Gå til innhold

Syk som aleneforelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hva dere aleneforeldre gjør når dere er syk?

På søndag fikk jeg feber og hadde uheldigvis ingen paracet eller ibux. Jeg lot barna spille iPad / TV og sov nesten hele dagen og ga dem raske enkle mat (yoghurt, frukt, frokostblanding, grøt). Det ser ut som ungene var forståelsesfulle og tok ikke skade av den ene dagen, men akkurat nå som jeg tenker tilbake har jeg utrolig dårlig samvittighet for den dagen. Jeg burde kanskje ha spurt besteforeldre om hjelp.

Heldigvis gikk feberen fort bort. Hva om feberen ble igjen i flere dager? Hvordan gjør dere som står "alene"?

Anonymkode: f937d...462

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På søndag fikk jeg feber og hadde uheldigvis ingen paracet eller ibux. Jeg lot barna spille iPad / TV og sov nesten hele dagen og ga dem raske enkle mat (yoghurt, frukt, frokostblanding, grøt). Det ser ut som ungene var forståelsesfulle og tok ikke skade av den ene dagen, men akkurat nå som jeg tenker tilbake har jeg utrolig dårlig samvittighet for den dagen. Jeg burde kanskje ha spurt besteforeldre om hjelp.

Heldigvis gikk feberen fort bort. Hva om feberen ble igjen i flere dager? Hvordan gjør dere som står "alene"?

Du skal overhode ikke ha dårlig samvittighet. Barna lærer å vise hensyn. Det er vel bare bra. Dersom du skulle bli syk over flere dager kan det jo være greit å få litt hjelp av besteforeldre. Jeg er alene og er nesten aldri syk, men det hender jo en gang i ny og ne, og da virker det som barna faktisk har lyst til å pleie meg slik jeg pleier dem.😊

Anonymkode: 63be1...7c3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med 2 barn, og har ikke familie eller far som kan stille opp. Og jeg har da vært syk flere ganger, det forstår da barna, og de tåler og se på tv i noen dager, og få ferdig pizza til middag.

Tror det verste var en gang, vi alle 3 fikk omgangssyke samtidig, og hvor jeg følte at det eneste jeg gjorde, var å vaske opp spy, og spy selv. Akkurat da ville jeg bare dø. Men det går takk og pris over. 

Anonymkode: bb684...622

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barn tåler heldigvis noen dager på halv tolv. Det er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for.

Må jo si at min terskel for å omtale meg selv som syk aldri har vært så høy som da jeg var alene med småbarn :fnise: Det er utrolig hva man får til når man bare må, selv om det er tøft når det står på. Men for de fleste er det egentlig ganske lett å skjønne hvor grensen går for når man må be om hjelp fra andre. Blir du så dårlig at du verken klarer det ene eller andre må man jo bare ta kontakt med noen- besteforeldre, søsken, naboer, kolleger. Fram til det er det helt innafor med ferdigmat og i overkant mye TV. Det tåler barna en gang i blant.

Anonymkode: 3766c...4c1

• Liker 3
Skrevet

Gjør som du gjorde. Ingenting å ha dårlig samvittighet for. 

Prøver å skaffe litt hjelp om det varer lenge eller vi helst skulle vært et sted f eks. 

Men ellers er det slik livet er, noen ganger blir man syk, det må også barn forstå og godta 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge de er store nok til å klare seg selv så ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Hadde iallfall ikke hatt dårlig samvittighet. Har jeg dager der jeg er dårlig og mannen ikke kan være hjemme pga jobb så har jeg og ungen hatt noen daffe dager. Gi er så aktive og mye ute i helger og ferier at noen dager med ikke å gjøre noe ikke på noen måte går ut over ungens livskvalitet.

Skrevet

Man tar seg sammen så godt som man kan og godtar at det er unntakstilstand. Barne-tv og enkel mat. Ber om hjelp hvis det er nødvendig eller spør barnefar om han kan komme og hente barnet siden jeg er syk. 

Har hatt omgangssyken to ganger selv, da fikk jeg hjelp av familie. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da er det bare å brette opp armene og komme seg ut av senga. Har både spydd og hatt feber, men man kan ikke bare kapitulere liksom... 

barn trenger jo mat og stell

Anonymkode: 9fe9f...328

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da er det bare å brette opp armene og komme seg ut av senga. Har både spydd og hatt feber, men man kan ikke bare kapitulere liksom... 

Men det fikk de jo. 

Anonymkode: b9d32...629

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

15 minutter siden, AnonymBruker said:

hahaha- noen folk altså.  

Så lenge barn får noe å fylle opp magen og vann, overlever de en dag mens omsorgspersonen er slått ut på sofaen.   Så heldig barna har en supermamma som deg som spydde og hadde feber og klarte å lage en 4 retters meny.  🙄

Ts- om du har dårlig samvittighet for dette kommer du til å slite seinere når det er mer vanskelig valg å ta.  Glem det - barn overlever når vi klarer ikke å underholde dem 24/7 for et par dager! 

Anonymkode: 413d1...df6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker med gru da jeg lå med influensa en uke alene med femåringen med ADHD - før hun fikk medisiner 🤣

Stå opp, ta Paracet og Ibux, smøre matpakke, levere, hjem og sove. Ta Paracet og Ibux, handle v/behov, hente, servere en skål potetgull og slumre en stund med tv og nettbrett. Pølse med brød til kvelds og sovne samtidig. 

Alt går når det er unntakstilstand. 

Anonymkode: afd6b...83c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...