AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Til dere som har erfaringer fra juristyrket. Vil dere si det er rom for sjenanse og ydmykhet på et slikt studium? Altså personlig synes jeg dette er teit å i det hele tatt vurdere, men jeg synes det virker som så mange tror at en jurist må være bastant og kynisk. Jeg er villig til å bli mer frampå, men personligheten min er veldig ydmyk og vennlig. Jeg liker mer å reflektere, liker å se det hele bildet og hadde kanskje ikke passet som forsvarsadvokat? Men jeg liker å diskutere, er bare ikke en så kynisk person. Jeg får høre fra mange rundt meg at jeg passer til yrket, mens andre mener jeg er for vennlig til å takle yrket. Men jeg er viljesterk, og synes det er feil at jurister kun skal være roboter. Anonymkode: dc862...f1d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Du bør virkelig ikke være bastant og kynisk som jurist, men du må kunne være tydelig og trygg på faget. Du kan ha mange ulike jobber som, og det er stor forskjell på å jobbe med utredning og som forsvarsadvokat. Du trenger ikke være like "tøff i trynet" i alle juristjobber. Anonymkode: d2116...c42 4
Ingeniør1989 Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 De som sier du må være bastant og aggressiv for å være jurist vet nok veldig lite om faget. I de fleste juridiske yrker bruker man rettskildene for å finne svaret på en eller annen problemstilling. Det handler fint lite om å være bastant eller kynisk. På den andre siden bør man ikke være redd for sin egen skygge dersom du har tenkt å bli en advokat. At man er litt ydmyk er derimot ikke et problem. Snarere tvert imot. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Skrevet 4. mai 2019 Tusen takk for svar, dere! Det er denne oppfatningen jeg har fått av yrket selv, og er glad for å høre at det stemmer. Jeg hørte også at mange studenter ved Oslo utestengte de som var for vennlige, at de liksom ikke passet inn. Dette kan jo godt være kun et rykte, men har dere erfaring fra miljøet tilfeldigvis og vet om dette er reelt? Jeg håper på å komme inn i Bergen. Anonymkode: dc862...f1d
Ingeniør1989 Skrevet 4. mai 2019 #5 Skrevet 4. mai 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, dere! Det er denne oppfatningen jeg har fått av yrket selv, og er glad for å høre at det stemmer. Jeg hørte også at mange studenter ved Oslo utestengte de som var for vennlige, at de liksom ikke passet inn. Dette kan jo godt være kun et rykte, men har dere erfaring fra miljøet tilfeldigvis og vet om dette er reelt? Jeg håper på å komme inn i Bergen. Anonymkode: dc862...f1d Jeg har en del erfaring fra miljøet, og de fleste ryktene om jussen i Oslo er bare tull. Miljøet er stort sett ganske godt, og ingen ekskluderes fordi de er hyggelige eller snille. Men Bergen er ikke noe dårligere alternativ på noen måte. Enten du velger Oslo eller Bergen bør du delta i fadderuka. Der blir man kjent med mye av medstudentene hvis du gjør litt innsats. Da vil du sannsynligvis finne noen folk du kommer overens med, som du kan spise lunsj med og dra i forelesning med. Flere av de jeg vet slet sosialt på jussen i Oslo var folk som hadde falt ut allerede i fadderuken.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #6 Skrevet 4. mai 2019 3 timer siden, Ingeniør1989 skrev: Jeg har en del erfaring fra miljøet, og de fleste ryktene om jussen i Oslo er bare tull. Miljøet er stort sett ganske godt, og ingen ekskluderes fordi de er hyggelige eller snille. Men Bergen er ikke noe dårligere alternativ på noen måte. Enten du velger Oslo eller Bergen bør du delta i fadderuka. Der blir man kjent med mye av medstudentene hvis du gjør litt innsats. Da vil du sannsynligvis finne noen folk du kommer overens med, som du kan spise lunsj med og dra i forelesning med. Flere av de jeg vet slet sosialt på jussen i Oslo var folk som hadde falt ut allerede i fadderuken. Jeg har erfaring med miljøet på jussen i Oslo. Opplevde selv utestenging der, men var utrolig uheldig med faddergruppe og de jeg ble kjent med. Jeg er absolutt ikke en sjenert person. Veldig utadvendt. Men jeg er snill og raus. Ikke en hard type. Har sett mye dårlig oppførsel der, så en del av ryktene du har hørt stemmer dessverre. Har gått på to andre studier, og opplevde et helt annet miljø. Jeg ville gått for Bergen hadde jeg vært deg. Anonymkode: d123b...12d
Ingeniør1989 Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har erfaring med miljøet på jussen i Oslo. Opplevde selv utestenging der, men var utrolig uheldig med faddergruppe og de jeg ble kjent med. Jeg er absolutt ikke en sjenert person. Veldig utadvendt. Men jeg er snill og raus. Ikke en hard type. Har sett mye dårlig oppførsel der, så en del av ryktene du har hørt stemmer dessverre. Har gått på to andre studier, og opplevde et helt annet miljø. Jeg ville gått for Bergen hadde jeg vært deg. Anonymkode: d123b...12d Studentgrunnlaget for jussen i Bergen og Oslo er ganske likt. Sosial utestengning kan skje begge steder, men i begge tilfeller er det ganske sjelden. De aller fleste finner seg en omgangskrets de trives i. Det er selvfølgelig noen som ikke gjør det, og det er synd, men sånn vil det være på omtrent alle studier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå