MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #21 Skrevet 3. mai 2019 (endret) Beklager hvis noen opplevde meg som ufølsom. Det var definitivt ikke poenget mitt å være det. Men å ha et slags diffust og lite konkret adjektiv på en reell sykdom eller tilstand, kan umulig være til hjelp i en tråd her? Men sikker mye jeg ikke forstår. Nå skal jeg lage meg en annerledes middag som bare jeg kan. Og når jeg får høre jeg er "annerledes," så vet jeg personen liker meg;) Ønsker alle det beste!. God natt:) Endret 3. mai 2019 av MortenMinstelønn
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #22 Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du har hudsykdom. Du missliker det ekstra på grunn av andre du kjenner som har den? jeg kan jo skjønne. Jeg er en høy kvinne, 1.82. Dette plaget meg sterkt da jeg var ungdom, for de FÅ andre jentene jeg kjente til på samme høyde, var også annerledes. Anonymkode: b1e9e...d90 Nei, ikke sånn. Jeg misliker om den sykdommen dras frem i lyset fordi de kun viser de som er ekstremt hardt rammet. De færreste er så hardt rammet og jeg er redd folk skal tro jeg er eller kommer til å bli like hardt rammet. Jeg skulle ønske de kunne vise de som er normalt/mildt rammet også så ikke folk tror at alle med denne sykdommen nærmest er deformert. For de aller fleste, deriblant meg selv er mildt/moderat rammet og ser helt normale ut. Men det kommer ikke frem i media og det syns jeg er synd. Syns det er fint å være høy jeg, syns du skal bære høyden din med stolthet men skjønner jo at det var vanskelig i ungdomstiden Anonymkode: 7c85f...6f7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #23 Skrevet 3. mai 2019 1 minutt siden, Trolltunge said: Synes det er bra med disse programmene jeg. Kanskje ikke så behagelig alltid å se for folk som selv sliter med det, fordi de kanskje føler på at "dette er ikke meg", tiltross for samme diagnose. Hver og en ønsker jo å være et eget individ. Vi som ser det vet imidlertid det, at folk er egne individer, selv om de har en og samme diagnose, men disse programmene hjelper uansett til med å opplyse og normalisere ting, som er ukjent og kanskje skremmende for mange. Det hjelper faktisk oss som ikke har diagnosen til å se individer bak en diagnose, samt lærer oss om hva diagnosen kan innebære. Vi forstår likevel at alle med diagnosen ikke er like personer. Som @MortenMinstelønn påpeker er jo alle mennesker annerledes. Hver og en av oss egne individer. Det er ingen som tror at folk som har en diagnose er mindre individuelle. Jeg opplever mer at det er slik at folk ser de ekstreme tilfellene på tv, for så å påstå at siden man ikke har like åpenbare symptomer eller er like synlig rammet, så kan man umulig ha samme diagnose, og at man derfor bare lyver eller gjør seg til ved å påstå at man selv også har denne diagnosen. Jeg hater å nevne det, men se bare på all dritten folk med AS får her inne... Anonymkode: 53247...bc6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #24 Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, Trolltunge skrev: Synes det er bra med disse programmene jeg. Kanskje ikke så behagelig alltid å se for folk som selv sliter med det, fordi de kanskje føler på at "dette er ikke meg", tiltross for samme diagnose. Hver og en ønsker jo å være et eget individ. Vi som ser det vet imidlertid det, at folk er egne individer, selv om de har en og samme diagnose, men disse programmene hjelper uansett til med å opplyse og normalisere ting, som er ukjent og kanskje skremmende for mange. Det hjelper faktisk oss som ikke har diagnosen til å se individer bak en diagnose, samt lærer oss om hva diagnosen kan innebære. Vi forstår likevel at alle med diagnosen ikke er like personer. Som @MortenMinstelønn påpeker er jo alle mennesker annerledes. Hver og en av oss egne individer. Det er ingen som tror at folk som har en diagnose er mindre individuelle. Men hvorfor skal da noen ha en diagnose? bruke (det som føles) som hele livet på dps? for å finne ut hva som feiler. Hvis vi alle er annerledes, så hadde ingen fått stempelet. Du ER annerledes, hvis du personlig får det påpekt. Jeg gikk i barnehagen, og ble der sendt til bup for å sjekke om jeg led av autisme. Jeg fikk ikke nok poeng til å få autismediagnose, men saken var at jeg ikke forstod leker og samspill. Og takler fremdeles ikke ballspill. Så begynner jeg på ungdomsskolen og erfarer hvor enn jeg er at jeg ikke takler når vi blir fler enn 2. Begynner på vgs og så går det en uke og jeg er venneløs igjen. Så begynner jeg på folkehøgskole og der har vi elevsamtaler. Til og med læreren spør om jeg føler meg annerledes enn andre.. så ja.. da blir man lei. Anonymkode: b1e9e...d90 1
MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #25 Skrevet 3. mai 2019 7 minutter siden, Trolltunge skrev: Det er ingen som tror at folk som har en diagnose er mindre individuelle. Der sa du det vel bedre enn meg! 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #26 Skrevet 3. mai 2019 I et av disse programmene var det en dame som ble filmet og intervjuet mens hun dra hjemmefra og til å bli lagt inn på psykiatrisk. Tenkte "hjelpes meg," det der hadde jeg aldri gjort. Hvem vil vel bli filmet i en sånn situasjon? Noe så pinlig. Anonymkode: 040c6...77c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #27 Skrevet 4. mai 2019 Ts her. ser det er masse meningen og svar her. Men jeg føler på denne særbehandlingen. Nå skal jeg sikkert få en diagnose, og da kan jeg har rettigheter. HALLO? jeg trenger hjelp til det vanlige mennesker ikke trenger hjelp til. Og man BLIR diagnosen sin, selv om politisk korrekte mennesker sier "du er ikke diagnosen din". Det er like dødfødt som å si at alle er like mye verdt, for i praksis er vi ikke det. Verdien våres er gener, utseende, jobb/karriere, antall venner, hvor populæer vi er sosialt osv og inntekt. Anonymkode: b1e9e...d90
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå