai 2019 #29 Skrevet 6. mai 2019 Så lenge katten er ditt ansvar, er det greit å gi katten o gave. Men jeg ville heller gitt henne et bilde av en katt, og sagt at hun kan være med på prosessen. La henne være med på å velge ut katten, og vurder en voksen katt. Man vet aldri hva man får når nan adopter en kattunge, mens en voksen katt er enklere, med tanke på kloring og lignende. Hva med å adoptere en katt på et år f. eks som er kastrert? Da sparer dere en del penger og dere vet om pus er sosial og kosete og dere slipper en katt som klatrer i gardinene, samtidig som den er leken. Kattunger er bare unger i noen få mnd, tenk langsiktig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #30 Skrevet 6. mai 2019 Jeg ga mitt barn et dyr i bursdagsgave. Vi hadde snakket om det i årevis, og så var hun blitt så gammel at hun var klar for ansvaret. Og jeg var selvsagt også klar for hovedansvaret og det økonomiske rundt det å ha dyr. Jeg skjønner ikke hysteriet rundt at et dyr ikke skal være en gave? Hva er forskjell på det og bare kjøpe seg et dyr? Så lenge det er godt gjennomtenkt og gjennomsnakket og at voksne er inneforstått med at hovedansvaret ligger på dem, er det etter min mening bare bra for barn å få ansvaret for et dyr. Anonymkode: 98d77...f7e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #31 Skrevet 6. mai 2019 Så fort det blir skrevet at man gir et dyr i gave så er det piggene ut med en gang. Det må da være greit å gi en katt i gave, når man likevel ønsker en katt i huset! Skjønner ikke hvorfor så mange blir så irriterte for det! TS skriver jo at hun selvfølgelig skal ha hovedansvaret. Du må bare fortsette å sjekke på Finn, se på annonser på FB og høre med kjente om de vet om noen. Anonymkode: a259e...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #32 Skrevet 6. mai 2019 Hysteriske kvinnfolk!!! Anonymkode: 00afe...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #33 Skrevet 6. mai 2019 På 4.5.2019 den 9.45, Diamant20 skrev: Ta kontakt med dyrebeskyttelsen, de har katter hele tiden. Noen ganger kattunger også, så får dere reddet en katt i tillegg. Det er som regel mye mer kos, og mye enklere med en voksen katt. En kattunge må dere feks holde inne til den er 1 år, mens om dere adopterer en katt trengs den stort sett bare å holdes inne i ca 2 måneder før den kan bli vant med å være ute. Nå tenker dere kanskje at dere vil ha en kattunge, men det å rense kattedoen flere ganget om dagen er ikke gøy. Det er heller ikke gøy når den mye genseren er ødelagt av katteklor. Bullshit. Voksne katter fra DB fører ofte med seg mye dritt da de gjerne har vært utsatt for mye vondt. Vi har en katt som er voksen nå som bruker dokasse, klorer og biter ledninger. Så det blir man ikke nødvendigvis kvitt. Anonymkode: 0aa05...e91 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #34 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hysteriske kvinnfolk!!! Anonymkode: 00afe...ebb Ja det er jo bare kvinnfolk her inne må vite Anonymkode: 6426f...4b8 1
Diamant20 Skrevet 7. mai 2019 #35 Skrevet 7. mai 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bullshit. Voksne katter fra DB fører ofte med seg mye dritt da de gjerne har vært utsatt for mye vondt. Vi har en katt som er voksen nå som bruker dokasse, klorer og biter ledninger. Så det blir man ikke nødvendigvis kvitt. Anonymkode: 0aa05...e91 Da tror jeg du har vært uheldig. Finnes jo en del katter som har blitt dumpet på utsiden av db sine lokaler, vil ikke tro de har vært utsatt for så mye vondt. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #36 Skrevet 7. mai 2019 1 minutt siden, Diamant20 skrev: Da tror jeg du har vært uheldig. Finnes jo en del katter som har blitt dumpet på utsiden av db sine lokaler, vil ikke tro de har vært utsatt for så mye vondt. Villkatter funnet i skogen feks dumpet utenfor? Mye rart ute og går...... Kjenner flere som har katter fra dyrebeskyttelsen. Den ene tisser inne, den andre bruker kassa til å tisse, men bæsjer utenfor doen, den tredje er livredd mennesker så de har jobbet mye med den for ar den skulle akseptere familien. Ofte trenger de mye mer omsorg. Anonymkode: 0aa05...e91 1
Diamant20 Skrevet 7. mai 2019 #37 Skrevet 7. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Villkatter funnet i skogen feks dumpet utenfor? Mye rart ute og går...... Kjenner flere som har katter fra dyrebeskyttelsen. Den ene tisser inne, den andre bruker kassa til å tisse, men bæsjer utenfor doen, den tredje er livredd mennesker så de har jobbet mye med den for ar den skulle akseptere familien. Ofte trenger de mye mer omsorg. Anonymkode: 0aa05...e91 Kjenner flere som har fått katter på døra som ikke har blitt tatt med ved flytting eller at pårørende ikke bryr seg om de ved dødsfall feks. Noen familier setter også katten i bur på utsiden av dyreklinikker eller DB også. Endel trenger nok ekstra mye omsorg også som du sier da. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #38 Skrevet 7. mai 2019 Spør på en lokal Facebook-gruppe, pleier alltid å komme mange svar da, kanskje du får mulighet til å reservere en før de er leveringsklare. Anonymkode: c65ff...dc4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #39 Skrevet 7. mai 2019 Dyr i presang er en uting om det er en tante eller noe som gir et barn et dyr, eller noe sånt, fordi tanten eller giveren ikke tar valget og ansvaret. At foreldre gir barna sine katt, hund, gullfisk, undulat eller marsvin i gave, er helt uproblematisk i mine øyne. Kjæledyr er levende vesen, men de har også EIERE. At en katt har en eier er ikke like hårreisende som slaveri, akkurat. Jeg og min mann har hatt katt store deler av våre liv, og er også av den oppfatning at katter bør koste penger og ikke være gratis og gitt bort til hvem som helst. Vi har to barn tett i alder og når de blir gamle nok, og begge er i skolealder kommer til vi å gi dem hver sin kattunge i gave. De er glade i katter og ønsker seg det. Eldste mest verbal på det punktet. Vi har undersøkt rase og funnet oppdretter selv om dette er to år unna. Og ønsker to fra samme kull, som skal kastreres/chippes og være husdyr. Ingen avl eller utstilling. Vi som er voksne vil være registrert som eiere i papir og microchip og se til vaksiner, at de får spise godt fôr og rent vann. At barna får tro at de får kattene, er ikke sammenlignbart med at de får sykkel eller en ny leke. Dette er en "en gang i barndommen"-greie, og gjør det spesielt. Barn over 5-7 år er også utviklet nok enpatisk til å fatte at det er et levende vesen, og det er vår jobb for foreldre etter "overrekkelsen av den nye eiedelen" å passe på at barna lærer respekt for dyret. Som å leke forsiktig, se an kroppsspråk til katten, ikke forstyrre når de spiser eller sover osv. Alt vi gjør i det hele året etter at de får "værsegod, her er katten DIN, gratulerer med dagen" er viktig. Ikke at de får dyret med sløyfe på halen som bursdagsgave. Datteren din er heldig, TS. Denne gaven vil hun huske. Anonymkode: f242d...703 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #40 Skrevet 7. mai 2019 Disse innleggene om mangel på kattunger får vi hver vinter og vår. Bare vent til sommeren og høsten så flommer det over med kattunger, katter føder som regel ikke kattunger om vinteren. Anonymkode: f5b42...1a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå