Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Har en baby som blir 5mnd neste uke. Han spiser og sover godt. Brukte lang tid på å få til ammingen (2mnd faktisk), men når vi endelig fikk det til så har alt gått som smurt. Han følger kurven sin, kanskje til og med bittelitt over. Uansett, hva tenker dere om introduksjon og smaksprøver av grøt/grønnsakspure osv? Jeg har skjønt at man skal starte mellom 4-6mnd, men hvordan vite om jeg skal starte nå eller da og hvordan gå frem? Jeg kjøpte inn grøt i dag bare for å gi han en smaksprøve, gav han en halv teskje og virket som han syntes det var helt greit. Men, hvordan skal jeg fortsette? Kan jeg fortsette med smaksprøver på div etter at jeg har ammet han, uten å lage det til en fast rutine? Når bør jeg evt trappe opp? Synes det er vanskelig å vite. 

Vet at det ikke finnes noen fasit, men del gjerne deres erfaringer :) 

Anonymkode: 97d0d...b82

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1275247-introduksjon-av-fast-f%C3%B8de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gikk i gang ved 4,5 mnd, jeg ville være sikker på at hun fikk det til innen 8 mnd når jeg skulle begynne i jobb. Vi begynte med smaksprøver med grøt, banan, sviske, gulrot etc i 1-2 uker, deretter innførte vi kveldsgrøt og økte gradvis porsjonsstørrelsen samtidig som vi innførte en grøtporsjon på dagtid og. Dagspisingen var viktig for jobb, og kvelden for at hun skulle sove godt. Ang. porsjonsstørrelse tok vi det alltid på følelsen, aldri fulgt oppskriften, bare laget så mye vi tenkte at hun kom til å spise. Opptrappingen kom veldig naturlig ettersom hun etterspurte mer og mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
1 minutt siden, isbjørnungen skrev:

Vi gikk i gang ved 4,5 mnd, jeg ville være sikker på at hun fikk det til innen 8 mnd når jeg skulle begynne i jobb. Vi begynte med smaksprøver med grøt, banan, sviske, gulrot etc i 1-2 uker, deretter innførte vi kveldsgrøt og økte gradvis porsjonsstørrelsen samtidig som vi innførte en grøtporsjon på dagtid og. Dagspisingen var viktig for jobb, og kvelden for at hun skulle sove godt. Ang. porsjonsstørrelse tok vi det alltid på følelsen, aldri fulgt oppskriften, bare laget så mye vi tenkte at hun kom til å spise. Opptrappingen kom veldig naturlig ettersom hun etterspurte mer og mer. 

Men hadde du startet så tidlig hadde det ikke vært for at du skulle på jobb når hun var 8mnd? Jeg har planlagt å bli hjemme til baby er litt over året. Hvordan vil du si fast føde hadde innvirkning på søvnen hennes, hvis det hadde det? 

Anonymkode: 97d0d...b82

Vi startet med grønnsaksmos en gang om dagen. Når de spiste litt mer enn en liten smak av dette, så introduserte vi grøt en gang om dagen. Og slik fortsatte vi. Det tar som regel laaang tid før det blir noe som ligner på måltider, så øk som det føles ok ut. Og ja, du bør helst fortsette å gi litt hver dag. Nå er mini 7 mnd og vi gir grøt om morgenen, most banan eller smoothies eller sånn ferdig fruktgrøt på pose til lunsj, middag til middag og litt grøt på kvelden. Noen ganger spiser vi tre skjeer, noen ganger mye mer. Det er vanskelig å få til måltider, hos oss gir vi faktisk fast føde når de er sultne, ikke etter amming. For da har de ikke villet ha. Men det spørs på hvor fort du vil øke i matmengde. Vi begynte ved 5 mnd og en uke. Skal snart begynne med brød, men jeg er så livredd for kvelning. 

• Liker 1
AnonymBruker

Vi begynte ved 5 mnd, rett og slett fordi det var midt i mellom 4 og 6. Begynte med bittesmå posjoner av grønnsakspuré, og så på det som noe spennende babyen fikk utforske. Vi begynte med grøt da hun var 6 mnd. Det tok lang tid å komme opp i ordentlige posjoner. Babyen fikk tilbud, og spiste hvis hun spiste. Vi ga henne melk før fast føde i begynnelsen, men byttet til melk etter da hun var 6,5 mnd. og fortsatt spiste veldig små mengder. Da øket mengden fast føde gradvis.  

Anonymkode: e9c80...c25

• Liker 1
3 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Vi startet med grønnsaksmos en gang om dagen. Når de spiste litt mer enn en liten smak av dette, så introduserte vi grøt en gang om dagen. Og slik fortsatte vi. Det tar som regel laaang tid før det blir noe som ligner på måltider, så øk som det føles ok ut. Og ja, du bør helst fortsette å gi litt hver dag. Nå er mini 7 mnd og vi gir grøt om morgenen, most banan eller smoothies eller sånn ferdig fruktgrøt på pose til lunsj, middag til middag og litt grøt på kvelden. Noen ganger spiser vi tre skjeer, noen ganger mye mer. Det er vanskelig å få til måltider, hos oss gir vi faktisk fast føde når de er sultne, ikke etter amming. For da har de ikke villet ha. Men det spørs på hvor fort du vil øke i matmengde. Vi begynte ved 5 mnd og en uke. Skal snart begynne med brød, men jeg er så livredd for kvelning. 

Hvordan ligger det ann med amming? Du ammer mindre enn før? Har produksjon av mm gått ned?

Annonse

AnonymBruker

Jeg startet rett etter 4mnd, da han viste veldig interesse for vår mat. Dampet og moste grønnsaker i starten, og blandet med morsmelk for å lette fordøyelsen. Tror vi begynte med søtpotet, godt tynnet ut med mm. Økte gradvis sammensetning og mengde etter hva magen hans tålte. Rundt 5mnd fikk han en porsjon havre- og hirsegrøt med aprikos eller sviske til kvelds, mens vi fortsatte med smaksprøver på dagtid. Ved 6mnd var vi oppe i én porsjon grøt, og én porsjon grønnsaksmos. Fra 6mnd startet vi forsiktig å tilsette fisk eller kylling i måltidene, samtidig som maten ble litt mindre finmost og han fikk smake på biter og staver av dampede grønnsaker. 

Følte ikke ammingen ble særlig redusert før 8mnd, men da startet jeg å jobbe, så vanskelig å si hva som var utløsende årsak. Mellom 4-8mnd ble han alltid ammet etter måltid, så vi ammet vel like hyppig, men kanskje mindre mengder. Da jeg begynte å jobbe fikk han litt mm på kopp til måltidene. 

Nå må det sies at vår var interessert i mat, og tålte det veldig godt. Langt i fra alle babyer gjør det, så du må bare gjøre som det passer din baby. Men jeg ville selv ikke startet med kjøpegrøt som første smaksprøve. Det smaker ganske søtt, og de vil fort foretrekke det fremfor vanlig mat. Start med milde grønsaker, og tilsett litt morsmelk for å hjelpe til nedbrytningen av maten. Det tar virkelig ikke lang tid å koke en gulrot eller søtpotet, og det holder til mange smaksprøver. Hvis du skal være hjemme til året, så har dere god tid til å utforske og kose dere med smaking 😊

Anonymkode: c3965...543

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg hadde også et barn som hadde det kjempefint på puppen så vi ikke begynt å prøve før 6 måneder.  Han sov godt i strekker på natten og jeg hadde ikke lyst å ødelegge dette.  Når vi begynt med fast føde, var det kun grønnsaker og frukt, ingen grøt da jeg er ikke enig med å erstatte god fett og mektig morsmelk med grøt som er bare tomme kalorier og kan være tøft på magen/fordøyelsen.  

Eneste grunn jeg ville ha begynt nå var om barnet begynt å vise tegn på å være misfornøyd med bare morsmelk eller begynt å våkne ofte på natten.  

Anonymkode: 799d3...106

20 timer siden, sadia skrev:

Hvordan ligger det ann med amming? Du ammer mindre enn før? Har produksjon av mm gått ned?

Glemte å si at vi begynte med vann også, samtidig med mat. Har unngått forstoppelse på denne måten tror jeg. Ammer litt mindre enn før nå ja, men ammer mye på natta enda, så føler ikke produksjonen har gått så mye ned. Har alltid nok til et måltid i en pupp om mini er sulten😄 aldri slitt med produksjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...