AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Kan hvem som helst studere deltid, eller må man ha jobb ved siden av for å kunne gjøre dette? Anonymkode: 4cbb6...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Du kan studere deltid uansett, men så lenge du ikke bor hjemme hos foreldrene dine og ikke trenger å betale husleie og andre utgifter må du nok jobbe i tillegg. Jeg får 8118kr i måneden som fulltidsstudent, og 6100 av disse pengene går til husleie. Du får ikke leid til mindre enn 4000 i noen av de store studiebyene, så hvis du skal bo alene/i kollektiv må du jobbe også. Anonymkode: dd42d...902 1
ajarRun Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan studere deltid uansett, men så lenge du ikke bor hjemme hos foreldrene dine og ikke trenger å betale husleie og andre utgifter må du nok jobbe i tillegg. Jeg får 8118kr i måneden som fulltidsstudent, og 6100 av disse pengene går til husleie. Du får ikke leid til mindre enn 4000 i noen av de store studiebyene, så hvis du skal bo alene/i kollektiv må du jobbe også. Anonymkode: dd42d...902 I Oslo får du det. 3050 er den billigste hybelen der. Idioti å bruke så mye på å bo.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #4 Skrevet 3. mai 2019 Vet ikke helt hva den over her svarer på. Men for å svare konkret på spørsmålet ditt: Ja, alle kan studere deltid. Samme om du er 18 eller 30 år, har barn eller ikke, bor hjemme, kollektiv, kjøpt bolig.. Når du søker skoleplass er det ingen som sjekker opp bakgrunnshistorien din og hvorfor du vil studere deltid og evt kan nekte deg å studere deltid. Det eneste som bestemmer det er karaktersnittet. Anonymkode: cef72...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hva den over her svarer på. Men for å svare konkret på spørsmålet ditt: Ja, alle kan studere deltid. Samme om du er 18 eller 30 år, har barn eller ikke, bor hjemme, kollektiv, kjøpt bolig.. Når du søker skoleplass er det ingen som sjekker opp bakgrunnshistorien din og hvorfor du vil studere deltid og evt kan nekte deg å studere deltid. Det eneste som bestemmer det er karaktersnittet. Anonymkode: cef72...9b1 Finnes det noen ulemper med å studere deltid? For eksempel vanskelig å få venner på studiet som man kan samarbeide med og danne kollokvi? Jeg vil studere deltid fordi jeg synes fulltid er altfor krevende for meg. Jeg har ingen psykiske plager per dags dato såvidt jeg vet men går på DPS. Hva tenker du? Anonymkode: 4cbb6...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 Jeg selv går deltid og har 1 god venninne og 2-3 til jeg foretrekker. Hvis jeg hadde hatt lyst så kunne jeg hatt god kontakt med klassen. Kjente ingen i klassen da jeg startet. En ulempe er jo at det vil ta lengre tid, men jeg er veldig glad jeg tok deltid. Det spørs jo sikkert på utdanning, men jeg har skole 8 ganger i mnd, men kan velge selv om jeg vil møte opp. Lite obligatorisk og en del selvstudie.Da kan jeg planlegge studiene ut ifra hvordan jeg liker det best, har fritid og kan jobbe en del mer enn hvis jeg hadde gått heltid. Jeg hadde ikke orket heltid og heller ikke hatt økonomi til det. Anonymkode: cef72...9b1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg selv går deltid og har 1 god venninne og 2-3 til jeg foretrekker. Hvis jeg hadde hatt lyst så kunne jeg hatt god kontakt med klassen. Kjente ingen i klassen da jeg startet. En ulempe er jo at det vil ta lengre tid, men jeg er veldig glad jeg tok deltid. Det spørs jo sikkert på utdanning, men jeg har skole 8 ganger i mnd, men kan velge selv om jeg vil møte opp. Lite obligatorisk og en del selvstudie.Da kan jeg planlegge studiene ut ifra hvordan jeg liker det best, har fritid og kan jobbe en del mer enn hvis jeg hadde gått heltid. Jeg hadde ikke orket heltid og heller ikke hatt økonomi til det. Anonymkode: cef72...9b1 De i klassen din, studerer de også deltid eller hvordan fungerer det? Eller studere alle fulltid, men du kommer innom de gangene du har skole? Hvor gamle er de i klassen din og hvordan er ellers miljøet, utifra det du har sett? Hvordan liker du å studere selv? Leser du hjemme eller drar på biblioteket? Hvordan løser du oppgaver du ikke klarer på egenhånd? Er det mye frustrasjon eller senker du skuldrene mer? TS Anonymkode: 4cbb6...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Egne deltidsklasser, men vi har noen forelesninger med heltid. Noen har kommet rett fra vgs og noen er 60 år. Stor blanding. Miljøet er egentlig bra, men det er jo alltids noen som ikke går overens og helt sikkert litt snakking. Men sånn som i mitt tilfelle tilbringer jeg så liten tid med min klasse så det er ikke noe jeg bryr meg om. Jeg studerer for det meste hjemme. Er på forelesninger noen ganger og noen ganger møter jeg noen fra klassen. I mitt studie har vi ikke så mye oppgaver, det er mer lesing og egenstudie sånn sett. Men jeg kan sende mail til foreleser eller kontakte medstudentene mine hvis jeg lurer på noe. Anonymkode: cef72...9b1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 Glemte det siste spm ditt. Det er en god blanding mellom frustrasjon og senker skuldrene. Kan ikke si jeg har vært stresset og følt at dette ikke går. Jeg jobber nok litt for lite med skole, men jeg klarer meg fint på eksamen. Jeg gjør mye annet en skole for å si det sånn i hverdagen. Dette er jo noe man må vurdere selv. Anonymkode: cef72...9b1
Ullvott Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 Hvis du skal ha studielån får du ikke fullt lån når du studerer på deltid. Det er jo en av ulempene ved deltidsstudier, særlig hvis du ikke har tenkt å kombinere det med jobb. Se lenken for hvor stor andel av lånet du får med deltidsstudier: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/utdanning-pa-deltid/
fresia Skrevet 3. mai 2019 #11 Skrevet 3. mai 2019 Jeg studerer på deltid (er ferdig til sommeren). Vi hadde forelesning hver mandag og tirsdag. Lite obligatorisk, men jeg har vært på nesten alle forelesninger. Du må ikke jobbe ved siden av, men de fleste gjør det og det er som regel derfor de velger å studere på deltid. Alderen varierte fra 19-50 år. Jeg har studert uten støtte fra lånekassen så jeg har vært avhengig av å jobbe ved siden av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå