Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går for tiden første året sosionom, men har i år søkt på vernepleier. Grunnet at jeg ønsker å bli værende i byen jeg studerer i da jeg trives veldig godt her, og ønsker å øke sjansene mine for jobb i nettopp denne byen. 

Har hørt at man har mye lettere for å få jobb som vernepleier enn som sosionom, stemmer dette?

På forhånd takk for svar

Anonymkode: 22785...824

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ferdig med vernepleierutdanningen til sommeren. Søsteren min er sosionom og hun sier i hvert fall at hun har sett at arbeidsgivere ofte vil ha vernepleiere foran sosionomer på grunn av den helsefaglige kompetansen. Det spørs jo hva slags stillinger det er snakk om, men innen rus og psykiatri er helsefag gull verdt. Hva ønsker du å jobbe med? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, fresia skrev:

Jeg er ferdig med vernepleierutdanningen til sommeren. Søsteren min er sosionom og hun sier i hvert fall at hun har sett at arbeidsgivere ofte vil ha vernepleiere foran sosionomer på grunn av den helsefaglige kompetansen. Det spørs jo hva slags stillinger det er snakk om, men innen rus og psykiatri er helsefag gull verdt. Hva ønsker du å jobbe med? :)

Jeg har ingen erfaring fra før, så er litt vanskelig å si hva jeg vil trives med. Men per nå så kunne jeg tenkt meg å jobbe på NAV (bare for kort tid/første jobberfaring), eller som jobbkonsulent (ikke NAV) for å hjelpe enkeltpersoner ut i arbeidstrening eller jobb. 

Jeg brenner for temaer som barn som blir utsatt for omsorgssvikt, flyktninger med traumer osv.
Men jeg har som sagt ingen tidligere erfaringer med å jobbe slik så vet ikke om jeg ville trivdes.

Hva slags arbeidsgivere snakker hun om? :)

Hvordan synes du studiet ditt har vært? Hva slags tanker har du rundt jobben som vernepleier vs. sosionom?

TS

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring fra før, så er litt vanskelig å si hva jeg vil trives med. Men per nå så kunne jeg tenkt meg å jobbe på NAV (bare for kort tid/første jobberfaring), eller som jobbkonsulent (ikke NAV) for å hjelpe enkeltpersoner ut i arbeidstrening eller jobb. 

Jeg brenner for temaer som barn som blir utsatt for omsorgssvikt, flyktninger med traumer osv.
Men jeg har som sagt ingen tidligere erfaringer med å jobbe slik så vet ikke om jeg ville trivdes.

Hva slags arbeidsgivere snakker hun om? :)

Hvordan synes du studiet ditt har vært? Hva slags tanker har du rundt jobben som vernepleier vs. sosionom?

TS

Jeg tror hun snakket om innen rus og psykiatri. Hun har selv jobbet med enslige mindreårige flyktninger og trivdes godt med det :) Jeg har forresten selv gått ett år på sosionom tidligere, men sluttet fordi jeg synes det var så teoretisk og lite praktisk studie. Ble for tørt, rett og slett. Jeg er fornøyd med vernepleierstudiet - går på OsloMet. Jeg er en ganske ustrukturert student, men har klart meg fint. Jeg jobber nå med barn på en avlastningsbolig og der har sosionomer og vernepleiere ganske likt ansvar, bortsett fra at vernepleierne tar seg av det helsefaglige som dosering av medisiner og lignende. Om du ser for deg å jobbe på NAV (eller lignende) eller med barn som er utsatt for omsorgssvikt, flyktninger o.l. vil nok sosionom og vernepleier være mer likestilt, tror jeg. Hvis du derimot ønsker å jobbe innen rus, psykiatri, eldreomsorg, funksjonshemmede er vernepleier et godt valg. Det finnes også mange spennende videreutdanninger for både sosionomer og vernepleiere :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, fresia skrev:

Jeg tror hun snakket om innen rus og psykiatri. Hun har selv jobbet med enslige mindreårige flyktninger og trivdes godt med det :) Jeg har forresten selv gått ett år på sosionom tidligere, men sluttet fordi jeg synes det var så teoretisk og lite praktisk studie. Ble for tørt, rett og slett. Jeg er fornøyd med vernepleierstudiet - går på OsloMet. Jeg er en ganske ustrukturert student, men har klart meg fint. Jeg jobber nå med barn på en avlastningsbolig og der har sosionomer og vernepleiere ganske likt ansvar, bortsett fra at vernepleierne tar seg av det helsefaglige som dosering av medisiner og lignende. Om du ser for deg å jobbe på NAV (eller lignende) eller med barn som er utsatt for omsorgssvikt, flyktninger o.l. vil nok sosionom og vernepleier være mer likestilt, tror jeg. Hvis du derimot ønsker å jobbe innen rus, psykiatri, eldreomsorg, funksjonshemmede er vernepleier et godt valg. Det finnes også mange spennende videreutdanninger for både sosionomer og vernepleiere :)

Jeg er enig med deg. Jeg for min del mister motivasjonen på sosionomstudiet pga juss og politikk som jeg absolutt ikke interesserer meg for. Kjenner jeg blir mer og mer nysgjerrig på vernepleier (hvilke fag har dere forresten, og vet du hva dere hadde første året sosionom som er helt likt det dere har på vernepleien?) :) Jeg er ustrukturert selv. Hvordan legger du opp leseplanene dine? Går det an å lese i rykk og napp eller krever det en god del av deg selv som student? Hva tenker du om det å studere deltid på vernepleien? Hva ønsker du å videreutdanne deg som? :)

Tusen takk for svar.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt hva du vil jobbe med. Er det rus, psykiatri, bolig, sykehjem du vil jobbe innen er vernepl mest ettertraktet. Er det i barnevern, nav, familievernkontor etc er sosionom mest relevant. 

Anonymkode: 22c52...207

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs helt hva du vil jobbe med. Er det rus, psykiatri, bolig, sykehjem du vil jobbe innen er vernepl mest ettertraktet. Er det i barnevern, nav, familievernkontor etc er sosionom mest relevant. 

Jeg kunne jobbet alle steder tror jeg, men ønsker å gå for det som er lettest å få jobb.

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne jobbet alle steder tror jeg, men ønsker å gå for det som er lettest å få jobb.

TS

Vernepl er nok lettest å få jobb innen, men da må du regne med turnus. Sosionom har flere dagjobber

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Jeg for min del mister motivasjonen på sosionomstudiet pga juss og politikk som jeg absolutt ikke interesserer meg for. Kjenner jeg blir mer og mer nysgjerrig på vernepleier (hvilke fag har dere forresten, og vet du hva dere hadde første året sosionom som er helt likt det dere har på vernepleien?) :) Jeg er ustrukturert selv. Hvordan legger du opp leseplanene dine? Går det an å lese i rykk og napp eller krever det en god del av deg selv som student? Hva tenker du om det å studere deltid på vernepleien? Hva ønsker du å videreutdanne deg som? :)

Tusen takk for svar.

TS

Er noe juss og politikk på vernepleien også, men i mindre grad og et annet fokus. Er ingenting som har vært helt likt. Fagene kan du lese om på hjemmesiden til den skolen du vil søke deg inn på. Det varierer litt fra skole til skole hvordan emnene er lagt opp og hvor fokuset ligger. På OsloMet er det mye fokus på atferdsanalyse. Det går fint å lese i rykk og napp. Jeg er på alle forelesninger og bruker heller pensumbøkene litt som oppslagsverk når det er noe jeg ikke helt forstår eller vil lese mer om. Jeg studerer på deltid selv og kan anbefale det. Har ikke tatt opp studielån og har relevante jobber ved siden av. Jeg er usikker på hva jeg ønsker å ta videreutdanning i, men kanskje noe med barn og unge eller spesialpedagogikk :) Jeg ønsker å jobbe på skole - i hvert fall starte der...

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar.

TS

Juss og politikk hadde vi på vpl-studiet også, fordi vi skal jobbe innunder mange forskjellige lovverk.

Jeg var meget skippertaksmetode-student, gikk deltid, fikk ikke toppkarakterer, men klarte meg veldig fint. Spennende studie på mange måter! Men mest fokus på mennesker med ulike typer utviklingshemming, og målrettet miljøarbeid inkl. atferdsanalyse. Google det så ser du hva det er.

Anonymkode: 587d4...b3f

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Signerer også denne.

Mvh vernepleier

Anonymkode: 587d4...b3f

AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2019 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Vernepl er nok lettest å få jobb innen, men da må du regne med turnus. Sosionom har flere dagjobber

Vil dette komme an  på hvor man jobber? Og kan man få dagjobb etter hvert?

Er det dumt å hoppe av et studie for å studere deltid når man er litt eldre enn han som kommer rett fra videregående?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dumt å hoppe av et studie for å studere deltid når man er litt eldre enn han som kommer rett fra videregående?

Ts

Selvfølgelig kommer det an på hvor man jobber og det er rift om stillinger med bare dagtid, siden de fleste stillingene går i turnus.

Jeg skjønte ikke helt den andre problemstillingen. Hvorfor skulle det være dumt å gå over til å studere deltid (uavhengig av alder)? Gjør det som passer deg best.

Anonymkode: 04df1...d9d

Gjest studentinorge1998
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Vil absolutt ikke si det er dumt å hoppe av! Jeg har selv søkt deltid på vernepleie slik at jeg kan beholde jobben. Gjør det som passer meg best, skal jo tross alt leve med valget i noen år 👌🏼

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, studentinorge1998 skrev:

Vil absolutt ikke si det er dumt å hoppe av! Jeg har selv søkt deltid på vernepleie slik at jeg kan beholde jobben. Gjør det som passer meg best, skal jo tross alt leve med valget i noen år 👌🏼

Vil du forklare hvordan du opplever å studere deltid på vernepleie?

Hvordan gjør du med det økonomiske, bor du billigere, strammer du inn økonomisk på noen områder?

Hvordan legger du opp dagene dine? Blir det ensomt, eller får du et miljø/tilknytning til skolen og medstudenter?

Hvordan ser en normal ukeplan ut for deg? Hva motiverer deg? :)

TS

Gjest studentinorge1998
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil du forklare hvordan du opplever å studere deltid på vernepleie?

Hvordan gjør du med det økonomiske, bor du billigere, strammer du inn økonomisk på noen områder?

Hvordan legger du opp dagene dine? Blir det ensomt, eller får du et miljø/tilknytning til skolen og medstudenter?

Hvordan ser en normal ukeplan ut for deg? Hva motiverer deg? :)

TS

Hei! Formulerte meg kanskje litt dumt, men jeg søkte i år på bakgrunn av en veninnes opplevelse! ☺️ Hun jobber deltid ved siden av studiene og jeg har ikke fått inntrykk at hun strammer inn på noen områder, hun har det fint økonomisk vil jeg tro. Jeg vet ikke helt hvordan hun legger opp dagene, men hun er stadig opptatt med medstudenter. Angående undervisning så ser jeg at et dokument ligger ute for deltid på vid, det gir en sånn pekepinn ☺️

AnonymBruker
Skrevet
On 5/3/2019 at 1:31 PM, fresia said:

Men så foretrekkes sykepleiere istedenfor vernepleier mange steder. Vernepleier blir sett på som alternativ 2

Anonymkode: ac2ad...128

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...