AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Skrevet 4. mai 2019 Satt å kikket litt på finn etter kattunger. Virker som de blir reservert omtrent i det de blir lagt ut, og at det er mange interesserte med stor konkurranse. Jeg og min familie vil så gjerne ha vi også . Anonymkode: 20af1...ac7
Diamant20 Skrevet 4. mai 2019 #2 Skrevet 4. mai 2019 Ta kontakt med dyrebeskyttelsen, de har katter hele tiden. Noen ganger kattunger også, så får dere reddet en katt i tillegg. Det er som regel mye mer kos, og mye enklere med en voksen katt. En kattunge må dere feks holde inne til den er 1 år, mens om dere adopterer en katt trengs den stort sett bare å holdes inne i ca 2 måneder før den kan bli vant med å være ute. Nå tenker dere kanskje at dere vil ha en kattunge, men det å rense kattedoen flere ganget om dagen er ikke gøy. Det er heller ikke gøy når den mye genseren er ødelagt av katteklor. 14
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Dyrebeskyttelsen har tusenvis. Anonymkode: 6426f...4b8 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 Har du tenkt nøye igjennom dette? Har du tid/ork/råd til en kattunge? Anonymkode: 7c47d...67b 15
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. mai 2019 #6 Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 Dyr er ikke bursdagsgaver, eller gave generelt.
Ginny Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 Men har du lyst på katt? For det er ditt ansvar om ungen går lei, katten skal fremdeles ha sitt. Man gir ikke dyr i presang.. 18
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #8 Skrevet 4. mai 2019 Bare vent noen mnd, det kommer til å komme mange kattunger som blir funnet etterlatt i en sekk eller som har blitt funnet skadede av dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 98925...9c5 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #9 Skrevet 4. mai 2019 Kattungesesongen med dumping er allerede i full gang i Bergen ihvertfall. Anonymkode: 90317...96f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #10 Skrevet 4. mai 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 Katter, og andre dyr, er ikke gaver. De er levende individer man tar en reflektert beslutning over å skaffe, og en katt må man forvente å ha i 15-20 år. Så lenge datteren din ikke er myndig, er katten ditt ansvar. Det er sikkert mye kjekkere for datteren din at hun får være med på dyrebeskyttelsen og velge ut en katt eller en kattunge selv, men ikke bare fordi hun har bursdag, for dette er ikke en ting man får, men et familiemedlem man adopterer. Det er heller ikke noe man overrasker med, for man skal være forberedt. Anonymkode: 21dc4...6a5 17
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #11 Skrevet 4. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har så lyst til å gi datteren min en katt i bursdagsgave. Hun fyller år i sommer. Ønsker seg veldig gjerne en liten kattunge. Tenk til å overraske henne etter hun kommer hjem fra sommerferie med sin far. Anonymkode: 20af1...ac7 Nei. Dyr skal aldri gis bort i gave, uansett hvor mye barnet ønsker seg et dyr. Når foreldrene ikke er klare til å ha det overordnede ansvaret for et dyr, men sier til barnet "Du må love å rydde dokassen, gi mat, gre pus, ordne alt med pus. Husk pus er din!" så sier barnet "JA!" og barnet mener det i det øyeblikk barnet lover å ta alt ansvar. Men, barn er barn, og etter som barnet vokser til, eller neste uke, så skjer det noe som endrer barnets prioritet. Skal dere ha katt så skal det være fordi du og datteren din virkelig ønsker dere en katt. Du er ansvarlig (også overfor dine egne reaksjoner når ting går i gulvet og knuses, når du glemte smørpakken på benken og katten har smakt på det, når barnet ikke har tid og du må sosialisere og kose med katten, når katten trenger vaksinen og du må bestille time og betale regningen, når pus er syk og dyrlegen presenterer en regning på 8 tusen. Katten vil være ditt ansvar, og det ansvaret må du glede det til å ta. Ferdig snakka. Anonymkode: d1c36...d0a 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #12 Skrevet 4. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Dyr skal aldri gis bort i gave, uansett hvor mye barnet ønsker seg et dyr. Når foreldrene ikke er klare til å ha det overordnede ansvaret for et dyr, men sier til barnet "Du må love å rydde dokassen, gi mat, gre pus, ordne alt med pus. Husk pus er din!" så sier barnet "JA!" og barnet mener det i det øyeblikk barnet lover å ta alt ansvar. Men, barn er barn, og etter som barnet vokser til, eller neste uke, så skjer det noe som endrer barnets prioritet. Skal dere ha katt så skal det være fordi du og datteren din virkelig ønsker dere en katt. Du er ansvarlig (også overfor dine egne reaksjoner når ting går i gulvet og knuses, når du glemte smørpakken på benken og katten har smakt på det, når barnet ikke har tid og du må sosialisere og kose med katten, når katten trenger vaksinen og du må bestille time og betale regningen, når pus er syk og dyrlegen presenterer en regning på 8 tusen. Katten vil være ditt ansvar, og det ansvaret må du glede det til å ta. Ferdig snakka. Anonymkode: d1c36...d0a Du kan da ikke bestemme hva jeg velger å gi min datter i fødseldagspresang ? Hun har ønsket seg en katt veldig lenge. Endelig har vi flyttet fra leilighet til rekkehus med hage , og har derfor mulighet til å ha en katt. I og med at hun har bursdag på sommeren da mange kattunger blir født er det fint å kombinere. Jeg er selv oppvokst med katt, og vet hva dette innebærer. Selvfølgelig skal jeg ha hovedansvar. Tenkte dette var en gylden mulighet til å faktisk lære datteren min ansvar. Så hun skal selvfølgelig få lov til å hjelpe til å skifte vann , fore , tømme dokasse etc. Jeg har også tro på at folk som vokser opp med dyr blir empatiske mennesker. Anonymkode: 20af1...ac7 8
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. mai 2019 #13 Skrevet 4. mai 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan da ikke bestemme hva jeg velger å gi min datter i fødseldagspresang ? Hun har ønsket seg en katt veldig lenge. Endelig har vi flyttet fra leilighet til rekkehus med hage , og har derfor mulighet til å ha en katt. I og med at hun har bursdag på sommeren da mange kattunger blir født er det fint å kombinere. Jeg er selv oppvokst med katt, og vet hva dette innebærer. Selvfølgelig skal jeg ha hovedansvar. Tenkte dette var en gylden mulighet til å faktisk lære datteren min ansvar. Så hun skal selvfølgelig få lov til å hjelpe til å skifte vann , fore , tømme dokasse etc. Jeg har også tro på at folk som vokser opp med dyr blir empatiske mennesker. Anonymkode: 20af1...ac7 Å det første ansvaret du bør lære datteren din er at dyr ikke er en ting man bare gir i gave.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #14 Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan da ikke bestemme hva jeg velger å gi min datter i fødseldagspresang ? Hun har ønsket seg en katt veldig lenge. Endelig har vi flyttet fra leilighet til rekkehus med hage , og har derfor mulighet til å ha en katt. I og med at hun har bursdag på sommeren da mange kattunger blir født er det fint å kombinere. Jeg er selv oppvokst med katt, og vet hva dette innebærer. Selvfølgelig skal jeg ha hovedansvar. Tenkte dette var en gylden mulighet til å faktisk lære datteren min ansvar. Så hun skal selvfølgelig få lov til å hjelpe til å skifte vann , fore , tømme dokasse etc. Jeg har også tro på at folk som vokser opp med dyr blir empatiske mennesker. Anonymkode: 20af1...ac7 Barn klarer ikke ha det ansvaret alene. Punktum. Derfor. Du tar kontakt med ditt nærmeste hjelpesenter. Enten Dyrebeskyttelsen eller en av de andre organisasjonene. Og der spør du om dere kan få komme på besøk. Dere må godkjenner før dere får lov til å adoptere, og det skrives en adopsjonskontrakt. Du må betale. Anonymkode: d1c36...d0a 3
Gjest Kariannne Skrevet 4. mai 2019 #15 Skrevet 4. mai 2019 Vent til etter sommeren! Eller i sommerferien. Er nok av de som «ikke hadde tid likevel fordi de heller ville på sydenferie og hadde ingen til å lufte og mate katten de nettopp anskaffet seg.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #16 Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan da ikke bestemme hva jeg velger å gi min datter i fødseldagspresang ? Hun har ønsket seg en katt veldig lenge. Endelig har vi flyttet fra leilighet til rekkehus med hage , og har derfor mulighet til å ha en katt. I og med at hun har bursdag på sommeren da mange kattunger blir født er det fint å kombinere. Jeg er selv oppvokst med katt, og vet hva dette innebærer. Selvfølgelig skal jeg ha hovedansvar. Tenkte dette var en gylden mulighet til å faktisk lære datteren min ansvar. Så hun skal selvfølgelig få lov til å hjelpe til å skifte vann , fore , tømme dokasse etc. Jeg har også tro på at folk som vokser opp med dyr blir empatiske mennesker. Anonymkode: 20af1...ac7 At voksne mennesker bare tenker på å gi ett levende dyr i gave, sier jo bare litt om hvor lite gjennomtenkt dette er. Anonymkode: b7360...187 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #17 Skrevet 4. mai 2019 For noen hysteriske kattedamer det er her inne! Hvis man likevel skal få katt er det jo supert å kombinere det med gave. Skjønner godt dere vil ha kattunge istedenfor en voksen katt. Det er bare å lete på finn, sjekk ofte om det har kommet nye annonser så dukker det nok opp en. Anonymkode: 3e867...958 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #18 Skrevet 4. mai 2019 Det er ikke ett eneste av landets fylker som p.t. har 0 kattunger til salgs på Finn. I tillegg til disse kattungene kommer alle de kattungene som hver sommer blir reddet inn av alle de frivillige organisasjonene landet rundt. Det altså ikke så vanskelig å finne kattunger, men man må være villig til å betale for katten. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen hysteriske kattedamer det er her inne! Hvis man likevel skal få katt er det jo supert å kombinere det med gave. Skjønner godt dere vil ha kattunge istedenfor en voksen katt. Det er bare å lete på finn, sjekk ofte om det har kommet nye annonser så dukker det nok opp en. Anonymkode: 3e867...958 Og du er hjertelig velkommen til å tilbringe sommeren hos en av organisasjonene! - eller du kan få hospitere hos en av de mange veterinærklinikkene hvor katter (voksne, halvvoksne og unger) kommer til å bli levert inn for avlivning før ferien starter. Mange av disse var julegaver som har blitt store, som ikke er like 'søte' når de har blitt ungdommer, som herjer sånn som ungdommer gjør, - og som ikke lenger passer når familien skal på ferie. Har du en gang hørt en far si til sitt gråtende barn "Ikke gråt du gutten min. Du skal få en ny etter ferien", så er du ikke like overbærende med at dyr gis som gave fordi barnet skal slutte å mase. Velkommen skal du være! Anonymkode: d1c36...d0a 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #19 Skrevet 4. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ett eneste av landets fylker som p.t. har 0 kattunger til salgs på Finn. I tillegg til disse kattungene kommer alle de kattungene som hver sommer blir reddet inn av alle de frivillige organisasjonene landet rundt. Det altså ikke så vanskelig å finne kattunger, men man må være villig til å betale for katten. Og du er hjertelig velkommen til å tilbringe sommeren hos en av organisasjonene! - eller du kan få hospitere hos en av de mange veterinærklinikkene hvor katter (voksne, halvvoksne og unger) kommer til å bli levert inn for avlivning før ferien starter. Mange av disse var julegaver som har blitt store, som ikke er like 'søte' når de har blitt ungdommer, som herjer sånn som ungdommer gjør, - og som ikke lenger passer når familien skal på ferie. Har du en gang hørt en far si til sitt gråtende barn "Ikke gråt du gutten min. Du skal få en ny etter ferien", så er du ikke like overbærende med at dyr gis som gave fordi barnet skal slutte å mase. Velkommen skal du være! Anonymkode: d1c36...d0a Jeg sier ikke at det er null kattunger til salgs på finn, sa jeg det? De jeg har kikket på i nærområdet(og innen for rimlig kjøre distanse) er alle reservert. Hvis du går inn å leser på finn vil du også se at det står inne på selve annonsene at de får kjempe mange henvendelser, at de helst ikke vil motta fler. Kanskje lurt å undersøke før man uttaler seg så bastant? Anonymkode: 20af1...ac7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #20 Skrevet 4. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen hysteriske kattedamer det er her inne! Hvis man likevel skal få katt er det jo supert å kombinere det med gave. Skjønner godt dere vil ha kattunge istedenfor en voksen katt. Det er bare å lete på finn, sjekk ofte om det har kommet nye annonser så dukker det nok opp en. Anonymkode: 3e867...958 Takk for god tilbakemelding. Anonymkode: 20af1...ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå