Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2,5 mill i gjeld. Han tjener 500 tusen i året, hun 460tusen i året. 

Anonymkode: 75af0...9d1

Skrevet

Er dette et boliglån? I så fall. Ja, da burde det gå. 960 000 i året klarer å betjene 2,5 mill iflg bankene i hvert fall. Det er maks 5 ganger inntekten de låner ut etter. Dette er jo godt innafor det.

Men hvorvidt dette går greit i hverdagen, det kommer selvsagt an på om dere har noe særlig gjeld utenom. Bil, studielån, forbrukslån, kredittkort, hyttelån osv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg er alene, 2,4 mill i gjeld, 480 000,- i årsinntekt, og det går bra økonomisk. 

Med kun info om samlet gjeld, og årsinntekt, så vil det kunne gå helt fint. 
Er det sms-lån med tusen prosent renter, boliglån med tre års nedbetalingstid, eller at man har ett forbruk på 15 000 på mat eller bokostnader på 40 000,- pr mnd, så kan det bli verre. 
Regner man "bra økonomisk" som at man skal kunne kjøpe designervesker og klokker til 150 000,- i året, så kan det bli trangt. 

Anonymkode: 2e179...119

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Er dette et boliglån? I så fall. Ja, da burde det gå. 960 000 i året klarer å betjene 2,5 mill iflg bankene i hvert fall. Det er maks 5 ganger inntekten de låner ut etter. Dette er jo godt innafor det.

Men hvorvidt dette går greit i hverdagen, det kommer selvsagt an på om dere har noe særlig gjeld utenom. Bil, studielån, forbrukslån, kredittkort, hyttelån osv.

Ja dette er ett boliglån. Har 100 tusen utenom i billån, ikke noen andre lån. 4 barn. Vi må nok skjerpe oss, for får ikke endene til å møtes 😩

Skrevet

Jeg skjønner at det går en del penger med 4 barn i hus. Barn er dyrt, særlig når de plutselig gjør en vekst-spurt og ingen av klærne passer lenger. Penger til å skifte ut hele garderoben for 4 unger koster nok en del, pluss alt annet de trenger. 

Samtidig kan dere jo ikke bare velge en hvilken som helst bolig med så mange barn. Det skal jo finnes plass til dem også.

Drar dere på dyre ferier? I så fall burde dere kanskje droppe dette et par år på rad, og heller bruke alle feriepengene til å nedbetale billån for eksempel. Kvitte dere med det så fort som mulig, så frigjøres noen tusenlapper i mnd til andre ting.

Hvordan er matbudsjettet deres? Har du sjekket hvordan din families matbudsjett ligger an i fht det SIFOs referansebudsjett mener er rimelig for en familie av deres størrelse? Du legger inn kjønn og alder på alle familiemedlemmene i SIFO kalkulatoren  og så får du svaret. Bruker dere mye mer enn dette? I så fall må dere begynne og finne steder dere kan kutte, hvis det er så at det ikke går rundt, som du sier.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At det er fire barn i husstanden er jo en veldig vesentlig faktor for om inntektene holder... 

Anonymkode: 2e179...119

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 2,5 mill i gjeld. Han tjener 500 tusen i året, hun 460tusen i året. 

Boliglån null problem. 

Vi ligger likt som dere i inntekt  og har boliglån på 2,3

Billån på 230 hver

Pluss studielån på 200 000 hver 

Anonymkode: e02ea...68a

Skrevet
22 minutter siden, Million skrev:

Jeg finner ingen banker som vil låne meg 5x inntekt - gjeld. Hvorfor hater de meg?

Skrevet

I teorien bør det gå uten problem, hvordan det blir i praksis kommer veldig an på hva slags utgifter som ellers er der. Felleskostnader på bolig, barnehage og sfo, ferier og fritidsaktiviteter, abonnementer på ting og tang, hvilke telefonabonnement dere har osv. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg finner ingen banker som vil låne meg 5x inntekt - gjeld. Hvorfor hater de meg?

Det kan ikke jeg vite. Men kanskje fordi du har et avsindig forbruk i hverdagen? Noe i transaksjonene på kontoen(e) din(e) er det sannsynligvis som røper at du ikke har styring, kanskje. Hadde du hatt skikkelig disiplin over økonomien, kunne det hendt at du fikk det. 

Merkelig er det uansett, at du som skryter i innlegg etter innlegg over din store inntekt, ikke får boliglån, når jeg som er uføretrygdet fikk det alene i Oslos boligmarked.  

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, Million skrev:

Det kan ikke jeg vite. Men kanskje fordi du har et avsindig forbruk i hverdagen? Noe i transaksjonene på kontoen(e) din(e) er det sannsynligvis som røper at du ikke har styring, kanskje. Hadde du hatt skikkelig disiplin over økonomien, kunne det hendt at du fikk det. 

Merkelig er det uansett, at du som skryter i innlegg etter innlegg over din store inntekt, ikke får boliglån, når jeg som er uføretrygdet fikk det alene i Oslos boligmarked.  

Har aldri gitt de kontoutskrift. Bruker de å be om det? Fra alle bankene? Det må jo være en ukes arbeid å samle alt det (jeg har iallefall 14 ulike kredittkort og kundeforhold i 6-10 banker9. 

Jeg tjener godt, det er ikke noe stress. Men jeg har en tendens til å ha en invers korrelasjon mellom hvor mye jeg tjener og hvor mye jeg bruker. Så når jeg tjener mindre bruker jeg mer penger, og det er litt upraktisk.

I tillegg har jeg til tider et hinnsides forbruk, champagne og biff er ikke billig.

Skrevet

Har aldri gitt de kontoutskrift. Bruker de å be om det? Fra alle bankene? Det må jo være en ukes arbeid å samle alt det (jeg har iallefall 14 ulike kredittkort og kundeforhold i 6-10 banker9. 

Jeg tjener godt, det er ikke noe stress. Men jeg har en tendens til å ha en invers korrelasjon mellom hvor mye jeg tjener og hvor mye jeg bruker. Så når jeg tjener mindre bruker jeg mer penger, og det er litt upraktisk.

I tillegg har jeg til tider et hinnsides forbruk, champagne og biff er ikke billig.

Da har du vel funnet svaret på hvorfor bankene ikke vil låne deg penger, da. Du har ikke nevnt et ord om noen egenkapital eller sparepenger, så da har du vel ikke det. Kravet er jo minst 15% av prisen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å snart vil kreditten (selv om du ikke har brukt 1 krone) du har på kort, regnes med i det totale lånebeløpet. 500 000,- i kredittkort vil si 500 000,- mindre i lån

Anonymkode: 05f8d...af9

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Da har du vel funnet svaret på hvorfor bankene ikke vil låne deg penger, da. Du har ikke nevnt et ord om noen egenkapital eller sparepenger, så da har du vel ikke det. Kravet er jo minst 15% av prisen.

Har ikke sparepenger.

Men Sbanken vil gi meg lån uten egenkapital. Skjønner ikke hvorfor de andre bankene ikke gidder å tilby fornuftige lån.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å snart vil kreditten (selv om du ikke har brukt 1 krone) du har på kort, regnes med i det totale lånebeløpet. 500 000,- i kredittkort vil si 500 000,- mindre i lån

Anonymkode: 05f8d...af9

Det er helt grusomt. Da må jeg jo si opp 9 av kortene mine (kan jo ikke ha en million mindre i låneevne). Eventuellt må jeg bare tjene 200 000 mer, og det er jo ikke så vanskelig.

Skrevet
4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Har ikke sparepenger.

Men Sbanken vil gi meg lån uten egenkapital. Skjønner ikke hvorfor de andre bankene ikke gidder å tilby fornuftige lån.

Nå driver du og skriver bare piss igjen.

Lenger oppe skriver du at "ingen" banker vil gi deg lån. Nå vil plutselig Sbanken, og i tillegg da også uten at du har egenkapital.

Typisk deg.

Jeg gidder ikke svare deg mer.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Nå driver du og skriver bare piss igjen.

Lenger oppe skriver du at "ingen" banker vil gi deg lån. Nå vil plutselig Sbanken, og i tillegg da også uten at du har egenkapital.

Typisk deg.

Jeg gidder ikke svare deg mer.

Sbanken vil gi meg lån på sånn 1.7 millioner kroner. Men jeg kan jo ikke bo i noe så smått. 

Jeg skrev ingen ville gi meg 5x inntekt - lån. Jeg får jo lån og kreditt. 

Skrevet
3 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Det går ikke bare på mengden lån i forhold til inntekt, men også hva du klarer å betjene. De har sine budsjetter og tall de går ut fra for å beregne hvor mye du kan betjene. 

Skrevet
Akkurat nå, Jadzia skrev:

Det går ikke bare på mengden lån i forhold til inntekt, men også hva du klarer å betjene. De har sine budsjetter og tall de går ut fra for å beregne hvor mye du kan betjene. 

Skulle fint klart å betjene 15x inntekt...

Skrevet
53 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Skulle fint klart å betjene 15x inntekt...

De tar også hensyn til annen gjeld du måtte ha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...