Gjest Benzo Skrevet 3. mai 2019 #41 Del Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda! Jeg har vært sykemeldt for psykisk ubalanse pga krevende livssituasjon . Det kan være skillsmisse, syke barn , depresjon, angst. Å føle seg dårlig er vel en ganske ullen/uklar beskrivelse så regner med legen trenger en nærmere forklaring for å skrive sykemelding. Arbeidsgiver derimot har ingen rett til å vite, og da er "å føle seg dårlig" en helt legitim forklaring! Anonymkode: fbed2...f89 Er ganske mange som har vært sykmeldt som følge av psykisk sykdom, psykisk ubalanse osv. Med god grunn. Er jo ingen som skriver i tråden her at man ikke kan sykemeldes om man sliter psykisk? Som du skriver, så er det å føle seg dårlig en uklar beskrivelse. Det er forskjell på å være så psykisk syk at man ikke kommer seg ut døra, og å jobbe litt innimellom. Det er også forskjell på en skilsmisse mellom et par som har vært gift i mange år og et brudd mellom et kjærestepar der forholdet kun har vart i en måned. Det er også forskjell på å føle seg dårlig, grue seg og ha en vond følelse i magen, og det å bli syk som følge av krevende livssituasjon. Alt i alt er det kun meninger som deles i tråden her. Legen er det som avgjør hva som er riktig i trådstarter sitt tilfelle. Vi spekulerer og spankulerer jo bare, og har våre meninger om saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Benzo Skrevet 3. mai 2019 #42 Del Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rette litt for deg. Anonymkode: 9c55b...fbd Det var kanskje ikke så dumt. Ved behov er selvsagt, så det var ikke nødvendig å skrive, syntes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #43 Del Skrevet 3. mai 2019 Min arbeidsgiver flagger høyt at egenmeldingsdager fint kan brukes som forebygging av en sykemelding, så om du ikke er helt i form/psykisk sliten, må selv vurderer at du trenger en «timeout» så du kan komme litt ovenpå igjen, så bruk egenmeldingsdager, man trenger ikke være sengeliggende og fysisk skrall med feber eller oppkast. Ellers så har vi ganske stor takhøyde på jobben, om man sier i fra at man ikke er i form, da er det helt innafor med hjemmekontor eller noe tilrettelagte arbeidsoppgaver en liten periode -det er en fin arbeidsgiverpolitikk syntes jeg. Anonymkode: 75546...41e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #44 Del Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, Benzo skrev: Er ganske mange som har vært sykmeldt som følge av psykisk sykdom, psykisk ubalanse osv. Med god grunn. Er jo ingen som skriver i tråden her at man ikke kan sykemeldes om man sliter psykisk? Som du skriver, så er det å føle seg dårlig en uklar beskrivelse. Det er forskjell på å være så psykisk syk at man ikke kommer seg ut døra, og å jobbe litt innimellom. Det er også forskjell på en skilsmisse mellom et par som har vært gift i mange år og et brudd mellom et kjærestepar der forholdet kun har vart i en måned. Det er også forskjell på å føle seg dårlig, grue seg og ha en vond følelse i magen, og det å bli syk som følge av krevende livssituasjon. Alt i alt er det kun meninger som deles i tråden her. Legen er det som avgjør hva som er riktig i trådstarter sitt tilfelle. Vi spekulerer og spankulerer jo bare, og har våre meninger om saken. Joda, vi er nok sikkert enige i bunn og grunn. Men hva er egentlig forskjellen på "å føle seg psykisk dårlig" og "psykisk sykdom"? Ser at du tidligere skiller de to tingene og mener at det ene (å føle seg psykisk dårlig) ikke er legitim sykemeldinggrunn. Anonymkode: fbed2...f89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #45 Del Skrevet 3. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruk egenmelding, blir det sykemelding så kan legen tilbakedatere til den første dagen du brukte egenmelding. Anonymkode: 20be6...0ab Det kan ikke legen gjør så sant det ikke ble opplyst da hun bestilte. TS har laget ørten tråder om denne rettssaken nå. Har selv vært i rettsak og det er jo ikke kjekt. Det er bedre og jobbe enn sitte og gruble hjemme i 3 uker. Ikke sikkert Nav godkjenner det som sykmelding selv om legen eventuelt sykmelder deg. Ikke sikkert jobben din heller godtar egenmelding din på grunnlag av det du har sagt til de. Anonymkode: 2eeec...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Benzo Skrevet 3. mai 2019 #46 Del Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Joda, vi er nok sikkert enige i bunn og grunn. Men hva er egentlig forskjellen på "å føle seg psykisk dårlig" og "psykisk sykdom"? Ser at du tidligere skiller de to tingene og mener at det ene (å føle seg psykisk dårlig) ikke er legitim sykemeldinggrunn. Anonymkode: fbed2...f89 Å føle seg psykisk dårlig høres for meg ut som det samme som å være litt pjusk ved la oss si forkjølelse - at man hoster litt, nesen renner litt og man har hodepine som går bort etter man har en paracet. Å være psykisk dårlig kan jo også bety at man bare føler seg dårlig, at man har en dårlig dag. Psykisk sykdom/psykiske lidelser er noe helt annet enn det å føle seg dårlig. Psykiske lidelser er en samlebetegnelse for sykdom som påvirker tankemønsteret og følelsespekteret. Med andre ord så er forskjellen på det å være psykisk dårlig og det å være psykisk syk ganske stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #47 Del Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min arbeidsgiver flagger høyt at egenmeldingsdager fint kan brukes som forebygging av en sykemelding, så om du ikke er helt i form/psykisk sliten, må selv vurderer at du trenger en «timeout» så du kan komme litt ovenpå igjen, så bruk egenmeldingsdager, man trenger ikke være sengeliggende og fysisk skrall med feber eller oppkast. Ellers så har vi ganske stor takhøyde på jobben, om man sier i fra at man ikke er i form, da er det helt innafor med hjemmekontor eller noe tilrettelagte arbeidsoppgaver en liten periode -det er en fin arbeidsgiverpolitikk syntes jeg. Anonymkode: 75546...41e Helt enig. Mange har arbeid der hjemmekontor ikke er mulig., Langvarig søvnmangel, omgangssyke, diaré og feber kan gjøre at det ikke er gjennomførbart eller forsvarlig å habkontakt med pasienter/klienter/brukere/kunder. Anonymkode: eebe0...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #48 Del Skrevet 3. mai 2019 21 minutter siden, Benzo skrev: Å føle seg psykisk dårlig høres for meg ut som det samme som å være litt pjusk ved la oss si forkjølelse - at man hoster litt, nesen renner litt og man har hodepine som går bort etter man har en paracet. Det du beskriver her er jo fysisk dårlig, ikke psykisk! Anonymkode: fbed2...f89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #49 Del Skrevet 3. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke legen gjør så sant det ikke ble opplyst da hun bestilte. TS har laget ørten tråder om denne rettssaken nå. Har selv vært i rettsak og det er jo ikke kjekt. Det er bedre og jobbe enn sitte og gruble hjemme i 3 uker. Ikke sikkert Nav godkjenner det som sykmelding selv om legen eventuelt sykmelder deg. Ikke sikkert jobben din heller godtar egenmelding din på grunnlag av det du har sagt til de. Anonymkode: 2eeec...457 Men jobben skal jo egentlig ikke spør om årsaken til egenmeldingen. Om trådstarter blir sykemeldt så kan det også være gradert sykemelding, trenger ikke være full sykemelding. Det er også forskjellig hvordan personer reagerer psykisk, og det er ikke alt du vet heller. Anonymkode: 8bff1...69e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #50 Del Skrevet 3. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver her er jo fysisk dårlig, ikke psykisk! Anonymkode: fbed2...f89 Tror den du siterer sammenligner hvor "alvorlig" det kan føles. Anonymkode: 35eb6...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #51 Del Skrevet 3. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg, det er derfor jeg har fått time hos legen, så kan vi snakke om det. Jeg er den fornærmede i rettssaken. Rettssaken er om 3 uker. Hele saken gjør meg skikkelig deprimert og skjelven. Jeg skulle fortelle dette til venninna mi mens vi satt på en resturant og spiste, at jeg skulle i rettssak og jeg mistet hele matlysten og satt og skalv hele tiden. Det blir jo ikke bare at man gruer seg, det kan også gå inn på deg psykisk, hvertfall når man er fornærmede. TS Anonymkode: 8bff1...69e Da er nok det rette og gjøre å snakke med legen da du muligens trenger sykemelding til rettssaken er ferdig. Anonymkode: ca307...98c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mai 2019 #52 Del Skrevet 3. mai 2019 3 timer siden, Benzo skrev: Venninnen din er også en som utnytter velferdsgodene vi har her i Norge. Det er så klart ikke grunnlag for sykmelding. Enten er legen tafatt og inkompetent, eller så er venninnen din en god skuespiller. Latterlig at dette i det hele tatt går an. Heldigvis er terskelen for å skrive ut sykmelding høy for mange leger. Vi vet ingenting om reaksjonene til denne jenta. Hvis man blir så dårlig av et brudd at man ikke klarer å jobbe, så klarer man ikke det. Og det gjelder uansett hvor lenge forholdet har vart. Noen er også mer sensitive på avvisninger og brudd enn andre, eller har en spesiell sårbarhet for akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Benzo Skrevet 3. mai 2019 #53 Del Skrevet 3. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver her er jo fysisk dårlig, ikke psykisk! Anonymkode: fbed2...f89 Nei, sier du det..... Les innlegget om igjen, så forstår du det sikkert. Hint: sammenligner psykisk dårlig og fysisk dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mai 2019 #54 Del Skrevet 3. mai 2019 Jeg tenker egentlig at det er bra at leger sykemelder litt tidlig. Dette kan virke forebyggende slik at personen blir friskere eller bedre fort ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #55 Del Skrevet 3. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg ringte jobben min imorges og fortalte at jeg ikke kom på jobb idag fordi jeg er syk. Og så ble jeg spurt om hvordan syk jeg var, og da sa jeg fordi jeg skal i rettssak snart, og at jeg har ringt til legen min for å få sykemelding. Siden jeg ikke har sykemelding enda så bruker jeg egenmelding hvertfall idag. Jeg skal jobbe imorgen også, men sa til hun på jobben at jeg skulle prøve å komme. Jeg fikk ikke time hos legen før på tirsdag. Er det greit at jeg brukte egenmelding sånn som dette?? Vil de akseptere det på jobben min? Før har bare ringt inn til jobben min hvis jeg har vært fysisk dårlig. Men nå føler jeg meg skikkelig psykisk dårlig pga denne rettssaken jeg snart skal i.😓 Anonymkode: 8bff1...69e Det er ulovlig for en arbeidsgiver å spørre hva som feiler den ansatte når en ansatt ringer inn syk. Anonymkode: 25f71...c7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mai 2019 #56 Del Skrevet 3. mai 2019 På min arbeidsplass ville jeg fått permisjon med lønn dagene rettssaken var, og lov til å bestemme selv om jeg ville kommet på jobb i ukene frem mot rettssaken. Hadde da fått permisjon med lønn for faste vakter om jeg ikke møtte opp. Så tydelig at det er forskjell på arbeidsgivere... Det kan være sunt å ha noe å distrahere seg med, men syns absolutt det er innafor å be om sykemelding i ditt tilfelle. Forstår godt at du gruer deg! Er det tingretten du skal i? Prøv å tenk at du skal bare inn og svare på noen spørsmål. Høres banalt ut, men det hjalp meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #57 Del Skrevet 3. mai 2019 2 timer siden, The Kitten skrev: På min arbeidsplass ville jeg fått permisjon med lønn dagene rettssaken var, og lov til å bestemme selv om jeg ville kommet på jobb i ukene frem mot rettssaken. Hadde da fått permisjon med lønn for faste vakter om jeg ikke møtte opp. Så tydelig at det er forskjell på arbeidsgivere... Det kan være sunt å ha noe å distrahere seg med, men syns absolutt det er innafor å be om sykemelding i ditt tilfelle. Forstår godt at du gruer deg! Er det tingretten du skal i? Prøv å tenk at du skal bare inn og svare på noen spørsmål. Høres banalt ut, men det hjalp meg. Takk❤️ Det tror jeg nok ikke jeg ville fått på min arbeidsplass. Jeg fikk beskjed på jobb at jeg kunne bruke en feriedag den dagen jeg skulle i rettssaken. Det er tingretten jeg skal i ja. Ja får håpe det går greit 😕 TS Anonymkode: 8bff1...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mai 2019 #58 Del Skrevet 3. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk❤️ Det tror jeg nok ikke jeg ville fått på min arbeidsplass. Jeg fikk beskjed på jobb at jeg kunne bruke en feriedag den dagen jeg skulle i rettssaken. Det er tingretten jeg skal i ja. Ja får håpe det går greit 😕 TS Anonymkode: 8bff1...69e Sender deg masse klemmer Håper alt går slik du håper med rettssaken. Tenk på deg selv nå i den tiden du går inn i. Slikt er tøft, men du er sterk som står i denne situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #59 Del Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk❤️ Det tror jeg nok ikke jeg ville fått på min arbeidsplass. Jeg fikk beskjed på jobb at jeg kunne bruke en feriedag den dagen jeg skulle i rettssaken. Det er tingretten jeg skal i ja. Ja får håpe det går greit 😕 TS Anonymkode: 8bff1...69e Har man ikke krav på fri med lønn den/de dagene man er i retten? Anonymkode: ca307...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #60 Del Skrevet 3. mai 2019 De har ikke lov til å spørre om årsak, og psykisk helse er sidestilt fysisk. Anonymkode: f04fc...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå