Gå til innhold

Kreve erstatning dersom lege gir feil diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om man kan kreve erstatning over det... 

Jeg gikk inn med en urinveisinfeksjon, fikk antibiotika hos legevakta som skulle taes i 3 dager så skulle jeg bli bedre, men bedre hadde jeg ikke blitt.. så begynte jeg få ryggsmerter bare på en side, som hadde ikke noe med muskler å gjøre, mamma ba meg kontakte lege fordi det kunne være nyrestein eller noe med nyre fordi hun selv hadde hatt nyrestein som måtte fjernes med operasjon. Så dro jeg til fastlegen og der tok jeg en urinprøve hun fant blod på, så banka hun meg på ryggen og fordi det ikke gjorde vondt der hun gjorde det så sa hun at det ikke var noe med nyre og sa hun ikke visste hva var problemet, hun ba meg å ta en Paracet.

Nå er jeg i sykehus for å få en operasjon for å fjerne noen store nyrestein.

Anonymkode: b6371...4f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke. 

Du kan selv kontakte Pasientklagenemda og be om hjelp der, hvis du ikke tror meg. 

Anonymkode: 5368e...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort økonomisk tap har du lidd som følge av dette? ;)

Legevitenskapen er ikke eksakt. Det ligger i sakens natur at de ikke alltid finner riktig diagnose og/eller behandling med en gang. Hvis det blir begått grove feil eller feilbehandling har store konsekvenser kan man søke erstatning. Men det skal ganske mye til. 

Anonymkode: f2b77...dda

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nei. Helt naturlig å behandle det som virker mest korrekt når du tar kontakt med lege og gå videre med utredning når det ikke har effekt. Nyrestein pleier også å gi betydelig mer smerter enn uvi, så om du ikke kom inn med så sterke smerter er det ikke rart legen ikke mistente nyrestein. De fleste med nyrestein blir heller ikke operert. Hvilke tap mener du skulle tilsi erstatning?

Endret av Marissa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt ikke. Du kan søke pasintskadeerstatningen dersom du har lidd økonomisk tap på grunn av åpenbare feil. Den behandlingen du fikk er jo helt typisk det første som gjøres ved UVI.

Anonymkode: d6aa5...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Vi er vel mange her som har opplevd å få feil diagnose av legen først. Hadde dette noen alvorlige konsekvenser annet enn at det tok litt lenger tid før du fikk hjelp? Fikk du noen skader eller liknende av dette? I så fall har du kanskje en sak.

Ellers må du la det gå. Når en pasient kommer inn kan det gjerne være hundre ulike diagnoser som kunne passe med symtombildet, og legen kan ikke starte med å utrede absolutt alle sykdommene det kan være. Det er helt vanlig at det tar tid å få rett diagnose. Nå har jo du også hatt et atypisk symptombilde, og legen er jo ikke synsk heller. Synes det virker som du har urealistiske forventninger til allmennpraktiserende leger... Menneskekroppen er jo utrolig kompleks. 

Anonymkode: 9159a...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner! Tusen takk for svar alle sammen :) bare spurte det fordi noen nevnte at det var sånn men personen har visst misforstått..

jeg har ikke hatt noe særlig store tap; var bare 1 uke borte fra jobb uten sykemelding (for legen nektet å skrive en sykemelding), og jeg mistet 2 eksamener over det... 

Nyresteinene er for store og derfor trengs det behandling med en operasjon. 

Anonymkode: b6371...4f5

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke med erstatning. Men jeg har hatt omtrent samme opplevelse. Hadde litt smerter i nyren, spurte legen min og hun undersøkte ved å banke på begge nyrer. Kjente ikke noe vondt noen sted. Fire dager senere etter en del fysisk aktivitet og hopping ble det et smertehelvete.. viste seg å faktisk være en nyrestein. Den kom seg ut av seg selv fordi den var veldig liten. Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: eedae...955

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...