Gjest Lala.. Skrevet 23. april 2005 #1 Skrevet 23. april 2005 Jeg har ingen graviditeter bak meg.. Vet at det da ikke er vanlig å sette inn spiral, men jeg tror det er siste utvei for meg.. Jeg er nå etter 6 år på ulike pilller, møkk lei hormoner.. Jeg får alle bivirkningene som står som vanlig (slike som flere enn 1 av 100 eller noe sånt, får). Max uheldig sånn sett. I tillegg er jeg plaget av migrene og den tar seg veldig opp i frekvens når jeg tar p-piller. Jeg måtte ta en angrepille forrige uke pga surr med pillene. Da ble jeg jo helt gal i hodet. Humørsvingningene var SINNSYKE. (Jeg vurderte faktisk å kjøre ut av veien (ta livet mitt) bare pga at jeg var sliten og har eksamensnerver delux). Nå har jeg fått angst for p-pillene i seg selv. Jeg nekter å ta de.. De har jo samme hormoner som de fæle angrepillene. Dessuten så blir jeg veldig kvalm og uvel av de. Men prevensjon trenger jeg.. Jeg har snakket med legen om dette mange ganger før og vi ble enige om at den pillen jeg har tatt nå, var siste forsøk på hormonbasert prevensjon. Så da gjenstår bare kobberspiral da.. Noen som har erfaringer? Det er ganske viktig at den fungerer for meg da jeg skal reise til et asiatisk land og være der i 3 måneder fremover. Hvis jeg får problemer, så er det ikke bare å gå til legen akkurat.. Få som snakker engelsk der.. Dessuten vet jeg ikke hvordan kjennskap de har til sånn spiral der.. Noen som vet? Huff dette ble mange spørsmål og svada på en gang. Beklager.. Håper likevel noen kan svare meg..
la_luz Skrevet 23. april 2005 #2 Skrevet 23. april 2005 Kan du ikke ihvertfall bruke kondom da ? de 3 mnd i Asia? Har ikke peiling på spiral jeg. Men da kan du ihvetfall sett inn den i "trygge" omgivelser her hjemme etter du har vært i Asia.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #3 Skrevet 23. april 2005 Har du fått sjekket hvilket hormon du ikke tåler? Om det er østrogen så kan det hjelpe å skifte til minipiller eller den nye østrogenfrie p-pillen. Fikk og tilbud om spiral(har ikke født) fordi jeg hadde problemer med p-piller og legen ville ikke gi meg p-stav, men jeg valgte å prøve cerazette som en siste utvei før jeg gjorde det(ble forespeilet at innsettingen kom til å være VOND), og det er jeg glad for at jeg gjorde. Det er visstnok mange som får økte blødninger og smerter med kobberspiral, men det er jo vanskelig å vite før man har prøvd. Ville uansett ha ventet med den til jeg kom tilbake fra Asia om jeg hadde vært i dine sko - i tilfelle spiralen og skulle feile. Sjekk www.felleskatalogen.no for info om spiral.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #4 Skrevet 23. april 2005 Jeg har prøvd både Trinordiol, Yasmin og Conludag (minipille). Reagerer ulikt på alle, men en eller annen bivirkning får jeg. Nå er jeg lei. Jeg har på det sterkeste blitt frarådet sprøyte og stav. Plaster inneholder jo hormoner det også, så jeg føler at det ikke er noe reelt alternativ. At det er vondt å sette den inn spiralen får ikke hjelpe. Men veldig kjipt å få økte blødninger, smerter osv. Jeg trenger jo egentlig ikke prevensjon der bort. Mannen blir igjen her hjemme. *snufs* Hadde bare vært kjekt å kommet inn i noe som fungerer for meg. Dessuten har vi jo virkelig tenkt til å kose oss før jeg reiser :oops: Kondom er sååå kjedelig å bruke.. Prevensjon er jammen noe pes. Må dra til legen på mandag. Får høre hva han har å si. Forhåpentligvis kan han sette inn en spiral. En måned er vel nok tid til å sjekke om det fungerer for meg eller?
NIKI Skrevet 23. april 2005 #5 Skrevet 23. april 2005 Jeg hadde ikke villet sette inn spiral før jeg skulle reise bort så lenge. Du har jo riktignok 1 mnd på deg, men du får ikke hatt den lenge nok til å se an sykluser, mens-smerter, blødninger o.l. Og det er vel ikke en ønskesituasjon å få problemer med den når du er bortreist. Jeg har ikke prøvd den nye p-pillen; Cerazette. Men jeg hører veldig mange som prater godt om den. Det er ikke en kombinasjons-pille, så den har visstnok ikke så mye bivirkninger som andre p-piller. Søk litt her på KG, så finner du hvilke erfaringer brukerne her har. Du kan jo og snakke med legen din når du skal dit. Uansett hva du velger; Lykke til Og ha en veldig fin tur til Asia :-) Klem fra Niki.
Elle Melle Skrevet 23. april 2005 #6 Skrevet 23. april 2005 Har du vurdet daglig temperaturmåling som et alternativ? Jeg synes det er en genial metode! Du kan lese mer og teste ut temping med dette programmet: http://www.ovusoft.com/ eller dette: http://www.fertilityfriend.com/ Hvis du søker i forumet på disse ordene, får du opp masse linker og forklaringer! Lykke til!
la_luz Skrevet 24. april 2005 #7 Skrevet 24. april 2005 At det er vondt å sette den inn spiralen får ikke hjelpe. Sikker på det? En jeg jobbet med (hun født barn) fikk veer av kobberspiralen hun satt inn. Den situasjonen unner jeg ingen. Hun måtte ta den ut igjen.
Piarina Skrevet 24. april 2005 #8 Skrevet 24. april 2005 Jeg hadde kobberspiral i ca et halvt år, og har aldri født. Mine erfaringer med kobberspiralen var utelukkende dårlige. Det gjorde helt sinnsykt vondt å sette den inn. Føltes som om noen hadde sydd med nål og tråd inni der, uten bedøvelse, for så å sitt og trekke i trådene. Jeg holdt på å svime av hos legen, alt gikk rundt og jeg ble hvit i ansiktet og kaldsvettet. Da jeg endelig greide å reise meg opp var det vondt å sitte, og jeg gikk gråtende hjem mens jeg måtte krøke meg sammen som en reke. Vel hjemme la jeg i fosterstilling på sofaen i 3 dager, var såvidt jeg greide å flytte meg over til sengen om natten. Å gå på jobb kunne jeg bare glemme. Det å ha mensen når man har kobberspiral var også et sant helvete for meg. Det gjorde minst dobbelt så vondt som vanlig, og jeg hadde mye større blødninger. I ettertid har jeg lest at man feks kan ha blitt befruktet, men spiralen gjør at ikke egget fester seg, slik at blødningene på en måte kan være en form for miniabort. At det er derfor det kan gjøre ekstra vondt når man har mensen? Etter et halvt år orket jeg ikke ha den der lenger, jeg syns jeg kunne kjenne den hele tiden, som en slags konstant klype-følelse. Men det å ta den ut var jo et prosjekt for seg selv... Gynekologen prøvde i over en halvtime, men det gjorde så sinnsykt vondt at jeg strammet meg og lå helt i spenn. Og da ble det jo bare enda vanskeligere. Til slutt skrev hun ut en henvisning til sykehuset så jeg kunne få tatt den ut mens jeg ble lagt i narkose. Jeg gikk hjem, ganske sjokkert over at noe så drastisk måtte til. Så dagen etter dro jeg til en annen gynekolog. En kombinasjon av Valium og paracet var det som måtte til før spiralen endelig var ute. Det er større fare for infeksjoner i underlivet når man har spiral, veldig viktig med god personlig hygiene, og et av "kriteriene" er at man har en fast partner. Så hvis det er party-tur til Asia du skal på, backpacking med overnatting på halvlugubre steder, og ferieflørter, så hadde jeg for all del IKKE brukt spiral som prevensjon. Det er også en økt sjanse for at man kan bli steril, noe som en en av grunnene til at man ikke pleier å anbefale spiral til kvinner som ikke har født. (i tilllegg til at det gjør mye mer vondt å sette inn/ha/fjerne spiralen hos kvinner som ikke har født). Man skal vel egentlig ikke bruke tamponger heller når man har spiral, og det kan jo være en ulempe når man er på ferie. Nei, jeg hadde helt klart satset på kondom i Asia, hvis jeg var deg.
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #9 Skrevet 24. april 2005 Jeg har prøvd både Trinordiol, Yasmin og Conludag (minipille). Reagerer ulikt på alle, men en eller annen bivirkning får jeg. Nå er jeg lei. Jeg har på det sterkeste blitt frarådet sprøyte og stav. Plaster inneholder jo hormoner det også, så jeg føler at det ikke er noe reelt alternativ. At det er vondt å sette den inn spiralen får ikke hjelpe. Men veldig kjipt å få økte blødninger, smerter osv. Jeg trenger jo egentlig ikke prevensjon der bort. Mannen blir igjen her hjemme. *snufs* Hadde bare vært kjekt å kommet inn i noe som fungerer for meg. Dessuten har vi jo virkelig tenkt til å kose oss før jeg reiser :oops: Kondom er sååå kjedelig å bruke.. Prevensjon er jammen noe pes. Må dra til legen på mandag. Får høre hva han har å si. Forhåpentligvis kan han sette inn en spiral. En måned er vel nok tid til å sjekke om det fungerer for meg eller? Har og prøvd "alt" av p-piller og minipiller. Tåler ikke østrogen så p-piller er ute av verden, og har reagert på minpiller som Conludag og Exclutona. MEN utrolig nok så reagerer jeg ikke på Cerazette. Anbefaler deg iallefall å prøve den før du evt. får satt inn spiral. Mange som er veldig fornøyde med den. Søk på KG så får du opp utallige tråder om den.
Gjest Lala.. Skrevet 24. april 2005 #10 Skrevet 24. april 2005 Takk for svar! Får prøve denne cerazette da. Er jo verdt et forsøk. Piarina, for en grusom historie :o Men må bare påpeke nok en gang: Dette er ikke noen back-packer fest og fyll tur!!!!!!!!!! Jeg skal jobbe heltid og gå på skole deltid!! Dessuten har jeg hatt samme faste partner i over 4 år nå!
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #11 Skrevet 24. april 2005 Takk for svar! Får prøve denne cerazette da. Er jo verdt et forsøk. Piarina, for en grusom historie :o Men må bare påpeke nok en gang: Dette er ikke noen back-packer fest og fyll tur!!!!!!!!!! Jeg skal jobbe heltid og gå på skole deltid!! Dessuten har jeg hatt samme faste partner i over 4 år nå! Tror man er litt mer mottagelig for infeksjoner i varmt klima. Jeg hadde iallefall følt meg litt tryggere i nærheten av min faste lege om jeg var midt i utprøvningen av en spiral.
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #12 Skrevet 24. april 2005 Takk for svar! Får prøve denne cerazette da. Er jo verdt et forsøk. Piarina, for en grusom historie :o Men må bare påpeke nok en gang: Dette er ikke noen back-packer fest og fyll tur!!!!!!!!!! Jeg skal jobbe heltid og gå på skole deltid!! Dessuten har jeg hatt samme faste partner i over 4 år nå! Tror man er litt mer mottagelig for infeksjoner i varmt klima. Jeg hadde iallefall følt meg litt tryggere i nærheten av min faste lege om jeg var midt i utprøvningen av en spiral. En mnd er og sjelden nok til å vite om prevensjonen kommer til å funke. Leger anbefaler at du prøver iallefall i tre-fire mnd før du bytter. Men diskuter med legen din og hør hva h*n mener.
Elle Melle Skrevet 25. april 2005 #13 Skrevet 25. april 2005 Jamen, hva skal du med prevensjon på den turen da? Kan du ikke vente til du er tilbake, så er hele problemet løst?
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #14 Skrevet 25. april 2005 I ettertid har jeg lest at man feks kan ha blitt befruktet, men spiralen gjør at ikke egget fester seg, slik at blødningene på en måte kan være en form for miniabort. At det er derfor det kan gjøre ekstra vondt når man har mensen? Tviler på dette. Hormonprevansjon fungerer på samme måte. (Prøver å hindre eggløsning, men løsner egget skal det ikke kunne overleve i livmoren) Til trådstarter: Du har nå 3 måneder uten behov for prevansjon. Hva med å prøve tempraturmålinger kombinert med eggløsningstester og se om det fungerer for deg?
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2005 #15 Skrevet 25. april 2005 Jeg har utelukkende gode erfaringer med kobberspiral. Jada, det var vondt å sette den inn. Men én (eller to? tre?) dager med smerte bør man tåle hvert 5. år. Etter det har jeg ikke merket noe til spiralen.(Hvis man merker den, så sitter den ikke riktig..) Jeg blør nå to dager lengre enn jeg gjorde med p-piller, men mengen er nesten mindre enn den var før. Har heller ikke bemerkelsesverdig mer menstruasjonssmerter. Jeg kan virkelig anbefale kobberspiral.
Plym Skrevet 25. april 2005 #16 Skrevet 25. april 2005 Jeg kjente ingenting da spiralen ble satte inn eller tatt ut. Hadde heller ikke sterkere menssmerter. Blødningene derimot økte enormt. Så voldsomt at jeg ikke orket å ha spiral. Veldig dumt, for det er et utrolig praktisk prevensjonsmiddel.
Elze Skrevet 25. april 2005 #17 Skrevet 25. april 2005 Jeg har også bare gode erfaringer med kobberspiral. Fikk kanskje litt kraftigere og mer smertefullle menstruasjoner, men jeg var veldig lite plaget fra før. Jeg fikk satt den inn i forbindelse med en abort, så da var jeg i narkose, men hadde ingen smerter etterpå. Da jeg tok den ut (etter 7 år) gjorde det bittelitt vondt og jeg blødde bittelitt, men det var ingenting å klage over.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 25. april 2005 #18 Skrevet 25. april 2005 Kobberspiral er utrolig praktisk. Ingen större komplikasjoner med den. Litt lengre mensen, men noe får man ta.
Gjest Lala.. Skrevet 25. april 2005 #19 Skrevet 25. april 2005 Litt ulike erfaringer folk har ser jeg.. Vet at søstern min hadde mensen i flere uker i strekk og til slutt fikk tatt den ut. Det er ikke større sjanse for at det skjer med meg også da? Jeg får vel vente til jeg kommer hjem.. Bare leit at det er så mye tull med prevensjonen. Kanskje jeg får kjøpe meg sånn Persona som jeg vurderte før minipillen. Legen min mente at det ikke var sikkert. Jeg er så surrete at jeg vet ikke helt om det passer for meg uansett. Dumt vi damer ikke kan sterilisere oss og så reversere det når vi ønsker oss barn.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2005 #20 Skrevet 25. april 2005 Hvordan er blødningene dine nå? Hvis du blør mye, så ville jeg vært litt skeptisk til kobberspiral. Men for å være ærlig..jeg hadde prøvd det uansett. Jeg har akkurat samme erfaring med deg med hormoner, jeg tåler ingenting av det! Helt ubeskrivelig deilig å være uten nå. Kjæresten min er kanskje gladere enn meg. Jeg ville bare prøvd Persone o.l. hvis det ikke er så farlig om du blir gravid...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå