Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2002 #1 Skrevet 28. august 2002 Hei! Hvilken tittel har de som tar imot telefoner på opplysningen? Tenkte jeg skulle forsøke å søke på en slik jobb, men det er jo en fordel å vite hva det jeg søker på heter.. Noen som vet? Blir veeeldig glad for svar!
Gjest care Skrevet 28. august 2002 #2 Skrevet 28. august 2002 Hva med rett og slett å ringe opplysningen å spørre.....?? Det ville jeg gjort......
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2002 #3 Skrevet 28. august 2002 Hehe.. Takk for tips! Men jeg lurer litt på nå om det kan hete ekspedient. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Effie Skrevet 28. august 2002 #6 Skrevet 28. august 2002 Jepps, takk Flo! :D Ringte opplysninga selv nå, og der sa de at det var kundebehandler.
Effie Skrevet 28. august 2002 #7 Skrevet 28. august 2002 :oops: Oi, ser nå at jeg ikke var logget inn i det første innlegget mitt, men det var altså jeg som spurte.
Kevin Skrevet 28. august 2002 #8 Skrevet 28. august 2002 J*vla treige MØKKAkjerring... Pleier jeg å kalle dem etter jeg har lagt på....
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 28. august 2002 #9 Skrevet 28. august 2002 Må være stilig og jobbe på opplysninga. En gang ringte jeg og spurte om hjelp til en mattelekse, hun hjalp meg faktisk.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. august 2002 #10 Skrevet 29. august 2002 Jeg jobbet på Opplysningen 1881 fra jeg var 19 til jeg var 23 mens jeg tok utdannelse- en flott jobb. Og til deg Kevin, hvordan våger du og kalle damene på Opplysningen for "treige møkkakjeringer". Vi driver slettes ikke og drar ut tiden slik mange tror men vi søker i en svært avansert katalog og med tullinger som ringer inn og snøvler og gir oss gale opplysninger om sted ol. tar det gjerne litt tid. En vanlig forespørsel til Opplysningen tar ca 30-40 sek. og koster mellom 4-6 kroner. Milla- tidligere Opplysningsdame og stolt av det!
Effie Skrevet 29. august 2002 #11 Skrevet 29. august 2002 Hei Milla! Fint å treffe på folk som har litt erfaring med arbeid på opplysningen. Hvordan var det å jobbe der? Kan du beskrive arbeidsoppgavene? Mye å gjøre? Hvordan var lønna? Og hvordan fikk du jobben? Litt nysgjerrig jeg.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. august 2002 #12 Skrevet 29. august 2002 Jeg informerer gladlig. Tenkte jeg skulle ha kvalifikasjonene først: Myndig og plettfritt rulleblad Bestått vitnemål fra Videregående skole Snakker og skriver 100% norsk (du må gjennomgå en språktest både muntlig og skriftlig allerede på jobbintervjuet). De luker ut dyslektikere og folk som snøvler med en gang. Gjør deg meget godt forstått på engelsk, nytter ikke å si "HÆ" bare noen sier noen engelske ord. Du bør også vite at SAS feks. står for Scandinavian Airlines System den type ting. Samfunnsorientert og oppdatert på nyhetsbildet- folk spør ikke bare om tlf. nummer og adresser. Du kommer borti ALLE typer spørsmål, og da mener jeg ALLE. Da 11 sept. kom ble jeg sendt til Oslo for å assistere Utenlandsopplysningen 1882. Du bør kunne skrive bra på ett tastatur, ikke mye feil ol. slik at kunden nå vente unødig. God på stedsnavn, vite hvordan man staver navn som Rjukan og Askim og andre navn. Dette blir du ekspert på etter en stund. Norgesgeografien bør også sitte inne. Og noe av det aller viktigste: Du må snakke tydlig og rent med en vennlig og rolig stemme. Du kommer til å møte på mange sinna/frustrerte kunder og da er det din oppgave og være hyggelig, rask og profesjonell. Arbeidsmengden varierer noe men på en vanlig hverdag mottar du noe mellom 350-500 samtaler, en vakt er 6 timer og 40 min så da kan du selv regne ut hvor mye tid en Opplysningsdame bruker pr samtale (den var til Kevin som synes vi er treige). Arbeidsmiljøet på avd. i Kongsberg hvor jeg jobbet var fantastisk, landets største og mest moderne sentral med ett fantastisk arbeidsmiljø. 120 mennesker gikk i skift døgnet rundt. Dessverre ble den nedlagt i februar 2002 grunnen innstramminger i Telenor. Og nå som opplysningstjenesten er fritt vilt er alt bare rot. Lønnen varierer noe men du begynner på 110 kr. timen, men dette kan ha endret seg nå så ta det med en klype salt. Og det er tillegg for jobb etter kl. 17:00 og for natt og helligdager. Men det er ikke sikkert din avd. har nattevakter men Kongsberg hadde det og da var man mer eller mindre psykolog. Selvmordskandidater, fortvilte barn med fulle foreldre, barn som ringer inn og sier de blir slått, eldre ensomme mennesker, fulle idioter som skal ha taxi og knapt vet hvor de er og slike ting :-). Men sitter ikke på Opplysningen med neglefil og hårruller, man har ikke lov til å lese ved pulten men kan kan surfe på nettet da søkebildet ditt kommer automatisk opp når du får inn en ny samtale. Og du skal "utvise normal flid" dvs. ikke joggebukser og tøfler. Det var en flott jobb og jeg stortrivdes, men den kan være slitsom og du må hele tiden være på alerten. Og det å ha referanser fra Opplysningen på en senere CV er ett stort pluss. Milla
Effie Skrevet 29. august 2002 #14 Skrevet 29. august 2002 Oi, tusen takk for et kjempegodt svar! :D Det var veldig opplysende. Men et slikt jobbintervju gjør meg litt nervøs.. Hva om det er spørsmål jeg ikke klarer å svare på..? Er de veldig strenge på dette?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. august 2002 #15 Skrevet 29. august 2002 De har høy standard på sine medarbeidere og er nøye med hvem som får begynne på den 2 ukers omfattende opplæringen. Da skal du lære å bruke BTS'en som er søkeprogrammet og ulike søkemåter som det finnes hundrevis av. I tillegg skal du lære om forskjellen på offentlig, privat og bedriftssøk og du blir testet flere ganger under selve opplæringen før du tar den avsluttende prøven på 50 oppgaver som skal løses på 1 time, og får ekspedere på egen hånd. Bare hold tunga rett i munnen når du er på intervju og gi inntrykk av at du er ett oppadgående menneske så går det nok helt fint. Ikke vær en "giddalaus ungdom" hvis du skjønner hva jeg mener. Milla
Effie Skrevet 29. august 2002 #16 Skrevet 29. august 2002 Tusen takk - igjen! Skal prøve å huske på dette når jeg forhåpentligvis sitter på et slikt jobbintervju. :D
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. august 2002 #17 Skrevet 29. august 2002 Lykke til! Og husk og fortelle hvordan det evt. gikk. Hvilken avd. skal du søke til? Milla
Gjest Lea Skrevet 29. august 2002 #18 Skrevet 29. august 2002 Jeg ringer sjelden opplysningen.. har jo telefonkatalogen på nett. men sambo ringer OFTE. I 99% av tilfellene har jeg klart å logge på og finne nummertet FØR disse menneskene på opplysningen. Så søk jobb og la oss få bedre service!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. august 2002 #19 Skrevet 29. august 2002 Beklager Lea men det tror jeg er løgn. Opplysningen online som du opplagt refererer til en kun lightversjonen av databasen som Opplysningen bruker. Det var endel morsomme episoder da tjenesten ble lansert, folk ringte til oss mens de samtidig søkte selv (selvsagt med ett stort konkurranseinnstinkt og en viss overlegenhet) og det var svært sjelden de fant nummeret før oss. Dermed ble De sure å la på gitt :-) Vi hadde mye morro med å lage lister over De som prøvde seg på den. Og vi hadde også lister over perverse menn og folk som drev med hets. Milla
Gjest Lea Skrevet 29. august 2002 #20 Skrevet 29. august 2002 Milla! Jeg lyver ikke! Aldri! I det siste har det vært elendige tilstander hos opplysningen. Det er flere ganger at de faktisk ikke har funnet nummeret, mens vi har søkt det frem ganske kjapt på PC-en!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå