Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en tidligere drapsmann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått god tone med en , overnattet og begynt å like han veldig  mye. Han har aldri nevnt at han har drept noen og drapsforsøk på en annen. Dette er veldig mange år siden og ikke gjort noe etter det såvidt jeg vet. Oppdaget det  nå tilfeldig når jeg søkte på navnet hans !

Kan han være farlig nå tenker jeg? Han virker jo helt normal og ordentlig

Anonymkode: 41d42...483

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har fått god tone med en , overnattet og begynt å like han veldig  mye. Han har aldri nevnt at han har drept noen og drapsforsøk på en annen. Dette er veldig mange år siden og ikke gjort noe etter det såvidt jeg vet. Oppdaget det  nå tilfeldig når jeg søkte på navnet hans !

Jeg ville ikke gjort det, jeg hadde løpt. Eneste unntak var hvis han drepte i nødverge eller at noen hadde tatt livet av ungene hans eller noe først. 

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

JA, han er farlig.

Man tiltales ikke bare tilfeldig for både drap og drapsforsøk.

Han vil for alltid være en tikkende bombe.

Anonymkode: 5edf0...903

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snakker av erfaring da jeg har et nært familiemedlem som er tidligere drapsmann. Dette er gjerne noe man ikke deler med andre lett, sant. Jeg var 15 år da jeg fikk høre dette om familiemedlemmet mitt. Ble jeg sjokkert? Absolutt. Endret det følelsene mine for familiemedlemmet? Nei.

Man vet ikke hvordan folk reagerer på å motta slik informasjon. Folk flest anser, med riktighet, det å ta livet av et annet menneske som et ubrytelig tabu. I og med at det er mange år siden så har han sonet straffen sin og sånn sett gjort opp for seg.

De aller fleste drapsmenn begår kun ett drap, og mange er mønsterborgere etter endt straff. Så lenge du ikke har erfart at han har utvist upassende/skummel oppførsel, så synes jeg du burde være ærlig og si hva du har funnet ut. Vel og merke etter at du har funnet ut hva du føler om det selv.

Alt i alt.. Jeg synes ikke en hendelse definerer en person som menneske.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud NEI! Løp! 

Anonymkode: 2ca33...6e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Var drapet og drapsforsøket samme sak, eller to forskjellige saker?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I utgangpunktet: ALDRI. Kanskje i svært spesielle tilfeller. F.eks om noen hadde drept noen som har begått overgrep mot barna deres eller noe sånt.

Anonymkode: 27e3e...55f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Wiskola skrev:

Snakker av erfaring da jeg har et nært familiemedlem som er tidligere drapsmann. Dette er gjerne noe man ikke deler med andre lett, sant. Jeg var 15 år da jeg fikk høre dette om familiemedlemmet mitt. Ble jeg sjokkert? Absolutt. Endret det følelsene mine for familiemedlemmet? Nei.

Man vet ikke hvordan folk reagerer på å motta slik informasjon. Folk flest anser, med riktighet, det å ta livet av et annet menneske som et ubrytelig tabu. I og med at det er mange år siden så har han sonet straffen sin og sånn sett gjort opp for seg.

De aller fleste drapsmenn begår kun ett drap, og mange er mønsterborgere etter endt straff. Så lenge du ikke har erfart at han har utvist upassende/skummel oppførsel, så synes jeg du burde være ærlig og si hva du har funnet ut. Vel og merke etter at du har funnet ut hva du føler om det selv.

Ja dette jeg tenker at han kan ha endret seg. Jeg kjenner selv to drapsmenn , der begge lever ordentlig med familie i dag, likevel ble jeg skremt av det jeg leste og har ikke tatt det opp med han . Skjønner at han ikke sier noe enda, så tidlig. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Wiskola said:

Pleier å være enig, men ikke når det kommer til å ha drept noen. Man vil alltid ha drap på samvittigheten, avsluttet et annet menneske liv... Uavhengig om han har sonet sin straff eller ikke. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja dette jeg tenker at han kan ha endret seg. Jeg kjenner selv to drapsmenn , der begge lever ordentlig med familie i dag, likevel ble jeg skremt av det jeg leste og har ikke tatt det opp med han . Skjønner at han ikke sier noe enda, så tidlig. 

Hvilket miljø vanker du i, som kjenner så mange drapsmenn?

Inkluderer disse to han du lurer på nå, eller er det to andre enn han?

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, frubaluba skrev:

Pleier å være enig, men ikke når det kommer til å ha drept noen. Man vil alltid ha drap på samvittigheten, avsluttet et annet menneske liv... Uavhengig om han har sonet sin straff eller ikke. 

Ja, selvfølgelig. Likevel er systemet slik i Norge at vi ikke har livstid, og man får hjelp til å bearbeide det man har gjort når man er i fengsel. Et drap er ikke likt et annet, enhver straffesak er ulik. Kanskje var det selvforsvar, for eksempel. Bør man da dømmes opp og ned i mente? Om man aldri blir ansett som et "bra" menneske igjen kan man jo like gjerne innføre dødsstraff i Norge, satt på spissen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei aldri. Bortsett fra om det var fordi han hadde vært i krigstjeneste. 

Åja, og om det var helt tydelig selvforsvar eller forsvar av en annen. Men da skulle det vært utvilsomt at det var slik  

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Skrevet

Nei. Aldri.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden. Har man først trådd over den grensen så er det lett å gjenta. Plutselig mister han kontrollen igjen. 

Anonymkode: 0cb80...cd5

• Liker 5
Skrevet

Det viktigste er åpnbart å bli en del av statistikken, helt uavhengig av hva slags statistikk. Kanskje han har sluttet med å drepe nå? Bare en måte å finne ut det på...

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Nei. Det kunne jeg ikke. Da hadde følt meg utrygg. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker
Skrevet

Alle mennesker er potensielt farlige, potensielt tikkende bomber. Du har ikke noen garanti i verden for at en som aldri var drept ikke kommer til å drepe noen. En som faktisk har drept, har kanskje vært så tett innpå de negative konsekvensene av det at han ikke vil gjenta seg. Du har ingen garanti i livet, du må ta det på magefølelsen.

Anonymkode: 3993b...bce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, frubaluba skrev:

Men er det å ha noe på samvittigheten menneskedefinerende?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder meg laaaangt unna slikt. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det å ha noe på samvittigheten menneskedefinerende?

Det å ha drept noen er nok ganske definerende for hvordan man er som menneske ja. Det betyr at man ikke har den sperren folk flest har. 

Anonymkode: 2309f...558

• Liker 18
Skrevet

Nei, det kunne jeg ikke, med mindre det var en ulykke eller i selvforsvar når liv står på spill. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...