Gå til innhold

"Har *** snakket om at han vil begynne på fotball? Man må jo gjerne det for å passe inn" , mamma til 5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble spurt i en bursdag igår, når oss mammaer snakket om skolestart. Hun spurte meg om jeg trodde at gutten vår ville begynne på fotball. Jeg svarer at jeg ikke har tenkt på dette, og tenker at jeg ikke kommer til å fremskynde ønske om fritidsaktivitet i så lav alder. Jeg sier at det virker stressende å starte med dette så tidlig mtp treninger, kamper osv. 

Hun svarer at de må gjerne begynne på fotball for å passe inn, fotball er det de gjør. Iallefall i deres nabolag. 

Jeg begynte å gruble mye over dette. Hva mener dere ? Jeg synes det er synd om det skal settes en type "sosial standard" så tidlig.

Anonymkode: b463e...9f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er synd, og deler ditt syn på at det hovedsaklig er stress for så små unger. 

Men det endrer ikke det faktum at det er sånn det er. Dessverre. Her er man helt utenfor om man ikke spiller fotball. "Alle andre" spiller, og det er kjipt å være den eneste som ikke er med, når alle guttene i klassen snakker om hva de gjorde på trening og sånn på skolen. 

Anonymkode: 9cbda...265

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mitt svar er NEI! Jeg har en 4,5-åring i barnehage og har ingen planer om fritidsaktiviteter enda. Jeg tar det som det kommer. Men slik jeg ser det, så er han i barnehagen fra 8-16, og vi har da 3-4 timer sammen 2-4 times sammen maks hver dag.

Vi gjør mye aktiviteter sammen... sykle, sparkesykkel, fiske, gå tur, osv osv.. men jeg ser at når vi kommer hjem, så er han som regel sliten etter 8 timer i barnehagen at tanken på noen fritidsaktiviteter er lagt helt på hylla. Kanskje det trapper seg opp til skolestart.

Anonymkode: a3aab...b58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte med fotball da han gikk i 1klasse.Ikke at han var voldsomt fotballinteressert, men alle guttene i klassen gikk der så det var jo fint for han å bli bedre kjent utenom skolen også. 

Anonymkode: 276a9...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å lære ham å sparke fotball, sånn litt på fritiden i sommer. For da har han alltid noe å gjøre i friminuttene og på SFO, de gangene man ikke har en kompis tilgjengelig. Og det er ganske ofte i starten. Samt hoppetau (både selv og slengtau), og sjekk skoleplassens lekeapparater, om det er en sånn hinderløype-aktig. Her er det uhyre viktig "å kunne slenge seg" i den. 

Organisert fotball behøver dere ikke ta stilling til før utpå høsten, da ser dere om det ville vært lurt, og om han ønsker det selv. 

Anonymkode: db4e6...91c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde de samme tankene som deg. Men valgte likevel å la 6åringen begynne på fotball. Og jeg merket at han kom mer inn i klassen, og ble kjent med de andre i klassen lettere. Nå hadde de noe felles å snakke om, det ble avtalt lekebesøk på banen og det var gøy å spille med de andre. De hadde en trening i uka det første året og ett par cuper. Helt overkommelig. Ikke noe stress. Vi kjente ingen i klassen ved skolestart, så her var det fint med fotball. 

Anonymkode: 6a676...c30

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer fra sted til sted. Jeg har aldri opplevd det som noe press at gutten her må være med på det for å passe inn. Vi har en utadvent gutt som har noen gode bestevenner. Han er noen år eldre enn trådstarter sitt barn. 

Anonymkode: 5e6a7...04a

AnonymBruker
Skrevet

Oj, det har jeg aldri opplevd. Hadde blitt litt stressa jeg også, TS, hvis det ble "krav" om å delta i en spesiell sport for å passe inn. Ene sønnen min spiller fotball, men det er jo fordi han har ønsket det selv. Så har jeg en som turner og går i korps og en som driver med friidrett. Ville jo ikke byttet bare fordi "alle" spiller fotball når barna har interesse for noe annet, så jeg er litt lettet over at det ikke er sånn her. Her leker ungene sammen på skolen og SFO, og så gjør alle masse forskjellig på ettermiddagen. Vet ikke hva halvparten av klassen driver med en gang. Og noen ganger blir de med hverandre hjem og leker. Sosialiseringen har gått helt fint til tross for at de ikke deltar i samme aktiviteter.

Anonymkode: 5ddb6...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist at ungene blir presset inn i en idrett.

Anonymkode: e61ca...f9e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oj, det har jeg aldri opplevd. Hadde blitt litt stressa jeg også, TS, hvis det ble "krav" om å delta i en spesiell sport for å passe inn. Ene sønnen min spiller fotball, men det er jo fordi han har ønsket det selv. Så har jeg en som turner og går i korps og en som driver med friidrett. Ville jo ikke byttet bare fordi "alle" spiller fotball når barna har interesse for noe annet, så jeg er litt lettet over at det ikke er sånn her. Her leker ungene sammen på skolen og SFO, og så gjør alle masse forskjellig på ettermiddagen. Vet ikke hva halvparten av klassen driver med en gang. Og noen ganger blir de med hverandre hjem og leker. Sosialiseringen har gått helt fint til tross for at de ikke deltar i samme aktiviteter.

Da bor du tydeligvis et sted med flere muligheter. På mindre steder er det gjerne særdeles få alternativer til fritidsaktiviteter. Da blir det fort til at "alle" driver med det samme, og den ene som ikke er med, blir veldig utenfor. 

Der jeg vokste opp, var det kun tre typer organisert fritidsaktivitet: fotball, langrenn, og barnekor... 

• Liker 4
Skrevet

Ingen tvil om at man passer bedre inn hvis man spiller fotball. Man kommer inn i et trygt og godt miljø, som man kommer til å ha gjennom hele skolegangen. Så hvis han liker fotball, så er han heldig med den! Da får han mange gode venner helt "gratis".

Men hvis han synes at det er kjedelig, så er det jo ikke så mye å gjøre med det.

Hva mener du forresten med at det blir stressende? For deg, tenker du?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er synd at mange foreldre tenker sånn, og føler mange foreldre er så himla tafatte når det kommer til sånne spørsmål. Er det sånn at de selv også alltid følger strømmen og gjør det alle andre gjør? Det er opp til oss foreldre å oppdra barna våre til å bli selvstendige og selvsikre mennesker som ikke skal bry seg med hva ''alle andre'' gjør. Gud bedre altså, jeg kjenner dette provoserer meg. :sjenert: 

Men uansett, for å svare på spørsmålet ditt: la ungen bestemme selv! Om han har lyst til å prøve seg, så la ham. Om han trives godt med å gjøre noe annet så la ham gjøre det også. Jeg hadde ikke sagt nei om barnet mitt hadde kommet hjem og spurt om han kunne begynne på fotball, men jeg hadde ikke foreslått det for ham heller, om han ikke selv har uttrykt ønske for det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fritidsaktiviteter kommer når de kommer. Og jeg håper jeg oppdrar unger som tør å velge noe annet enn det alle andre gjør hvis det er det de vil. Men fram til de selv ytrer at de vil begynne med noe, så blir det ikke noe heller. Fotball er en av de tingene jeg virkelig håper de aldri begynner med. Det koster en formue, og det krever alt for mye oppfølging av oss foreldre. 

Anonymkode: 9cbed...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tibbie skrev:

Ingen tvil om at man passer bedre inn hvis man spiller fotball. Man kommer inn i et trygt og godt miljø, som man kommer til å ha gjennom hele skolegangen. Så hvis han liker fotball, så er han heldig med den! Da får han mange gode venner helt "gratis".

Men hvis han synes at det er kjedelig, så er det jo ikke så mye å gjøre med det.

Eller så har du sånn som eksen sin sønn opplevde. Treneren var forelder til en av gutta på laget. Det var kun hans sønn og venner av sønnen som fikk spille kamper. Eksen sin sønn og to til ble utestengt totalt både av laget og treneren. Etter to år kom han gråtende og ville ikke mer fordi alle var så slemme der. Han fant en annen aktivitet, og er i dag knallgod på det han driver med! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller så har du sånn som eksen sin sønn opplevde. Treneren var forelder til en av gutta på laget. Det var kun hans sønn og venner av sønnen som fikk spille kamper. Eksen sin sønn og to til ble utestengt totalt både av laget og treneren. Etter to år kom han gråtende og ville ikke mer fordi alle var så slemme der. Han fant en annen aktivitet, og er i dag knallgod på det han driver med! 

Hvis dette stemmer så må jo foreldrene klage til klubbstyret, det går ikke an å holde på sånn. Uten å kjenne til fotballklubber i hver minste avkrok, tror jeg de aller fleste klubber ville tatt det på alvor hvis trenere bedrev utestenging i årevis. De vil jo ha spillere i klubben sin...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vent til han kan velge selv. Det er alt for mange som dyttes inn i fotballmiljøet tross manglende lyst og talent. Det finnes utallige idretter i dag. At alle skal spille fotball er noe tull som foreldre og idrettsforbund har funnet på. Fotball er ingen idrettsbarnehage, det er en idrett, som mange andre idretter, og krever både interesse og litt talent.

Anonymkode: 3c66c...c1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til han kan velge selv. Det er alt for mange som dyttes inn i fotballmiljøet tross manglende lyst og talent. Det finnes utallige idretter i dag. At alle skal spille fotball er noe tull som foreldre og idrettsforbund har funnet på. Fotball er ingen idrettsbarnehage, det er en idrett, som mange andre idretter, og krever både interesse og litt talent.

Anonymkode: 3c66c...c1f

Rettelse til deg: NOEN STEDER finnes det utallige idretter i dag. På små steder har man gjerne kun fotball. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt svar er NEI! Jeg har en 4,5-åring i barnehage og har ingen planer om fritidsaktiviteter enda. Jeg tar det som det kommer. Men slik jeg ser det, så er han i barnehagen fra 8-16, og vi har da 3-4 timer sammen 2-4 times sammen maks hver dag.

Vi gjør mye aktiviteter sammen... sykle, sparkesykkel, fiske, gå tur, osv osv.. men jeg ser at når vi kommer hjem, så er han som regel sliten etter 8 timer i barnehagen at tanken på noen fritidsaktiviteter er lagt helt på hylla. Kanskje det trapper seg opp til skolestart.

Anonymkode: a3aab...b58

Nå gjalt dette skolestart-barn. 😊

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Tibbie skrev:

Ja , og det er det ingen grunn til å tenke og mene.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å lære ham å sparke fotball, sånn litt på fritiden i sommer. For da har han alltid noe å gjøre i friminuttene og på SFO, de gangene man ikke har en kompis tilgjengelig. Og det er ganske ofte i starten. Samt hoppetau (både selv og slengtau), og sjekk skoleplassens lekeapparater, om det er en sånn hinderløype-aktig. Her er det uhyre viktig "å kunne slenge seg" i den. 

Organisert fotball behøver dere ikke ta stilling til før utpå høsten, da ser dere om det ville vært lurt, og om han ønsker det selv. 

Anonymkode: db4e6...91c

Herregud. "Uhyre viktig å kunne slenge seg i den". Nei har ikke tenkt å øve på å leke populært før skolestart . 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...