Gå til innhold

Mat til 17 mai som kan lages to dager i forveien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havnet i en liten krise... Har invitert til Champagnefrokost på 17 mai, men har fullbooket meg torsdagen før. Det blir et slags "spleiselag" meg jeg pleier å lage en del mat.

Hvilke retter kan jeg lage på onsdag og la stå til fredag? Hvilke kaker kan fryses og være like ferske når de er opptint?

Anonymkode: a57a5...2f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hvor «fint» det skal bære, men jeg syns pizzasnurrer er digg! De kan fryses og varmes i ovnen så er de som ferske :) 

Anonymkode: 46733...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Kaker kan helt fint fryses, ja. Enkelte kaker blir faktisk bedre etter frysing. Om du skal lage type bløtekake, ville jeg frosset sukkerbrødet, og pyntet den med krem på selve 17. mai. Ellers kan du jo bake det aller meste, sjokoladekake, whatnot. Det meste kan fryses. 

Hva pleier du lage, da? Vi pleier ha spekemat, rømmegrøt, røykelaks, eggerøre, innbakte pølser, en potetsalat. De innbakte pølsene kan lages god tid i forveien og fryses. Potetsalaten tåler fint å stå et par dager. Spekemat og røykalaks er jo bare å slenge på et fint fat på serveringsdagen, og eggerøre lager man på no time. 

Anonymkode: 4fe4b...3af

Skrevet

Mange kaker kan lages et par dager før, f.eks brownie. 

Jeg har en brownie som må lages 1-2 dager før, smaker bedre etter en dag eller to når smakene får satt seg skikkelig. Bruker å lage en salt karamellsaus til brownien, serverer den i et glass ved siden av sånn at folk tar på ønsket mengde selv 

Iskake kan du også lage i forkant. 

Mat er jeg litt usikker på, men hvis det er til frokost så kan du bake rundstykker å fryse ned, ev focaccia. 

Potetsalat og pastasalat kan lages dagen før, da blir de bare bedre når smakene får satt seg. Kjøttboller kan du lage i forkant, de varmes bare opp før servering. Jeg bruker å lage greske kjøttboller, de er knallgode og smakfulle 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...