Gå til innhold

Smelte om gullringer

Linkas

Anbefalte innlegg

Litt usikker på dette, men har alle butikker (som Bjørklund f.eks) som selger smykker en gullsmed ansatt? Eller kan man måtte beregne at de sender inn til en gullsmed som flere butikker bruker? Har gifteringene etter meg og exen, tenkte å smelte de om til ett smykke eller armbånd til sønnen vår til han skal konfirmeres.. Bruker det å ta tid å gjøre, å er det dyrt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selg gullet og kjøp noe annet. Å smelte om gull er jo like overbevisende som felleskremering, du får noe gull/aske pent innpakket og kan jo alltids håpe noe av det er ditt....

Anonymkode: d1c9f...bc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får dagens gullpris, så da kommer det an på hvor mange gram du har. Hva denne tjenesten vil koste vet jeg ikke.

Anonymkode: dd38d...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert de bruker akkurat deres gull. Jeg fikk laget et smykke en gang av gull jeg hadde arvet. Det lå fortsatt der da jeg hentet det nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selg gullet og kjøp noe annet. Å smelte om gull er jo like overbevisende som felleskremering, du får noe gull/aske pent innpakket og kan jo alltids håpe noe av det er ditt....

Du får ikke like god valuta for pengene om du først selger gullet til en-eller-annen gullgrossist (de tjener fakta Faen penger på dette. Bare sånn at det er nevnt. De driver ikke veldedighet).

Finn en gullsmed med eget verksted. Ta med ringene. Bli enig med gullsmeden om hva som skal lages. Betal for arbeidet og eventuelt gull som kreves i tillegg til vekten av ringene. Vent til gullsmeden er ferdig med arbeidet. Hent og betal.

Du brø regne deg litt tid for å få laget et smykke, det er ikke gjort på 1 uke.

Anonymkode: c208e...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leverte inn noen gamle gullanheng, øredobber og en bred giftering og ønsket å få et gullhjerte av det. De klipte ut en bit av ringen som ble hjertet (jeg vet at det er akkurat det siden det mønster på hjertet). Resten av gullet tok de som betaling, og så måtte jeg i tillegg betale 1500,- for arbeidet som også inkluderte reparasjon og rens av et gullkjede.

Anonymkode: d0ae5...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts spør jo om feks Bjørklund har egen gullsmed, det har de neppe. Jeg leverte inn to smykker til reparasjon, og de kom ikke tilbake igjen samtidig, for å si det sånn... 

Om du går til en uavhengig gullsmed er sjansene større for at de faktisk bruker det gullet du leverer inn. 

Lamar Design dokumenterer store deler av prosessen, Tors Gullsmie i Bergen har jeg også hørt godt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er ikke sikkert de bruker akkurat deres gull. Jeg fikk laget et smykke en gang av gull jeg hadde arvet. Det lå fortsatt der da jeg hentet det nye. 

Oi, blir ikke poenget litt borte da?

Anonymkode: d91b2...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, blir ikke poenget litt borte da?

Anonymkode: d91b2...60f

Ja. Det er jo det hun prøvde å si med innlegget. TS behøver ikke regne med at hennes gull fra gifteringene befinner seg i smykket tenåringen hennes får til konfirmasjonen. Det er lite sannsynlig.

Jeg samlet sammen en del "skrotgull" og sendte det inn til Gullbrev.no (de sendte meg en frankert konvolutt etter at jeg registrerte meg på hjemmesiden deres). Fikk så penger på konto for gullet noen dager senere. 

Enkelt og greit. Så kan man heller bruke pengene og legge til litt på å kjøpe et nytt smykke.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...