Gå til innhold

Sykepleieroppgjøret - KS - min 500000 for 10 års ansiennitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

KS har innfridd sykepleiernes krav om min. 500000 for 10 års ansiennitet. Likevel går det mot streik...i sympati med lærerne som fikk et dårligere oppgjør.....Dermed kan det faktisk bli et dårligere resultat enn dette tilbudet.

Bra for de med 10 års ansiennitet, men tragikomisk at de med min 16 års erfaring bare ligger 5000 over..... utrolig at NSF har godtatt det.

Så er spørsmålet om man fortsatt drar ned seg lokale tillegg fra tidligere eller om dette nå blir "spist" opp? Noen som vet? 

https://sykepleien.no/2019/05/lonnsoppgjoret-2019-nsf-fikk-historisk-godt-tilbud

Anonymkode: 4a8b6...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg vel fortjent. Håper det er nok til å sikre rekrutteringen i yrket. 

• Liker 2
Skrevet

10 år for 500 000? Det får du jo på Rema 1000...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er helt sikkert noen i ledelsen i Rema som tjener 500.000,- og vel så det. Men 500.000 i grunnlønn er selvsagt ikke en kasse- eller lagerarbeider på Rema i nærheten av.

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sikkert noen i ledelsen i Rema som tjener 500.000,- og vel så det. Men 500.000 i grunnlønn er selvsagt ikke en kasse- eller lagerarbeider på Rema i nærheten av.

Hvis du jobber der i 10 år og ikke har fått lederansvar er du ubrukelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om lokale tillegg fra tidligere blir spist opp lurer jeg også på, men det kan se slik ut siden det står «dersom grunnlønna» er lavere enn 500 000,-. På min arbeidsplass står de tidligere lokale tilleggene inkludert i feltet «grunnlønn», ergo så antatt jeg at jeg ikke får disse på toppen. 

Anonymkode: 74e99...a46

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Eg, nei, det gjør man ikke! Ikke en vanlig ansatt. 

Forøvrig er det urettferdig at en sykepleier med en 3-årig utdannelse skal tjene mer enn en adjunkt/lærer med 4 års utdannelse. Slik det er i dag, kan en adjunkt aldri passere 500 000, ikke en gang med maks ansenitet.

En adjunkt med tillegg (5-åring utdannelse) passerer først 500 000 etter 8 års ansenitet. Dette blir jo også veldig urettferdig når sykepleiere får samme lønn etter 10 år, med 2 års kortere utdannelse. Er det ikke noe vits i å ta lange utdannelser lenger? Jeg trodde det skulle lønne seg økonomisk på sikt å ta en lang utdannelse. 

Anonymkode: 472c5...7d9

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg, nei, det gjør man ikke! Ikke en vanlig ansatt. 

Forøvrig er det urettferdig at en sykepleier med en 3-årig utdannelse skal tjene mer enn en adjunkt/lærer med 4 års utdannelse. Slik det er i dag, kan en adjunkt aldri passere 500 000, ikke en gang med maks ansenitet.

En adjunkt med tillegg (5-åring utdannelse) passerer først 500 000 etter 8 års ansenitet. Dette blir jo også veldig urettferdig når sykepleiere får samme lønn etter 10 år, med 2 års kortere utdannelse. Er det ikke noe vits i å ta lange utdannelser lenger? Jeg trodde det skulle lønne seg økonomisk på sikt å ta en lang utdannelse. 

Hvis du er for dum til å ta en master bør du kanskje ikke bli lærer?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Er det ikke du som er kjøreskolelærer ? 🤔

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke du som er kjøreskolelærer ? 🤔

Jeg har master, men har ikke råd til å jobbe med det jeg har master i. Men jeg tok den som en hobby.

Hvis du trenger en ekspert i kriseledelse og betaler godt over en million i året er jeg din mann :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har master, men har ikke råd til å jobbe med det jeg har master i. Men jeg tok den som en hobby.

