Gå til innhold

Stiv kjeve - lege eller tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene har kjeven min blitt stivere og stivere, i tillegg "knepper" det innimellom. Sliter noen ganger med å spise fordi det er stivt og gjør vondt. Er det lege eller tannlege jeg burde gå til? Ble litt usikker på hvor jeg burde gå. Har stiv og vond nakke også, men vet ikke om de to har en sammenheng. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen. Legen min sendte meg dit. Det kan hende du spenner pga nakken, da vil det hjelpe å fikse det først. 

Anonymkode: 41142...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg hadde slik kjeve gikk jeg til muskeakkupunktøe, løste opp spenninger i kjeven ved å bruke akupunktur i tinning, kjeve og nakke. Ble bra igjen etter noen behandlinger.

Anonymkode: 29df3...d04

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg hadde slik kjeve gikk jeg til muskeakkupunktøe, løste opp spenninger i kjeven ved å bruke akupunktur i tinning, kjeve og nakke. Ble bra igjen etter noen behandlinger.

Skulle stå muskelakkupunktør😅

AnonymBruker
Skrevet

Tannlege.

Anonymkode: df802...1dc

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som trismus. Ville ringt et tannlegekontor og spurt.

Anonymkode: b178a...f37

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som trismus. Ville ringt et tannlegekontor og spurt.

Anonymkode: b178a...f37

Trismus er kjevesperre, med svært redusert gapeevne. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle stå muskelakkupunktør😅

Akupunktur virker ikke på noe som helst. Det er lege en skal oppsøke for problem med kjeve.

Anonymkode: 90fb6...3de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akupunktur virker ikke på noe som helst. Det er lege en skal oppsøke for problem med kjeve.

Om det er muskulært så kan man det, dessuten snakker vi ikke om ordinær akupunktur, men muskelakupunktur, det er noe helt annet. 

Skrevet

Takk for svar. Skal ringe tannlegen til mandag :)

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lege har større kompetanse med tanke på kjeveledd, fordi....?

AnonymBruker
Skrevet

Tannlege. Jeg ser i spåkula at det er fordi du gnisser tenner og låser kjeven når du sover.

(Been there, done that)

Var hos tannlege, kjevespesialist og fikk skinne å sove med. Fungerte en periode, men kom tilbake igjen. Nå bruker jeg Botox og er (foreløpig) kvitt problemet. 

Anonymkode: 2d5e4...2eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til begge, ingen hjelp.

Fikk tilpasset skinne av tannlegen til å sove med men det hjalp ikke (brukte den hver natt i lange perioder så forsøkte virkelig).

Fikk inntrykk av at tannlegen visste noe mer og prøvde noe mer enn legen da (som ikke gjorde noe som helst bare sa at det var mulig med røngten og operasjon om det blir veldig ille men at det nesten aldri hjalp så h*n anbefalte ikke å vurdere det. Ble bedt om å ta smertestillende og forsøke å slappe av. Takk liksom.)

Anonymkode: 418cd...fd0

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tannlege. Jeg ser i spåkula at det er fordi du gnisser tenner og låser kjeven når du sover.

(Been there, done that)

Var hos tannlege, kjevespesialist og fikk skinne å sove med. Fungerte en periode, men kom tilbake igjen. Nå bruker jeg Botox og er (foreløpig) kvitt problemet. 

Kan jeg spørre hvor du tok Botox? Har lett etter steder å gjøre det i Norge men ikke funnet noen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lege har større kompetanse med tanke på kjeveledd, fordi....?

Fordi akupunktur ikke virker.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi akupunktur ikke virker.

Jeg sier det igjen, vi snakker ikke om klassisk akupunktur -men muskelakupunktur - er noe helt annet en det du tenker på. Har du forsøkt muskelakupunktur mot  kjevespenninger siden du er så bastant?! Det er gjerne fysioterapauter som har dette som videreutdanning og blir anbefalt av leger å forsøke mot akkurat nakke- og kjevespenninger. Sier ikke at det er det som er problemet til TS men det fungerer ihvertfall om du har ett muskulært problem som skaper slike symptomer som TS presenterer, så verdt å prøve om det ikke er påvist fysisk sykdom som er problemet.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Brimi skrev:

De siste ukene har kjeven min blitt stivere og stivere, i tillegg "knepper" det innimellom. Sliter noen ganger med å spise fordi det er stivt og gjør vondt. Er det lege eller tannlege jeg burde gå til? Ble litt usikker på hvor jeg burde gå. Har stiv og vond nakke også, men vet ikke om de to har en sammenheng. 

Ta en sjekk hos kiropraktoren først? 

Anonymkode: 2709d...084

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta en sjekk hos kiropraktoren først? 

Anonymkode: 2709d...084

Tenker jeg spør legen først, så tannlege (skal til dem begge ila måneden) og så eventuelt kiropraktor :) Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor du tok Botox? Har lett etter steder å gjøre det i Norge men ikke funnet noen.

Leger som driver med kosmetiske injeksjoner gir det. Litt vanskelig å kunne gi noen spesielle anbefalinger når jeg ikke vet hvor du bor i landet.  Men her hvor jeg bor i Telemark så går jeg til Lumen-aMed. Der er det leger som behandler. Men alle steder som har leger som behandlere gir det tror jeg.

Skrevet

Jeg var hos både lege og tannlege. Førstnevnte mente at jeg "måtte tåle å leve med litt smerter" og sistnevnte tilpasset bittskinne og ba meg gå til en fysioterapeut som var spesialist på kjeve-/nakkeproblematikk. Enden på visa var at jeg holdt på å stryke med fordi den egentlige årsaken var trange årer til hjertet... :( Nå i ettertid vet jeg også at symptomene var ganske typiske, men siden jeg er/var forholdsvis ung i denne sammenhengen var det ingen som tok meg på alvor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...