Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at her må man rett og slett gjøre litt forarbeid selv, om man bekymrer seg for informasjon som kan sirkulere etter at man er død. F eks kan du i innstillingene for Google kontoen din bestemme at alt skal slettes etter en viss periode med inaktivitet, f eks 6 mnd. Selv har jeg heller valgt å gi sønnene mine adgang til kontoen min etter en inaktivitetsperiode på 6 mnd. Tanken min er at jeg da mest sannsynlig er død, ettersom kontoen er i bruk nærmest daglig. Så er det opp til de hva de vil gjøre med innholdet.

Samme personer får adgang til facebook kontoen min. Utover det unngår jeg ha sosiale media kontoer, men det er mest fordi jeg syns det hele er en pest og plage i levende live. 

Anonymkode: 10cb0...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at jeg muligens blir litt misforstått her nå. Jeg bekymrer meg ikke for slektsforskning per se.. Vi har jo alle fødselsattester. Jeg er ikke redd for at folk etter min død, finner ut at jeg het kari nordmann, hadde 3 unger, ble skilt 4 ganger, hadde en syk bror. Bodde litt i toten og danmark, hadde facebook. Dette vet vi jo omtrent om alle mennesker opp igjennom tidene siden folketellingen startet. Men slikt registrerer vi i statlige kontrollerte former, og det publiseres uten at utenforstående kommer med innspill.

Jeg tenker litt i større baner enn som så. 

Internett kan jo umulig kontrolleres, og her finnes alt.

At nærmeste familie arver kontoer, passord, familiealbumet, dagboken og cloud. Det er jo helt riktig og innafor. Men det er i kontrollerte, lokale former. Men godt å vite at jeg fremdeles har et vern når gjenlevende som kjente meg personlig fremdeles lever. (15år og 60år som noen har påpekt. Da jeg skrev tråden trodde jeg at dette opphørte idet dødsattesten ble signert.)

Menmen. Kanskje lovverket vil utvikle seg i takt, det håper jeg jo inderlig. Men det skjer som regel først når behovet blir stort nok. 

Jeg kan jo komme med et eksempel jeg lurer på om kan bli reelt. Kari, som ble mobbet av ola på skolen. Kan når hun er 70år gammel skrive blogginnlegg; Ola Nordmann gjorde stygge ting og var en slem person.(sett inn hva som måtte falle Kari nordmann inn). Da kan Ola Nordmann Jr. google pappaen sin på sine voksne dager og komme over dette blogginnlegget.

Jeg kan ikke google mine forfedre, oldeforeldre og lese deres tanker. Jeg får kun vite generell informasjon.

Men denne generasjonen kommer til å kunne komme over sensitiv informsjon i 2100? 

Jeg kommer ikke til å bry meg når jeg dør. Men nå når jeg lever er jeg veldig nysgjerrig på fremtiden samfunnsutvikling. Dette tipper jeg er menneskelig som jo tilsier at internett har en stor fremtid og vil inneha en enorm mengde informasjon som vil bli umulig å ivareta.

Ts

Anonymkode: 85f79...221

• Liker 1
Skrevet

Interessant diskusjon og scenario du lanserer. 

Det med innstillingene i google-kontoen visste jeg ikke, anonym bruker lenger opp i tråden. Takk for info om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kalevala skrev:

Vi som sysler litt med slektsforskning vet at informasjon om avdøde ikke frigis før etter minst 60 år.  I visse tilfeller er sperrefristen 100 år.

https://slektogdata.no/nb/sperrefrister-i-lovverket

Men dette gjelder for offentlige registre, ikke hva privatpersoner kan dele offentlig om andre (som jeg forstår er problemet her).

Jeg trodde også at dette var generelt, men det er det altså ikke.

Anonymkode: 90e6b...701

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nok litt fargelagt av det lovbruddet jeg nevnte tidlig i tråden.

Men jeg lurer fremdeles. Kjekt at flere skjønner problemstillingen.

La oss si at min ex, tok selvmord for 10år siden. Han brukte meg som psykolog og sa de personligste ting til meg i fortrolighet. Jeg kan, om 50år, skrive om alt dette med fullt navn og bilde. Slik at både barna hans og bekjente kan lese? 

Er dette riktig ? 

Ts

Skrevet

Personlig tenker jeg ganske pragmatisk rundt dette.  Jeg har funnet frem mest mulig om mine nærmeste slektninger bakover. Besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre.  Mye mer interessant enn når og hvor de var født, synes jeg det er å vite hvordan de levde. Hva de tenkte og hva de gjorde i livene sine.  Jeg har funnet ting som de sikkert ikke ville vært stolt av, men som jeg elsker å lese om. Det gjør dem til levende mennesker for meg, og jeg føler meg nærmere dem.  

Derfor har jeg hatt mange av de samme tankene som deg rundt fremtidens slektninger og andre menneskers mulighet for å se hvordan vi levde,  men med motsatt fortegn.  Jeg tenker at det er fint at de så mye enklere får tilgang på vår personlig informasjon. Det knytter oss nærmere sammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nok litt fargelagt av det lovbruddet jeg nevnte tidlig i tråden.

Men jeg lurer fremdeles. Kjekt at flere skjønner problemstillingen.

La oss si at min ex, tok selvmord for 10år siden. Han brukte meg som psykolog og sa de personligste ting til meg i fortrolighet. Jeg kan, om 50år, skrive om alt dette med fullt navn og bilde. Slik at både barna hans og bekjente kan lese? 

Er dette riktig ? 

Ts

Hvis jeg har forstått regelverket riktig kan du skrive om det, med fullt navn, umiddelbart etter hendelsen,  for du er ikke bundet av taushetsplikt.  men du kan ikke poste bilde uten tillatelse fra nærmeste pårørende før det har gått 15 år.

Det oppfordres derimot til å ikke gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Tja... Om 10-20 år kan f.eks. Facebook være rene gravplassen. Men det meste av elektroniske spor på nettet er vel passordbeskyttet og vil på et tidspunkt bli slettet "automatisk" selv om det skulle gå noen år. 

Det er ikke alltid godt å vite hva framtiden bringer ellers. Da er det godt å ha regler i forhold til visse ting. Men at jeg da jeg sammen med min tante tømte morfars hus, med x antall papirer fra han og x antall "kjærlighetsbrev" mellom oldemor og oldefar det kan ingen si noe på. Mine oldeforeldre og besteforeldre er døde, og jeg synes det er interessant å ta vare på noe av det de hadde. Men det som ikke var interessant for meg og tante gikk videre til andre i familien før det meste gikk rett i søpla. Ingen bryr seg om det. 

Hva som er sensitivt for oss nå er ikke sensitivt for oss om 80 år. Da er jeg for lengst lagt i en urne under bakken, og hvis jeg skal bry meg og synes mine etterkommere går for langt så får de kanskje be om hjelp fra åndenes makt... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Millimani skrev:

Tja... Om 10-20 år kan f.eks. Facebook være rene gravplassen. Men det meste av elektroniske spor på nettet er vel passordbeskyttet og vil på et tidspunkt bli slettet "automatisk" selv om det skulle gå noen år. 

Det er ikke alltid godt å vite hva framtiden bringer ellers. Da er det godt å ha regler i forhold til visse ting. Men at jeg da jeg sammen med min tante tømte morfars hus, med x antall papirer fra han og x antall "kjærlighetsbrev" mellom oldemor og oldefar det kan ingen si noe på. Mine oldeforeldre og besteforeldre er døde, og jeg synes det er interessant å ta vare på noe av det de hadde. Men det som ikke var interessant for meg og tante gikk videre til andre i familien før det meste gikk rett i søpla. Ingen bryr seg om det. 

Hva som er sensitivt for oss nå er ikke sensitivt for oss om 80 år. Da er jeg for lengst lagt i en urne under bakken, og hvis jeg skal bry meg og synes mine etterkommere går for langt så får de kanskje be om hjelp fra åndenes makt... 

Så kjekt at du svarte🙂 veldig interessant!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har forstått regelverket riktig kan du skrive om det, med fullt navn, umiddelbart etter hendelsen,  for du er ikke bundet av taushetsplikt.  men du kan ikke poste bilde uten tillatelse fra nærmeste pårørende før det har gått 15 år.

Det oppfordres derimot til å ikke gjøre det.

What. Sykt! 😳

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

What. Sykt! 😳

Det kan du si,  og de fleste har heldigvis skamvett nok til å la det være, men ulovlig er det ikke.

For å ta ditt eksempel videre: så lenge det du skriver ikke blander inn nålevende, kan du skrive:"min eks, navn navnesen, tok livet av seg for to timer siden.  Han snakket mye med meg om at han slet for tiden, men jeg trodde aldri han ville gå til et slikt skritt. Problemene var mange, han satt i bunnløs gjeld på grunn av spillavhengighet, og var ulykkelig i det store og hele".

Umoralsk er det, men slik jeg har fortstått det, full lovlig.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men denne generasjonen kommer til å kunne komme over sensitiv informsjon i 2100? 

Hvordan internett er og fungerer om 80 år, vet ingen. Det kan ha kommet regler og restriksjoner for alt mulig på nettet innen det. Kanskje regler for å lettere få slettet ting om seg selv osv. Straff for å poste sånne eller sånne ting på nett, er en annen mulighet som kan komme, så folk begrenser seg litt med drittslengingen sin osv.

Anonymkode: 3c19e...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En god del mennesker gir jo tydeligvis blanke pokker i "personvern" til seg selv og barna sine, når de fremdeles lever. 

Så hvorfor skal de egentlig gidde å bry seg ETTER at de er døde??        

Anonymkode: a16eb...3f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...