AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Heisann! Vi har for kort tid siden flyttet inn i et hus med en stor uteplass. Vi har plen og blomsterbed ute, men ingen av oss har grønne fingre. Snøen har nettopp forsvunnet og plena har kommet til syne i en oransjeaktig farge. Det er fortsatt ganske kaldt hos oss. Hva gjør dere med uteplassen nå på dette tidspunktet? Lar det være eller strør dere på noe? Raker, klipper, plukker? Vi har et par bed der solen ikke rekker til store deler av dagen. Hva ville dere plantet der? Har i tillegg en rosevegg som står opp etter noe slags stativ. Den har sol stort sett hele dagen når det står på. Gjør vi noe med den? kan også nevne at vi bor et godt stykke nord, så det er ikke syden-klima akkurat. Bør kanskje vente med å gjøre noe ute til nærmere sommeren? Kunne gjerne tenkt meg å plante feks ripsbusk eller lignende, er helt grønn der også. Beklager om dette innlegget ble litt rotete. Alle tips mottas med takk 😊 Anonymkode: 79871...c83
absinthia Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 (endret) Venter på at det skal bli frostfritt netter, raker og beskjærer bærbusker. Gjør ingenting med plenen, før den har begynt å gro. Bor mellom 68 og 69 grader nord. Vent med å plante. Roser skal ikke beskjæres før bjørka har fått « museører» - i mitt tilfelle, er det en stund etter 17 mai. Endret 3. mai 2019 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 Plenen klippes ikke med mindre den faktisk er blitt lang og må klippes. Er den helt gul fremdeles, er det jo ikke noe å klippe. Den kan gjerne gjødsles nå. Ellers kan den bare få være som den er. Hør med hagesenteret hva de kan tilby av planter som tåler lite sol. Rosen bør klippes og gjødsles. Rosen bør klippes når det såvidt er kommet skudd på den. Klipp da helt ned til øverste skudd. Ha rosegjødsel og rot litt ned i jorden rundt den. Det er mye i hager som bør gjøres om våren, før det blir varmt. Som klipping og trimming av busker, trær, og planter. Jeg ville sjekket litt hva dere har i hagen, og googlet litt hvordan det skal stelles. Anonymkode: b17a6...c5d
sommermor Skrevet 3. mai 2019 #4 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå er det ingenting som kan bli gjort i hagen, bortsett fra snømåking. Her laver snøen ned igjen dessverre.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 Vi gjødsla deler av plenen for en stund siden. Vi har også klippet gresset, og beskjært rosene. Her har løvet på bjørka kommet helt fram nå. Klippet vekk gamle, døde greiner på bærbuskene. Dere må vente med å klippe til seinere til det er tørt og gresset har vokst litt, og bruk evt.oppsamler så slipper dere kanskje å rake så mye. Rosene deres kan dere binde opp litt seinere, og klippe vekk det døde. Husk å skråklippe. Blomsterbed kan dere også ordne omtrent samtidig med plenen. Rydde vekk det gamle, og så vente til det som er der kommer bedre fram. I blomsterbedet som får lite lys, så finner dere sikkert noen stauder som liker skyggefulle plasser. Anbefaler at dere hører med det lokale gartneriet om planter og bærbusker. Der vil dere få tips og råd til hva som passer i deres hagesone. Som du sikkert skjønner så bor vi langt sør, siden vi snart må klippe gresset for andre gang. Anonymkode: e373d...f57 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 Hvis plenen ikke er i vekst (begynt å bli grønn) er det poengløst å gjødsle. Sjansen er stor for at gjødsles renner vekk av regnvær før røttene våkner. Og gjødsle for all del ikke hvis det ikke regner, da svir dere små spirer, når de dukker opp. Hosta, Alunrot (Heuchera) og Astilbe er flotte nybegynnerplanter som tåler skygge og nordlig klima. Hvis rosen står i full sol og det er frost i bakken, kan den tørke ut. Men det høres ut som en gammel rose, så den har tydeligvis tålt den utfordringen før. Hvis dere vil være sikre, kan dere dekke den med strie, så den ikke lures i vekst før den får tak i vann. Vanning med lunkent vann er en annen løsning. Er det ikke tele i bakken der den står, lar dere den bare være. Vent med å plante ut sommerblomster. Her på Østlandet bruker vi å si at alle sommerblomster som selges før 17 mai, selger vi en gang til. Plutselig kommer det ei frostnatt. Bor du langt nord, er månedsskiftet mai/juni kanskje mer riktig. Eventuelt kan du dekke de til hvis det blir frost. Stemor tåler 4 minus, og er alltid førstemann som plantes hos meg. Rips og staudene jeg nevnte kan fint plantes nå 😊 Hilsen Gartner Anonymkode: a55e9...021
Gladgutten79 Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 Få satse på litt varme da, så jeg slipper å fryse rævva av meg 😉
Mhmjadda Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Bor sånn ca midt i landet. Her har jeg fjernet alt som er visnet og stygt ved at jeg løsner det, legger det på toppen av bedet og legger på 5 cm ny jord og/eller kugjødselkompost (kjøpes på hagesenteret). Ser mye penere ut med en gang, og næringsstoffene går tilbake til jorda. Hvis hagen er helt ny for dere ville jeg (prøvd å) vente litt, for å se hva som kommer opp. Heller plante litt i noen krukker hvis jeg fikk helt abstinens 😛 Så kan du bruke sesongen på å se i hagen og se i hagesenteret hva du synes er fint, og hva du har fra før, og ikke minst finne ut hvor mye du gidder. Rosen kan du klippe hvis du gidder, eller så kan du la den være som den er. Eventuelt klippe noen av greinene og la andre være. En dag det regner/er meldt mye regn fremover kan du gjødsle plen og bed. Spør på hagesenteret. Til bed med mye skygge ville jeg valgt feks hasselurt, hosta og fjellmarikåpe (synes den er finest, er ikke så glad i vanlig marikåpe), og rett og slett prøvd meg frem. Det er ikke bare sol som betyr noe, men også fukt, jordsmonn, varme, osv. Så du kan oppleve at det er litt tilfeldig hva som trives og ikke. Kos deg med hage!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 Vet dere hva som kommer i bed og andre steder? Ville ventet en sesong med å begynne å plante ut ting, så dere ser hva som finnes fra før. Fokuser på normal vedlikehold i første omgang. Vi tok over hus i november og fikk en stor overraskelse over alt det som dukket opp i løpet av våren/sommeren. Nå er det tredje våren vi bor her og første gang vi har begynt å plante ting selv. Da har vi fjernet noe busker som har spredd seg for mye osv. Anonymkode: b77b6...08c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå