Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå på andre året av en bachelorgrad, og vurderer å ta en til etter at jeg er ferdig med denne. Jeg er litt usikker på hvilken retning jeg skal ta, men ender opp med å "måtte" ta et semester i utlandet. Det blir da enten Kina, Iran eller India. Noen som har efaring med å studere i utlandet (gjerne spesifikt i disse landene)? Det er jo enda over et år til jeg skal søke, så har tid til å granske de ulike mulighetene. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen min gjorde dette (ulike europeiske land). Hun syntes det var helt Ok, men til tider vanskeligere å få venner der pga. ingen fadderuker og et manglende sosialt tilbud fra universitetene og campusene. Etter år nr.2 ønsket hun å ta det siste i Norge, det var ikke mulig pga. ulikt opplegg av studier. Ville derfor sjekket ut blandt annet disse tingene på studiestedet.

Nå er hun ferdig med å studere. Selv om hun syntes det var spennende og en god erfaring å studere i andre land, angrer hun nå da hun har en studiegjeld på nesten 1. million. Hun har en utdannelse som gjør det mulig å tjene en del penger, men det er ikke sikkert hun er så heldig å få en godt betalt jobb, og dette vil dessuten ta lang tid og mye jobberfaring. Det kan bli mye å lån å tilbakebetale når du kommee hjem dersom du i tilleg til studielån kanskje treng lån for kjøp av bolig og eventuelt også en bil. Det økonomiske er veldig lurt å tenke på, selv om det er kjedelig... 

Har du undersøkt om det finnes noen studiesteder i Norge som har studiet du vil starte på og som har utveksling (ofte 1 eller 1/2 år eller noen mnd.) til de landene du ønsker å studere? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, MadameX skrev:

Venninnen min gjorde dette (ulike europeiske land). Hun syntes det var helt Ok, men til tider vanskeligere å få venner der pga. ingen fadderuker og et manglende sosialt tilbud fra universitetene og campusene. Etter år nr.2 ønsket hun å ta det siste i Norge, det var ikke mulig pga. ulikt opplegg av studier. Ville derfor sjekket ut blandt annet disse tingene på studiestedet.

Nå er hun ferdig med å studere. Selv om hun syntes det var spennende og en god erfaring å studere i andre land, angrer hun nå da hun har en studiegjeld på nesten 1. million. Hun har en utdannelse som gjør det mulig å tjene en del penger, men det er ikke sikkert hun er så heldig å få en godt betalt jobb, og dette vil dessuten ta lang tid og mye jobberfaring. Det kan bli mye å lån å tilbakebetale når du kommee hjem dersom du i tilleg til studielån kanskje treng lån for kjøp av bolig og eventuelt også en bil. Det økonomiske er veldig lurt å tenke på, selv om det er kjedelig... 

Har du undersøkt om det finnes noen studiesteder i Norge som har studiet du vil starte på og som har utveksling (ofte 1 eller 1/2 år eller noen mnd.) til de landene du ønsker å studere? 

Det er jo stor forskjell på en hel grad i utlandet, og et semester i utlandet? Forstår det slik at det er det siste er snakk om her? Det blir ikke like dyrt. Sjekk opp at du ikke må betale altfor mye i skolepenger. Jeg synes det høres veldig spennende ut! Men hvorfor ta enda en bachelor i stedet for en master?

Anonymkode: 1f8c5...1d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...