Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått dette rett ?

Er det slik at personvernet til folk opphører når de dør?

Er ikke det på tide å gå igjennom denne loven med tanke på internett ?

Hva om skjer om 100år. 

Med all den informasjonen som er tilgjengelig på nett, og vårt personvern ikke lenger er vår rett. Hva med alt som er gjort i god tro om at vår identitet er beskyttet.

Hva når vi ikke lenger er beskyttet. Hvordan vil vi utvikle oss og benytte oss av "steinalder-internettet" som samfunn, i år 2100? Hva vil komme for en dag og "misbrukes" med sin fulle rett i hjemmel?

Hvilke konsekvenser og situasjoner ser dere for dere vi kan oppleve ? 

Anonymkode: 85f79...221

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke lovverket har blitt forandret, gjelder personvernet i minst 15 år etter en person døde. (Jeg tror det var 30 år tidligere)

Anonymkode: 90e6b...701

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er daud. Ergo bryr jeg meg ikke om hva de bruker opplysninger om meg til.

Anonymkode: bcf0c...9b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er daud. Ergo bryr jeg meg ikke om hva de bruker opplysninger om meg til.

Jeg bryr meg veldig. Jeg er overhodet ikke interessert i å legges ut om på nett med bilder og detaljer etter jeg er død. For å nevne et reelt scenario. Jeg er ikke interessert i å identifiseres og spredd om på nett, når jeg ikke gjorde slik i live. 

Vi aner jo ikke hvilke algoritmer de kommer til å utvikle og hvordan disse benyttes. Jeg synes det er skremmende.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke lovverket har blitt forandret, gjelder personvernet i minst 15 år etter en person døde. (Jeg tror det var 30 år tidligere)

Interessant! Har du link til hjemmel? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg veldig. Jeg er overhodet ikke interessert i å legges ut om på nett med bilder og detaljer etter jeg er død. For å nevne et reelt scenario. Jeg er ikke interessert i å identifiseres og spredd om på nett, når jeg ikke gjorde slik i live. 

Vi aner jo ikke hvilke algoritmer de kommer til å utvikle og hvordan disse benyttes. Jeg synes det er skremmende.

Ts

Ja, du bryr deg nå, ts. Men poenget er jo at du etter du er død er -- død. Du er jord (eller aske) og verken jord eller aske kan bry seg.

Anonymkode: ac7ea...42d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du bryr deg nå, ts. Men poenget er jo at du etter du er død er -- død. Du er jord (eller aske) og verken jord eller aske kan bry seg.

Men de etterlatte kan bry seg stort.

Anonymkode: c27ed...ec5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg om dette nå da jeg opplever dette allerede nå. Om en jeg vet var som meg, som ikke er her nå. men likevel med full identifikasjon og det hele dukker opp på nye nettsteder uten at jeg kan gjøre noe. Jeg grøsser med tanke på hva h*n hadde syntes om dette. Jeg fordrar tanken på at dette kommer til å skje med flere. Meg selv inkludert.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de etterlatte kan bry seg stort.

Anonymkode: c27ed...ec5

Men eier de etterlatte en persons ettermæle?

Blir ikke den tanken (minst) like betenkelig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pårørende må jo ha en veto over villt fremmedes "rett" til å poste hva som helst, hvor som helst, om hvem som helst bare personen er død. Slik er det jo nå!

Det går jo ikke ?

Jeg føler meg låst da jeg tydeligvis ikke kan beskytte min avdøde.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I hvilken skala vil dette utvikle seg lurer jeg på. Dette er en helt ny problemstilling da internettet er helt nytt. Tenk å kunne lese dagboken til oldefaren sin? (For å sette det på spissen.)

Kommer det til å bli en realitet? Jeg tenker veldig stort nå. Men med tanke på regelverket og så syntes jeg det behøves en gjennomgang.

Ts igjen

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant! Har du link til hjemmel? 

Ts

Jeg måtte søke opp, og jeg ser at jeg trodde alle personopplysninger var beskyttet på lik linje med helseopplysninger.

Sensitive personopplysninger (helseinformasjon) omfattes av personvernet på lik linje som levende, men ut over det er ikke døde beskyttet av personvernet. 

Unntak er bilder av avdøde, som ikke kan publisere uten samtykke på 15 år etter at personen døde, eller hvis informasjon om den døde også omhandler nålevende mennesker. 

https://www.etikkom.no/Aktuelt/gdpr-og-forskning/sos-definisjoner-og-begreper-personopplysnigner-om-dode-personer/

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte søke opp, og jeg ser at jeg trodde alle personopplysninger var beskyttet på lik linje med helseopplysninger.

Sensitive personopplysninger (helseinformasjon) omfattes av personvernet på lik linje som levende, men ut over det er ikke døde beskyttet av personvernet. 

Unntak er bilder av avdøde, som ikke kan publisere uten samtykke på 15 år etter at personen døde, eller hvis informasjon om den døde også omhandler nålevende mennesker. 

https://www.etikkom.no/Aktuelt/gdpr-og-forskning/sos-definisjoner-og-begreper-personopplysnigner-om-dode-personer/

Takk!

Da er det brudd på hjemmel her med min pårørende. Får ringe en jurist. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken skala vil dette utvikle seg lurer jeg på. Dette er en helt ny problemstilling da internettet er helt nytt. Tenk å kunne lese dagboken til oldefaren sin? (For å sette det på spissen.)

Kommer det til å bli en realitet? Jeg tenker veldig stort nå. Men med tanke på regelverket og så syntes jeg det behøves en gjennomgang.

Ts igjen

Jeg forstår deg!

Min oldefars dagbok ble utgitt i bokform, til tross for at store deler av familien ikke ønsket dette.

Jeg har lest dagboken, og selv om det mest er skildringer av hverdagsliv der, var det ikke morsomt å lese enkelte ting som var av så privat karakter at det var tydelig at han ikke mente det skulle bli lest av andre.  

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Da er det brudd på hjemmel her med min pårørende. Får ringe en jurist. 

Så bra!  

AnonymBruker
Skrevet

Uansett er et levende menneske ingenting verdt for statens korporasjon.
Staten behandler bare juridiske personer, og hva er en juridisk person?  Jo, et selskap, et stykke papir, en korporasjon osv.

Fødselsregistrering er en omfattende bedragersk prosess hvor man lures til å oppgi sine naturgitte rettigheter.

Anonymkode: ca64c...adb

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg!

Min oldefars dagbok ble utgitt i bokform, til tross for at store deler av familien ikke ønsket dette.

Jeg har lest dagboken, og selv om det mest er skildringer av hverdagsliv der, var det ikke morsomt å lese enkelte ting som var av så privat karakter at det var tydelig at han ikke mente det skulle bli lest av andre.  

Så bra!  

Så godt at du forstår det jeg mener. Trist å høre om din oldefars personvern. Dette beviser jo bare at dette kan eskalere i en kolossal grad og gjelde vanvittig mange uvitende mennesker.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

I motsetning til deg, er dette det jeg sannsynlig bryr meg minst om. Jeg bryr meg mer om en fisk i Svartehavet enn dette. For min del kan de gjøre hva pokker de vil med info om meg etter at jeg er død. Gjør meg til helgen eller galning, I don't care.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Jeg tror kanskje du bekymrer deg for mye... Etterhvert som problemer o.l. dukker opp, vil det lages lover og retningslinjer.

Og, ikke for å være frekk, men tviler på at noen i 2100 bryr seg noe om deg...

Anonymkode: 36725...b4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pårørende må jo ha en veto over villt fremmedes "rett" til å poste hva som helst, hvor som helst, om hvem som helst bare personen er død. Slik er det jo nå!

Det går jo ikke ?

Jeg føler meg låst da jeg tydeligvis ikke kan beskytte min avdøde.

Ts

Er du en så forbannet interessant person da, og så kjendis nå, at du tror folk vil drive og kaste ball med navn og bilder i årevis etter at du er død? FOLK GLEMMER! Er noen død, så er de døde. Det er svært sjelden et voksent menneske (som ikke er kjendis e.l) blir omtalt i det vide og bred på internett i etterkant. Kanskje fiskes navnet ditt frem av noen slektsforskere om 50-60 år, men hva så? Er det ille for deg, også?

Heter man Prinsesse Diana, så ja, da blir navnet hentet frem i årevis etterpå. Men ikke om man er Arve Olsen og vokste opp i lille Norge i en småby, der ingen vet hvem du er utenfor landsbyen. 

Anonymkode: 3c19e...8f5

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg om dette nå da jeg opplever dette allerede nå. Om en jeg vet var som meg, som ikke er her nå. men likevel med full identifikasjon og det hele dukker opp på nye nettsteder uten at jeg kan gjøre noe. Jeg grøsser med tanke på hva h*n hadde syntes om dette. Jeg fordrar tanken på at dette kommer til å skje med flere. Meg selv inkludert.

Ts

Kødder du? Hvis det er fakta ville jeg kontaktet Kripos. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...