Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei lovverket er slik at du må både ha nedsatt arbeidevne, OG den må skyldes sykdom skade eller lyte. Dvs at dersom du ikke er i stand til å arbeide (nedsatt arbeidsevne) men ikke får noen diagnose (sykdom skade eller lyte) så kvalifiserer du ikke for ufør og må belage deg på sosialen for å dekke livsbehov

Nei tror ikke det hjelper å lese på Nav.no for å finne ut av dete med kriteriene for ung ufør tillegget, selv jeg som er ganske så belest, og bla.a har lest gjennom forslagene til endring i systemet som regjeringen har høring på, forstår egentlig ikke helt hva som egentlig avgjør dette. Virker som det er veldig subjektivt, alle som får ufør i ung alder, har en alvorlig sykdom, hvis ikke ville de aldri fått ufør så tidlig, så hva det er de prøver å skille på og hvordan er ganske så tvilsomt

Anonymkode: 4919a...173

Dette er helt riktig, og er et ledd i regjeringens politikk i å få færre på uføretrygd.

Noe som er helt rett også. Har man ingen diagnose eller påvist lidelse, skal man heller ikke ha uføretrygd. En er da ikke bevist ute av stand til å jobbe resten av livet.

Anonymkode: 13043...bdf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt riktig, og er et ledd i regjeringens politikk i å få færre på uføretrygd.

Noe som er helt rett også. Har man ingen diagnose eller påvist lidelse, skal man heller ikke ha uføretrygd. En er da ikke bevist ute av stand til å jobbe resten av livet.

Anonymkode: 13043...bdf

Ts: men jeg må jo jobbe om jeg får sosialstønad, har jo aktivitetsplikt så jeg forstår jo at det heller ikke kommer til å fungere. Er redd for å stå yteb penger framover, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: e37b6...b02

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: men jeg må jo jobbe om jeg får sosialstønad, har jo aktivitetsplikt så jeg forstår jo at det heller ikke kommer til å fungere. Er redd for å stå yteb penger framover, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Du må søke aap. Det gjør du sammen med legen din. 

Anonymkode: d1d1d...c42

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får drøfte dette med legen din,for det er ikke realistisk at du vil gå rett fra kvp til uføretrygd. Og når du heller ikke har noen diagnoser og ingen psykologer mener det er noe feil så må du nok legge bort tanken om uføretrygd 

Anonymkode: 1e287...db5

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Nei, hun på nav sa at de ikke nytter med aap. Fordi jeg har vært i kvp allerede, 1år, og at hun tror ikke at det kommer titl åhjelpe med behandling, hun sa noe som at noen kan bare ikke jobbe... 

men blir jo litt stressa for alle de psykologene jeg har vært hos mener jo noe helt annet, at alt er bra med meg osv.

Det er ikke nav sin oppgave å mene noe om du kan jobbe eller ikke, det er behandlingsapparatet. 

Det skal ligge vektig dokumentasjon i bunnen for å få innvilget ung ufør. Ingen walk in the park. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung og ufør, og har minstesats. Får utbetalt rundt 14000,- i mnd.
Det er ganske strenge regler for å få tillegget, man skal oppfylle mange krav. Men dersom man oppfyller disse kravene er utbetalingen noe høyere.

Anonymkode: 5d17e...8b7

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nooni skrev:

Det er ikke nav sin oppgave å mene noe om du kan jobbe eller ikke, det er behandlingsapparatet. 

Det skal ligge vektig dokumentasjon i bunnen for å få innvilget ung ufør. Ingen walk in the park. 

Det samme gjelder om behandlingen nytter. Dette er ikke nav sin oppgave å vurdere.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske strenge regler for å få tillegget, man skal oppfylle mange krav. Men dersom man oppfyller disse kravene er utbetalingen noe høyere.

Da har du altfor høyt skattetrekk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts: med dine 14 000, er det inkludert det tillegget du snakker om eller er det uten?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: med dine 14 000, er det inkludert det tillegget du snakker om eller er det uten?

Kjøre Ts. For ditt eget beste burde du endre fokus og innse at ufør er ikke er neste skritt på veien for deg. Kontakt legen din og evt søk på aap

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er minstesatser. Oppgitt i brutto. 

2B7BCDDB-7420-46C7-81AE-89A53096DE55.jpeg

Skrevet
On 5/4/2019 at 4:39 PM, AnonymBruker said:

Nei lovverket er slik at du må både ha nedsatt arbeidevne, OG den må skyldes sykdom skade eller lyte. Dvs at dersom du ikke er i stand til å arbeide (nedsatt arbeidsevne) men ikke får noen diagnose (sykdom skade eller lyte) så kvalifiserer du ikke for ufør og må belage deg på sosialen for å dekke livsbehov

Nei tror ikke det hjelper å lese på Nav.no for å finne ut av dete med kriteriene for ung ufør tillegget, selv jeg som er ganske så belest, og bla.a har lest gjennom forslagene til endring i systemet som regjeringen har høring på, forstår egentlig ikke helt hva som egentlig avgjør dette. Virker som det er veldig subjektivt, alle som får ufør i ung alder, har en alvorlig sykdom, hvis ikke ville de aldri fått ufør så tidlig, så hva det er de prøver å skille på og hvordan er ganske så tvilsomt

Anonymkode: 4919a...173

Trygderetten definerte i 2000 at sosiale problemer uten diagnose faller under "lyte".

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Dracoster skrev:

Trygderetten definerte i 2000 at sosiale problemer uten diagnose faller under "lyte".

Men uansett så er ikke Ts i nærheten av å oppfylle kriteriene for ufør søknad 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...