Gå til innhold

Er det greit med egenmelding når man føler seg psykisk syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg ringte jobben min imorges og fortalte at jeg ikke kom på jobb idag fordi jeg er syk. Og så ble jeg spurt om hvordan syk jeg var, og da sa jeg fordi jeg skal i rettssak snart, og at jeg har ringt til legen min for å få sykemelding. Siden jeg ikke har sykemelding enda så bruker jeg egenmelding hvertfall idag. Jeg skal jobbe imorgen også, men sa til hun på jobben at jeg skulle prøve å komme. Jeg fikk ikke time hos legen før på tirsdag. Er det greit at jeg brukte egenmelding sånn som dette?? Vil de akseptere det på jobben min? Før har bare ringt inn til jobben min hvis jeg har vært fysisk dårlig. Men nå føler jeg meg skikkelig psykisk dårlig pga denne rettssaken jeg snart skal i.😓 

Anonymkode: 8bff1...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver trenger ikke vite hvorfor du er syk. Psykisk sykdom er like ille som fysisk. Det er bare frekt å kreve å få vite grunnen!

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har ringt legen i dag så kan du be om sykemelding fra i dag.

Du avgjør selv om du ikke føler deg i stand til å jobbe.

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva som feiler oss.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykisk sykdom er vel så viktig å pleie som fysisk sykdom og jeg syns virkelig at de to bør være likestilt. Arbeidsgiver har vel uansett ikke noe med det å gjøre. 

Anonymkode: f8c37...ae4

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har ingenting å gjøre med hvordan syk du er, det er en grunn til at dette er tatt bort i sykemeldingen arbeidsgiver får.

Og ja, psykisk sykdom er likestilt med fysisk sykdom. 

God bedring ❤️

Anonymkode: fab8c...854

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Ettersom du har ringt legen i dag så kan du be om sykemelding fra i dag.

Du avgjør selv om du ikke føler deg i stand til å jobbe.

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva som feiler oss.

Tror du jeg kan ringe tilbake til legesenteret og spør om sykemelding fra idag av? Eller virker det litt rart? Jeg visste ikke om det var mulig, og i tillegg så spurte hun jeg snakket med i telefonen om når rettssaken skulle være, kanskje fordi legen bare vil gi sykemelding den uka rettssaken er? Jeg tenkte jo egentlig på sykemelding fra idag..

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror du jeg kan ringe tilbake til legesenteret og spør om sykemelding fra idag av? Eller virker det litt rart? Jeg visste ikke om det var mulig, og i tillegg så spurte hun jeg snakket med i telefonen om når rettssaken skulle være, kanskje fordi legen bare vil gi sykemelding den uka rettssaken er? Jeg tenkte jo egentlig på sykemelding fra idag..

TS

Det kan du fint gjøre. Det er en sak mellom deg og legen-ikke hun på forrommet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

egenmelding avgjøres av alvorsgrad, ikke hvorvidt det er fysisk eller psykisk sykdom som ligger i bunn.

Anonymkode: 1bd0f...bf3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Det kan du fint gjøre. Det er en sak mellom deg og legen-ikke hun på forrommet.

Ok tusentakk👍🏼

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ingenting å gjøre med hvordan syk du er, det er en grunn til at dette er tatt bort i sykemeldingen arbeidsgiver får.

Og ja, psykisk sykdom er likestilt med fysisk sykdom. 

God bedring ❤️

Anonymkode: fab8c...854

Ja jeg syntes det var litt frekt å spør om det, og i tillegg måten hun spurte om det på også.. 😓 tusentakk❤️

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benzo
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er nok sjeldent at legen skriver ut sykmelding uten at du har time hos han. Hvorfor ikke bare bruke egenmeldingene du har? Om det er IA-bedrift så har du mange egenmeldinger du skal bruke. De på jobben har ingenting med hvorfor du er syk, du bestemmer selv om du ønsker å være åpen om det.

Egenmelding brukes ved sykdom. Om du føler deg for syk til å jobbe, kan du bruke egenmelding. Skal dog sies at de aller fleste går på jobb selv om de gruer seg til noe eller føler seg dårlig, men det varierer vell fra folk til folk hvor høy terskelen for å bruke egenmelding er. 

Det å føle seg psykisk dårlig er ikke det samme som psykisk sykdom. Men det er min mening. Man får ikke sykmelding for at man føler seg dårlig. 

Endret av Benzo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Benzo skrev:

Det er nok sjeldent at legen skriver ut sykmelding uten at du har time hos han. Hvorfor ikke bare bruke egenmeldingene du har? Om det er IA-bedrift så har du mange egenmeldinger du skal bruke. De på jobben har ingenting med hvorfor du er syk, du bestemmer selv om du ønsker å være åpen om det.

Egenmelding brukes ved sykdom. Om du føler deg for syk til å jobbe, skal du bruke egenmelding. Skal dog sies at de aller fleste går på jobb selv om de gruer seg til noe eller føler seg dårlig, men det varierer vell fra folk til folk hvor høy terskelen for å bruke egenmelding er. 

Det å føle seg psykisk dårlig er ikke det samme som psykisk sykdom. Men det er min mening. Man får ikke sykmelding for at man føler seg dårlig. 

Og dette kommer fra noen som kaller seg «benzo»...

jeg er ikke forundret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benzo
Akkurat nå, Ripshagen skrev:

Og dette kommer fra noen som kaller seg «benzo»...

jeg er ikke forundret.

Er du ikke? Så rart. Hva var det du ikke likte ved innlegget mitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Benzo skrev:

Er du ikke? Så rart. Hva var det du ikke likte ved innlegget mitt? 

Hvis du knasker benzo så er det ikke så rart du du er flat nok til å dra deg på jobb uansett tilstand. 

😂😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syk er syk. Arbeidsgiver har ingen rett til å vie hva eller hvorfor. 

Anonymkode: a4465...d1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benzo
4 minutter siden, Ripshagen skrev:

Hvis du knasker benzo så er det ikke så rart du du er flat nok til å dra deg på jobb uansett tilstand. 

😂😂

Legger ved lenke til NAV sine sider med informasjon om sykmelding. Som du ser, er en sykmelding aktuell når det er medisinske grunner som hindrer en i å være på arbeid. Så vidt jeg vet er ikke det å føle seg dårlig en medisinsk grunn? 

Endret av Benzo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, Benzo skrev:

Egenmelding brukes ved sykdom. Om du føler deg for syk til å jobbe, skal du bruke egenmelding. Skal dog sies at de aller fleste går på jobb selv om de gruer seg til noe eller føler seg dårlig, men det varierer vell fra folk til folk hvor høy terskelen for å bruke egenmelding er. 

Nå har jeg vært deprimert og hatt angst over lang tid da, men kun tatt ut egenmelding de dagene som har vært nødvendig, for jeg vil ikke være borte for mye fra jobb, og synes det er litt flaut egentlig å gå bort til legen å spørre om sykemelding. Men ja som du sier så tror jeg ikke legen gir ut sykemelding før jeg har vært der på en time, så jeg tror jeg dropper det likevel, og heller bruker egenmelding nå. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk egenmelding, blir det sykemelding så kan legen tilbakedatere til den første dagen du brukte egenmelding.

Anonymkode: 20be6...0ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Benzo skrev:

Legger ved lenke til NAV sine sider med informasjon om sykmelding. Som du ser, er en sykmelding aktuell når det er medisinske grunner som hindrer en i å være på arbeid. Så vidt jeg vet er ikke det å føle seg dårlig en medisinsk grunn? 

Venninna mi fikk sykemelding etter brudd med typen (de var bare sammen 1 måned) og da gikk det under «psykisk ubalanse» på sykemeldingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benzo
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg vært deprimert og hatt angst over lang tid da, men kun tatt ut egenmelding de dagene som har vært nødvendig, for jeg vil ikke være borte for mye fra jobb, og synes det er litt flaut egentlig å gå bort til legen å spørre om sykemelding. Men ja som du sier så tror jeg ikke legen gir ut sykemelding før jeg har vært der på en time, så jeg tror jeg dropper det likevel, og heller bruker egenmelding nå. 

TS

Skjønner. Da fortsetter du å ta ut egenmelding for de dagene det er nødvendig. Jobber du i en IA-bedrift? I så tilfelle kan du bruke egenmelding 8 dager sammenhengende, totalt 24 dager i løpet av 12 måneder. Men det vet du sikkert allerede. Det er ikke flaut å spørre om sykemelding, men når du selv er i tvil om du trenger sykmelding, så sier det seg selv at det kanskje ikke er nødvendig? Du kjenner deg selv best. Gradert sykmelding kan være et alternativ, kanskje? Det er jo ingenting i veien for å ta seg en prat med legen, og høre hva han råder deg til. Men når du tar ut egenmelding kun når det er nødvendig, så virker det jo ikke helt som om sykmelding er nødvendig ettersom du klarer å jobbe noen dager. 

Ville benyttet meg av egenmelding og droppet sykmelding i dette tilfellet. Men det er ditt eget valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...