Gå til innhold

Kattunger på finn.

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyr i presang er en uting om det er en tante eller noe som gir et barn et dyr, eller noe sånt, fordi tanten eller giveren ikke tar valget og ansvaret. 

At foreldre gir barna sine katt, hund, gullfisk, undulat eller marsvin i gave, er helt uproblematisk i mine øyne. Kjæledyr er levende vesen, men de har også EIERE. At en katt har en eier er ikke like hårreisende som slaveri, akkurat. 

Jeg og min mann har hatt katt store deler av våre liv, og er også av den oppfatning at katter bør koste penger og ikke være gratis og gitt bort til hvem som helst. 

Vi har to barn tett i alder og når de blir gamle nok, og begge er i skolealder kommer til vi å gi dem hver sin kattunge i gave. De er glade i katter og ønsker seg det. Eldste mest verbal på det punktet. 

Vi har undersøkt rase og funnet oppdretter selv om dette er to år unna. Og ønsker to fra samme kull, som skal kastreres/chippes og være husdyr. Ingen avl eller utstilling. Vi som er voksne vil være registrert som eiere i papir og microchip og se til vaksiner, at de får spise godt fôr og rent vann. 

At barna får tro at de får kattene, er ikke sammenlignbart med at de får sykkel eller en ny leke. Dette er en "en gang i barndommen"-greie, og gjør det spesielt. Barn over 5-7 år er også utviklet nok enpatisk til å fatte at det er et levende vesen, og det er vår jobb for foreldre etter "overrekkelsen av den nye eiedelen" å passe på at barna lærer respekt for dyret. Som å leke forsiktig, se an kroppsspråk til katten, ikke forstyrre når de spiser eller sover osv. Alt vi gjør i det hele året etter at de får "værsegod, her er katten DIN, gratulerer med dagen" er viktig. Ikke at de får dyret med sløyfe på halen som bursdagsgave. 

Datteren din er heldig, TS. Denne gaven vil hun huske. 

Anonymkode: f242d...703

Tror prosjektet med å gi en katt til hvert barn fort kan slå feil, katten velger selv hvem i familien den liker best, ikke godt å vite på forhånd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ts og anonym f242d...703. Selv har jeg vokst opp med dyr. Katter, hunder, hester, undulater, kaniner og hamstere. Det har lært meg mye. Selvsagt hadde ikke jeg hovedansvaret, foreldrene mine hadde. Men det har lært meg mye, spesielt om respekt for og verdien av alt liv. Hvis jeg får barn, skal de selvsagt få ha dyr. Alle barn fortjener å ha gleden av minst ett dyr! Samme om det er en gatemix eller et renraset dyr. Dyr er dyr, kjærligheten er den samme.

Anonymkode: e0e66...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med ts og anonym f242d...703. Selv har jeg vokst opp med dyr. Katter, hunder, hester, undulater, kaniner og hamstere. Det har lært meg mye. Selvsagt hadde ikke jeg hovedansvaret, foreldrene mine hadde. Men det har lært meg mye, spesielt om respekt for og verdien av alt liv. Hvis jeg får barn, skal de selvsagt få ha dyr. Alle barn fortjener å ha gleden av minst ett dyr! Samme om det er en gatemix eller et renraset dyr. Dyr er dyr, kjærligheten er den samme.

Anonymkode: e0e66...daa

Ingen her har sagt at barnet ikke skal få vokse opp med dyr

Anonymkode: 6426f...4b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...