Hvis du trenger en ekspert i kriseledelse og betaler godt over en million i året er jeg din mann :P

Ellers takk :P 

Har master selv, jeg. :) 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers takk :P 

Har master selv, jeg. :) 

Må få meg en doktorgrad eller noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Er det mulig? Å ta master for å bli lærer har ikke vært spesielt utbredt før de siste årene, med mindre man siktet seg inn på jobb på høgskole/universitetet, så det har ingenting med dumhet å gjøre. Jeg er forøvrig fortsatt i 20-årene, så jeg har studert i en tid hvor det har vært mer "vanlig" å ta master, så, jeg har faktisk master, jeg. Lektor med tillegg, er jeg til og med. De færreste av kollegaene mine har dog master, de er adjunkter og adjunkter med tillegg. De har mye mer erfaring enn meg, jobber hardt og har høy arbeidsmoral. For meg føles det urettferdig at de ikke skal ha like høy lønn som en sykepleier. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig? Å ta master for å bli lærer har ikke vært spesielt utbredt før de siste årene, med mindre man siktet seg inn på jobb på høgskole/universitetet, så det har ingenting med dumhet å gjøre. Jeg er forøvrig fortsatt i 20-årene, så jeg har studert i en tid hvor det har vært mer "vanlig" å ta master, så, jeg har faktisk master, jeg. Lektor med tillegg, er jeg til og med. De færreste av kollegaene mine har dog master, de er adjunkter og adjunkter med tillegg. De har mye mer erfaring enn meg, jobber hardt og har høy arbeidsmoral. For meg føles det urettferdig at de ikke skal ha like høy lønn som en sykepleier. 

Hva tjener de da?

Jeg har roet ned for å studere noe jallagreier, og jeg klarer jo fortsatt å nette 800 000 i året.

Og jeg har fleksitid. Ikke at jeg kan gå tidlig en fredag av og til. Jeg kan ta fri når jeg vil og jeg kan jobbe inn en måned på en måned. Dog vil jeg heller ha penger enn fri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er kjempefint at sykepleierne får en god lønn! Jeg er glad på deres vegne! Men det er viktig at man ikke setter de ulike yrkesgruppene i oppgjøret opp mot hverandre for det er jo akkurat det KS ønsker. Lærere (adjunkter og adjunkter med tillegg) har vært lønnstapere siden 2004, noe som begynner å tære på min motivasjon for å fortsette i yrket. Det å hele tiden bli sett på som en som ikke fortjener å tjene like mye som andre yrkesgrupper med samme lengde på utdanningen gjør det ikke så enkelt å rekruttere nye lærere, og de som er i yrket får seg heller andre jobber. Om man ønsker at de beste til jobber skal ta utdanningen og holde ut i yrket, må det også syns på lønnsslippen. Hvorfor skal lærerne jobbe for småpenger? Jeg har over 10 års ansiennitet, og bikker såvidt 500.000 med en femårig utdanning. Ikke er det så enkelt å ta en master heller. Da anbefales det å jobbe 60% i de to årene, noe som i hvert fall gjør at jeg må ta opp lån for å dekke disse dagene med lønn. 

Så, kjempefint at sykepleierne får sin fortjente lønn! Men lærerne hånes rett og slett denne gangen ved å bli tilgodesett langt under hva som er en reell lønnsoppgang! Noe som ligger milevis under hva de må få for å begynne å nærme seg tilsvarende yrker i lønn. Det bør virkelig ikke skje! Håpløst at vi skal gjennom dette år etter år! :(

Anonymkode: e2e90...6ac

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva tjener de da?

Jeg har roet ned for å studere noe jallagreier, og jeg klarer jo fortsatt å nette 800 000 i året.

Og jeg har fleksitid. Ikke at jeg kan gå tidlig en fredag av og til. Jeg kan ta fri når jeg vil og jeg kan jobbe inn en måned på en måned. Dog vil jeg heller ha penger enn fri.

Du virker kjent? Har ikke du vært innom flere tråder her inne hvor du skryter av lønna og arbeidstiden din?

Anonymkode: dd18c...6ac

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du virker kjent? Har ikke du vært innom flere tråder her inne hvor du skryter av lønna og arbeidstiden din?

Anonymkode: dd18c...6ac

Tror du forveksler meg med en sykepleier eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

500 000kr for 10 år? Herregud jeg fikk mer i startslønn som nyutdanna. Hva er startslønna for en sykepleier?

Anonymkode: 91297...879

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

500 000kr for 10 år? Herregud jeg fikk mer i startslønn som nyutdanna. Hva er startslønna for en sykepleier?

385 000 kr. 

Anonymkode: 67fd3...8dc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

385 000 kr. 

Anonymkode: 67fd3...8dc

Ja, da skjønner jeg hvorfor alle sykepleier-venninnene mine ser etter annen jobb.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...