Gå til innhold

Bruke noe fra en tidligere oppgave i bacheloroppgaven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skriver bacheloroppgave og lurer på om det er lov å bruke noe fra en tidligere oppgave i bacheloroppgaven? Skal skrive et avsnitt om en diagnose som jeg har skrevet om før. Blir det plagiat? Det var ikke en eksamensoppgave eller noe, bare en innlevering. Jeg synes jeg formulerte det så bra i den oppgaven og vil helst formulere meg på samme måte i bacheloroppgaven, men vil jo ikke bli tatt for plagiat. Håper noen vet! Har tenkt å spørre veileder, men vil ikke plage henne i helgen.

Anonymkode: e6bc8...92d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke 100% sikker men kan du ikke referere til tidligere innlevering med å sette inn kilde? Det fikk vi lov til på PPU hvertfall.

Anonymkode: 5363c...16f

AnonymBruker
Skrevet

Du må refererer til den oppgaven i såfall, å om du skal skrive rett av, må det skrives som sitat fra den oppgaven. Jeg ville prøvd å skrevet avsnittet på nytt. 

Anonymkode: d3ab1...c53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Ja, det er plagiat. Det var en egen selvstendig oppgave du leverte inn og nå skal du skrive et ny selvstendig bacheloroppgave. Det er dermed plagiat selv om du har skrevet den første innleveringen. 

Men hvis du ikke skriver ordrett av den tidligere oppgaven da? Gjør om litt ordlyd, kanskje har en ny referanse så du oppdatere/forbedrer det? Behøver ikke være då mye men nok til at det ikke er direkte kopi?

Anonymkode: 66bee...15f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siden studentoppgaver ikke er publisert, og heller ikke gjenfinnbare, skal de ikke oppgis i litteraturlista, men du bør opplyse om at du gjenbruker en tidligere skrevet tekst i en fotnote eller på annen måte gjøre rede for dette i teksten. - UiA

Du kan f.eks. skrive:

Her viser jeg til mitt tidligere arbeid/Et utdrag fra mitt tidligere arbeid

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?

Sitat over 40 ord skal ikke ha "...", men skal fremheves i teksten.

Endret av abc123detvardet
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Da forsøker jeg å gjøre om på setningene :)

Skrevet (endret)

Har du ingen foreleser du kan kontakte for å dobbeltsjekke? På min skole er det stort fokus på plagiat, og vi får mye hjelp dersom vi spør etter det. Ville ha sjekket en gang for mye, enn en for lite. Selv om man kan få god hjelp i et forum som dette, er det til syvende og sist hvordan skolen sitt reglement er som gjelder.

Edit: Så nå at du ikke ønsket å plage veileder. Når skal i så fall bacheloren din leveres inn? Veilederen er der for en grunn. :)

Endret av Wiskola
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg skriver bacheloroppgave og lurer på om det er lov å bruke noe fra en tidligere oppgave i bacheloroppgaven? Skal skrive et avsnitt om en diagnose som jeg har skrevet om før. Blir det plagiat? Det var ikke en eksamensoppgave eller noe, bare en innlevering. Jeg synes jeg formulerte det så bra i den oppgaven og vil helst formulere meg på samme måte i bacheloroppgaven, men vil jo ikke bli tatt for plagiat. Håper noen vet! Har tenkt å spørre veileder, men vil ikke plage henne i helgen.

Hos oss går det bra, så lenge vi refererer til den tidligere oppgaven. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, The Kitten skrev:

Hos oss går det bra, så lenge vi refererer til den tidligere oppgaven. 

Hvordan gjør du det? Synes det virker så rart å skrive "viser til mitt tidligere arbeid" som en annen bruker foreslo. Men sto jo også at man ikke skal referere til tidligere oppgaver i referanselista, så blir vel ikke (Etternavnet mitt, 2018) heller :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Wiskola skrev:

Har du ingen foreleser du kan kontakte for å dobbeltsjekke? På min skole er det stort fokus på plagiat, og vi får mye hjelp dersom vi spør etter det. Ville ha sjekket en gang for mye, enn en for lite. Selv om man kan få god hjelp i et forum som dette, er det til syvende og sist hvordan skolen sitt reglement er som gjelder.

Edit: Så nå at du ikke ønsket å plage veileder. Når skal i så fall bacheloren din leveres inn? Veilederen er der for en grunn. :)

Har tre uker igjen, så gjør ikke noe å vente til over helgen med å spørre veileder :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har tre uker igjen, så gjør ikke noe å vente til over helgen med å spørre veileder :)

Aha. Da hadde jeg dobbeltsjekka, kjipt å bli tatt for plagiat om det kunne vært unngått. Masse lykke til med bacheloren, forresten! :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør du det? Synes det virker så rart å skrive "viser til mitt tidligere arbeid" som en annen bruker foreslo. Men sto jo også at man ikke skal referere til tidligere oppgaver i referanselista, så blir vel ikke (Etternavnet mitt, 2018) heller :fnise:

Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg skrev, men var noe som "som jeg skrev i innlevering X." Så skrev jeg også kilder på den opprinnelige innleveringen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Wiskola skrev:

Aha. Da hadde jeg dobbeltsjekka, kjipt å bli tatt for plagiat om det kunne vært unngått. Masse lykke til med bacheloren, forresten! :)

Tusen takk - det trengs :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...