AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 synes det er en del ting på tv nå, hvor det handler om diverse diagnoser. Norge er veldig opptatt av å normalisere, og det er ikke det som er galt. Men jeg er så lei maset fra "annerledes"folk faktisk. Jeg er selv en av de som er litt annerledes og hater meg selv. Men jeg er ikke interessert i å ta opp for mye plass, og heller bare innse at jeg er et litt svakere individ, at jeg ikke bør få barn og at jeg kanskje ikke er så mye verdt. Dette med å være annerledes tar opp så ekstremt stor plass i livet at dere aner ikke. Jeg har det ALDRI morsomt. Jeg har nesten kommet i mål med ting jeg og, men diagnosen har ødelagt gang på gang, og man må satse på langt kjedeligere ting. man må bare lære seg å mistrives. Anonymkode: b1e9e...d90
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Jeg er også annerledes og orker ikke se på sånne programmer, det får meg bare til å føle meg enda mer annerledes og mindreverdig. Dessuten viser de alltid de som er mest ekstremt rammet, noe som gjør det enda flauere å ha den sykdommen jeg har. Anonymkode: 7c85f...6f7 5
MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 Hvordan annerledes? Må jeg gjette? Et program jeg ikke har fått med meg? Alle er annerledes. Alle. Hva er det snakk om? 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #4 Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er også annerledes og orker ikke se på sånne programmer, det får meg bare til å føle meg enda mer annerledes og mindreverdig. Dessuten viser de alltid de som er mest ekstremt rammet, noe som gjør det enda flauere å ha den sykdommen jeg har. Anonymkode: 7c85f...6f7 Ja, det blir liksom som å gjøre en bjørnetjeneste for folk som har samme sykdom, men som ikke har like åpenbare og tydelige symptomer. "Hæ, har du samme sykdom som *sett inn random fyr fra tv her* ? Du gjør jo ikke sånn og sånn, eller oppfører seg slik og slik, hvordan kan du ha samme sykdom som Rolf-Bjarne fra *sett inn random tv-program her* ? " Åpenhet er fint, men TV og media generelt er fremdeles mest orientert mot sensasjonalisme... Anonymkode: 53247...bc6 1
MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 (endret) Kan ikke bare ta et velbrukt adjektiv å kalle det en diagnose. Hvis jeg sier at jeg er mer vittig enn mange andre, kan jeg da si jeg har store utfordringer? Jeg skjønner ikke. Ingen ønsker å være konkrete. Endret 3. mai 2019 av MortenMinstelønn
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev: Kan ikke bare ta et velbrukt adjektiv å kalle det en diagnose. Hvis jeg sier at jeg er mer vittig enn mange andre, kan jeg da si jeg har store utfordringer? Du forstår virkelig ingenting. Det er snakk om medfødte sykdommer her, ikke tullediagnoser. Anonymkode: 7c85f...6f7
MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du forstår virkelig ingenting. Det er snakk om medfødte sykdommer her, ikke tullediagnoser. Anonymkode: 7c85f...6f7 Det har jeg heller ikke sagt, men "annerledes" er da ingen diagnose! 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Jeg er veldig høy dame, er det sånne ting dere sikter til? Eller de som har CP og bestiger fjell? Hva er greia. Anonymkode: d61d7...045 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir liksom som å gjøre en bjørnetjeneste for folk som har samme sykdom, men som ikke har like åpenbare og tydelige symptomer. "Hæ, har du samme sykdom som *sett inn random fyr fra tv her* ? Du gjør jo ikke sånn og sånn, eller oppfører seg slik og slik, hvordan kan du ha samme sykdom som Rolf-Bjarne fra *sett inn random tv-program her* ? " Åpenhet er fint, men TV og media generelt er fremdeles mest orientert mot sensasjonalisme... Anonymkode: 53247...bc6 Ja, er akkurat det. Og selv om man egentlig ikke skal bry seg om hva andre mener og tror blir man redd for at folk skal tro man er like hardt rammet som de på TV. Jeg har en sjelden hudsykdom som kan se ganske ekstrem ut, men svært få er så ekstremt rammet. Den har flere symptomer også, men ingen har alt. Noen har store kognitive vansker og er nesten tilbakestående men også det gjelder fåtallet. De fleste er normalt intelligente. Anonymkode: 7c85f...6f7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Det har jeg heller ikke sagt, men "annerledes" er da ingen diagnose! Å herregud. Man er annerledes om man har en sjelden sykdom som rammer f.eks en av 20.000! Ingen har sagt at annerledeshet er en diagnose. Ikke heng deg opp i det ordet, gå heller og tjen minstelønna di du Anonymkode: 7c85f...6f7 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #11 Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, MortenMinstelønn said: Det har jeg heller ikke sagt, men "annerledes" er da ingen diagnose! Hvis anderledesheten er så utpreget at den påvirker din daglige fungering og livskvalitet, så er "anderledeshet" i høy grad et symptom på opptil flere diagnoser, selv om man i en klinisk utredning selvfølgelig bruker andre ord og begreper. Anonymkode: 53247...bc6
MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #12 Skrevet 3. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å herregud. Man er annerledes om man har en sjelden sykdom som rammer f.eks en av 20.000! Ingen har sagt at annerledeshet er en diagnose. Ikke heng deg opp i det ordet, gå heller og tjen minstelønna di du Ok, greit;) Men er det mulig å lage en mindre konkret tråd? En hudsykdom, kan man jo forstå. "Annerledes," er et adjektiv vi kan fint bruke på alle de 100 mrd menneskene som noensinne har levd. Hører ofte jeg er annerledes. Ser på det som en god ting. Vær bare mer konkrete. Dere er jo uansett anonyme? Greit, tydeligvis ikke min tråd. Har dere lidelser, har dere uansett min sympati. Endret 3. mai 2019 av MortenMinstelønn 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #13 Skrevet 3. mai 2019 9 minutter siden, MortenMinstelønn said: Greit, tydeligvis ikke min tråd. Har dere lidelser, har dere uansett min sympati. Tusen takk, så utrolig snilt av deg, Anonymkode: 53247...bc6
MortenMinstelønn Skrevet 3. mai 2019 #14 Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, så utrolig snilt av deg, Ja, sarkasmen lenge leve. Bare ikke kall "annerledeshet" er problem uten å forklare det nærmere. I'm out!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #15 Skrevet 3. mai 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig høy dame, er det sånne ting dere sikter til? Eller de som har CP og bestiger fjell? Hva er greia. Anonymkode: d61d7...045 Jeg er også en veldig høy dame, men denne høyden plager meg ikke lenger like mye som den gjorde i tenårene. CP er en fysisk diagnose, og den synes med en gang. Folk vil ikke forlange like mye av en med cp, da de enkelt og greit ikke har fysikk for enkelte ting. Jeg snakker om diagnoser som ikke er så synlige, som Asperger, pers.forstyrrelser osv. Anonymkode: b1e9e...d90
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #16 Skrevet 3. mai 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Ja, sarkasmen lenge leve. Bare ikke kall "annerledeshet" er problem uten å forklare det nærmere. I'm out! "annerledeshet" ER et problem. Det er akkurat som med allergi. Alle må ta hensyn for den ENE personen. Greit nok, folk kan ikke for sine allergier. Jeg tar jo hensyn. Men de blir en "forstyrrelse". HVORFOR blir vi allergiske for det første? Det har ingen nytte for kroppen, det er bare til irritasjon for de rundt. Men så er spørsmålet, HVEM har egentlig retten? La oss si at Silje er glad i å bruke parfyme, men hun jobber sammen med Anders som er allergisk. Hun må slutte å bruke parfyme. Jeg kan forstå begge. Skjønner det er irriterende med folk som Silje, som på dø og liv må lukte for andre. Men også Anders, som alle må kutte ut noe de liker, for å ta hensyn. Anonymkode: b1e9e...d90
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #17 Skrevet 3. mai 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også annerledes og orker ikke se på sånne programmer, det får meg bare til å føle meg enda mer annerledes og mindreverdig. Dessuten viser de alltid de som er mest ekstremt rammet, noe som gjør det enda flauere å ha den sykdommen jeg har. Anonymkode: 7c85f...6f7 Hvordan er du annerledes? Jeg blir også litt deppa av slike programmer. Jeg vet ikke hva de heter, jeg har bare kommet over de. Men det gjør meg egentlig bare mer trist. Dere skriver her inne at "du er ikke diagnosen din", men jo det er du. Til og med for meg så blir folk det. Jeg gikk i klasse med en gutt med adhd, en med add. De begge skilte seg ut, negativt. Var ekstra redd dem fordi de kunne reagere så mye sterkere enn andre, de kunne bli fysiske. Det ble prat om deres diagnoser, og vipps!! vi fokuserer mer på diagnosen enn personen, og jeg gjør dessverre det den dag i dag. Har senere jobbet med en med adhd diagnose, og med en gang jeg fikk vite om den så forklarte det den impulsive oppførselen hans. Han kjørte litt farlig, i tillegg så sendte han nakenbilder av seg på snap. I mitt hode ble det adhd'n. Hadde det vært en person jeg ikke visste hadde diagnose så hadde det bare vært teite handlinger av en vanlig person. Jeg driver selv utredning og de mistenker og er ganske sikre på Asperger. Jeg har sett på videoer av folk med as, og jeg sliter virkelig med å ta dem seriøst. Jeg ser bare mennesker som egentlig er oppegående, men de trenger ekstra hjelp fra oppegående personer til å klare seg i hverdagen likevel. De hadde ikke overlevd uten "vanlige". Anonymkode: b1e9e...d90 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #18 Skrevet 3. mai 2019 19 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Ok, greit;) Men er det mulig å lage en mindre konkret tråd? En hudsykdom, kan man jo forstå. "Annerledes," er et adjektiv vi kan fint bruke på alle de 100 mrd menneskene som noensinne har levd. Hører ofte jeg er annerledes. Ser på det som en god ting. Vær bare mer konkrete. Dere er jo uansett anonyme? Greit, tydeligvis ikke min tråd. Har dere lidelser, har dere uansett min sympati. Er ikke jeg som laget tråden, jeg bare svarte i den. Og takk for sympatien, ja jeg har noen lidelser med sykdommen og mange som svarer her har nok også det. Nå er ikke hudsykdommen synlig på meg, men på de som er hardest rammet kan den være svært synlig og de mest ekstremt rammede er også ofte hardt rammet kognitivt, noen er lettere tilbakestående. Derfor er jeg redd folk skal tro jeg er eller kommer til å bli like hardt rammet som de. Egentlig liker jeg ikke ordet annerledes, i mange forbindelser føler jeg at det er et penere ord på taper. Anonymkode: 7c85f...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #19 Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke jeg som laget tråden, jeg bare svarte i den. Og takk for sympatien, ja jeg har noen lidelser med sykdommen og mange som svarer her har nok også det. Nå er ikke hudsykdommen synlig på meg, men på de som er hardest rammet kan den være svært synlig og de mest ekstremt rammede er også ofte hardt rammet kognitivt, noen er lettere tilbakestående. Derfor er jeg redd folk skal tro jeg er eller kommer til å bli like hardt rammet som de. Egentlig liker jeg ikke ordet annerledes, i mange forbindelser føler jeg at det er et penere ord på taper. Anonymkode: 7c85f...6f7 Så du har hudsykdom. Du missliker det ekstra på grunn av andre du kjenner som har den? jeg kan jo skjønne. Jeg er en høy kvinne, 1.82. Dette plaget meg sterkt da jeg var ungdom, for de FÅ andre jentene jeg kjente til på samme høyde, var også annerledes. Anonymkode: b1e9e...d90
Trolltunge Skrevet 3. mai 2019 #20 Skrevet 3. mai 2019 Synes det er bra med disse programmene jeg. Kanskje ikke så behagelig alltid å se for folk som selv sliter med det, fordi de kanskje føler på at "dette er ikke meg", tiltross for samme diagnose. Hver og en ønsker jo å være et eget individ. Vi som ser det vet imidlertid det, at folk er egne individer, selv om de har en og samme diagnose, men disse programmene hjelper uansett til med å opplyse og normalisere ting, som er ukjent og kanskje skremmende for mange. Det hjelper faktisk oss som ikke har diagnosen til å se individer bak en diagnose, samt lærer oss om hva diagnosen kan innebære. Vi forstår likevel at alle med diagnosen ikke er like personer. Som @MortenMinstelønn påpeker er jo alle mennesker annerledes. Hver og en av oss egne individer. Det er ingen som tror at folk som har en diagnose er mindre individuelle. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå