Gå til innhold

Mat i multikulturell bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det provoserende for deg at noen ikke vil ha halal?

Anonymkode: 17c3a...85e

Det er ikke provoserende. Jeg kan bare ikke forstå at bønn før dyret drepes, er vanskelig å forholde seg til. Kjøtt er kjøtt, for meg er det irrelevant om noen har bedt for dyret i forkant.

Anonymkode: bb347...c1b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke provoserende. Jeg kan bare ikke forstå at bønn før dyret drepes, er vanskelig å forholde seg til. Kjøtt er kjøtt, for meg er det irrelevant om noen har bedt for dyret i forkant.

Det kan være av religiøse grunner, av prinsipp, og av andre grunner som er viktige for den personen det gjelder, du vet, respekt skal gå begge veier.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halalkjøtt er ikke bare "vanlig kjøtt som noen har bedt for". Halalslakt er et religiøst rituale som har en rekke flere punkter en bare bønn. Ja, jeg vet at islamsk råd i Norge har lempet på reglene slik at det kan kalles halalkjøtt selv om dyret er bedøvet. Men det er alikavel et strengt, religiøst og i mine øyner, unødvendig rituale. Og selv om halalslakt i Norge praktiseres med hensyn til dyrevelferd, så er det andre land som følger reglene strengere. Og derfor blir det gjerne en etisk prinsippsak å ikke ønske halalkjøtt. Når det er sagt, så mener jeg at det er en selvfølge å tilrettelegge for muslimske barn slik at de kan spise mat i barnehagen som ikke går mot deres religion. Det handler om respekt begge veier!

Anonymkode: 0b144...2ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være av religiøse grunner, av prinsipp, og av andre grunner som er viktige for den personen det gjelder, du vet, respekt skal gå begge veier.

De fleste etniske norske er så religiøse eller «steile» at det er problematisk, altså?

Som ateist forstår jeg ikke problemstillingen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som muslim kan skjønne at du ikke synnes dette er noe viktig... Jeg har full forståelse at noen som ikke er muslim ser ikke poenget. På samme måte som jeg ikke ser poenget med mange ting ved andre religioner. Men jeg har full respekt og forståelse av at dette er viktig for personen det gjelder. Denne personen har sin religion, noe som er viktig for vedkommende.

Bare ett eksempel: Jeg kan f.eks si at jeg ikke ser poenget med dåp... uten å kjenne til detaljene rundt kan jeg tenke: Hva i all verden er greia med å søle vann over ett lite barn? Men sånn kan man ikke tenke. Jeg forstår at dette er en del av kristendommen, og at kristne praktiserer dette.

Eller dette: I budhismen funker det slik at en budhistisk munk har ikke lov til å drepe dyr. Han har ikke lov til å tilberede mat selv. Dermed har han lov til å spise ALT, så lenge noen andre tilbereder maten for han. Dette praktiseres i budhisme, og budhister medbringer mat til tempel hver dag slik at munkene ikke må gjøre dette selv. Da kan jeg tenke: Dette har jo ingen logikk. Munkene kan altså ikke drepe/slakte dyr, men de kan spise dem... ehh? Men igjen, det er deres religion, de praktiserer det slik, og jeg har full respekt for det.

På samme måte praktiserer mange muslimer at de spiser kun halal kjøtt. Altså at man må be en bønn før dyret laktes....

Viktig med gjensidig respekt og forståelse i dagens samfunn. Det er ikke alltid like enkelt, men så lenge gjensidig respekt og forståelse er der, så tror jeg vi løser det meste :)

Når vi først er inne på mat i barnehagen. Jeg synnes det er supert at enkelte barnehager f.eks ikke serverer svin. som jeg nevnte tidligere, så går det 110 barn i vår barnehage og av dem er det 3-4 muslimer. Dermed har barnehagen valgt å heller servere kylling, kalkun, storfe, sau aller hva det måtte være. Dette er mer eller mindre lykegildig for de norske barna. Ingen har noensinne klaget på dette, og alle er happy.. :)

Men å kreve halal-kjøtt i barnehagen synnes til og med jeg er i overkant. For det første, så kan dette være vanskelig å få tak i. Utvalget er i allefall lite, og få butikker selger det. Ja, jeg som muslim synnes dette er for mye å forlange.

Anonymkode: 8d1ee...167

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halalkjøtt er ikke bare "vanlig kjøtt som noen har bedt for". Halalslakt er et religiøst rituale som har en rekke flere punkter en bare bønn. Ja, jeg vet at islamsk råd i Norge har lempet på reglene slik at det kan kalles halalkjøtt selv om dyret er bedøvet. Men det er alikavel et strengt, religiøst og i mine øyner, unødvendig rituale. Og selv om halalslakt i Norge praktiseres med hensyn til dyrevelferd, så er det andre land som følger reglene strengere. Og derfor blir det gjerne en etisk prinsippsak å ikke ønske halalkjøtt. Når det er sagt, så mener jeg at det er en selvfølge å tilrettelegge for muslimske barn slik at de kan spise mat i barnehagen som ikke går mot deres religion. Det handler om respekt begge veier!

Jeg ser du nevner at dette er ett rituale med flere punkter... kan du utdype? Være med detaljert og konkret når du først svartmæler dette? Jeg som muslim vet hvordan halalslakt foregår, og det er kun ved å be en bønn... ikke noe mer. Jeg har selv sett dette utføres i mitt hjemmeland. Det er ikke noe forskjell fra hvordan dyrene slaktes i Norge.. eneste forskjellen er den bønnen før.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne tråden forholder man seg til norsk halalkjøtt, regner jeg med? Hvordan dyr slaktes i andre land, er irrelevant, uansett hvor trist det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som muslim kan skjønne at du ikke synnes dette er noe viktig... Jeg har full forståelse at noen som ikke er muslim ser ikke poenget. På samme måte som jeg ikke ser poenget med mange ting ved andre religioner. Men jeg har full respekt og forståelse av at dette er viktig for personen det gjelder. Denne personen har sin religion, noe som er viktig for vedkommende.

Bare ett eksempel: Jeg kan f.eks si at jeg ikke ser poenget med dåp... uten å kjenne til detaljene rundt kan jeg tenke: Hva i all verden er greia med å søle vann over ett lite barn? Men sånn kan man ikke tenke. Jeg forstår at dette er en del av kristendommen, og at kristne praktiserer dette.

Eller dette: I budhismen funker det slik at en budhistisk munk har ikke lov til å drepe dyr. Han har ikke lov til å tilberede mat selv. Dermed har han lov til å spise ALT, så lenge noen andre tilbereder maten for han. Dette praktiseres i budhisme, og budhister medbringer mat til tempel hver dag slik at munkene ikke må gjøre dette selv. Da kan jeg tenke: Dette har jo ingen logikk. Munkene kan altså ikke drepe/slakte dyr, men de kan spise dem... ehh? Men igjen, det er deres religion, de praktiserer det slik, og jeg har full respekt for det.

På samme måte praktiserer mange muslimer at de spiser kun halal kjøtt. Altså at man må be en bønn før dyret laktes....

Viktig med gjensidig respekt og forståelse i dagens samfunn. Det er ikke alltid like enkelt, men så lenge gjensidig respekt og forståelse er der, så tror jeg vi løser det meste :)

Når vi først er inne på mat i barnehagen. Jeg synnes det er supert at enkelte barnehager f.eks ikke serverer svin. som jeg nevnte tidligere, så går det 110 barn i vår barnehage og av dem er det 3-4 muslimer. Dermed har barnehagen valgt å heller servere kylling, kalkun, storfe, sau aller hva det måtte være. Dette er mer eller mindre lykegildig for de norske barna. Ingen har noensinne klaget på dette, og alle er happy.. :)

Men å kreve halal-kjøtt i barnehagen synnes til og med jeg er i overkant. For det første, så kan dette være vanskelig å få tak i. Utvalget er i allefall lite, og få butikker selger det. Ja, jeg som muslim synnes dette er for mye å forlange.

Jeg forstår ikke helt at du siterte meg, bortsett fra uttalelsen om at jeg er ateist.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt at du siterte meg, bortsett fra uttalelsen om at jeg er ateist.

Jeg sitterte dette:

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til folkens... hvorfor ikkebare søke på nettet? Da finner dere  ut hva halalkjøtt er. Det er rett og slett en bønn før slakting. Søk hvordan dette foregår i norge... søk hva islam sier om dette.. ganske enkelt 😀 så slipper dere å høre på alt dette tullet som folk skriver og hvorvidt de prøcer å svarne dette.. 

Halal er rett og slett en bønn som sies før dyrene slaktes som normalt...

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/Norturas-slaktemetode-er-na-godkjent-som-halal

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg barn i barnehage lenger, men at norske barn i Norge skal tvinges til å spise mat hvor dyret er "bedt for av muslimer" er hårreisende. Folkens, nå må vi stå opp for å bevare norske råvarer, våre tradisjoner og kulturarv! Er snart ikke lov å feire jul lenger heller.... 

Anonymkode: e7b74...479

Virkelig? 😂 

Anonymkode: 93d62...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne tråden forholder man seg til norsk halalkjøtt, regner jeg med? Hvordan dyr slaktes i andre land, er irrelevant, uansett hvor trist det er.

Irrelevant for deg, kanskje ikke irrelevant for andre! 

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Halalkjøtt i Norge er liksom halal, når dyret bedøves i Norge før halalslakt, så bedøves dyret ved avliving. En bolt igjennom hjernen til dyret fra en boltepistol eller et dødbringene elektrisk støt er det vi kaller bedøvelse i slakt sammenheng. Når dyret har blitt avlivet av bedøvelsen med boltepistol eller elektrosjokk så våkner det aldri igjen, det dør momentant av bedøvelsen og er dødt før halalslaktingen starter. 

Så du kan fryde deg med det at når man serverer norsk halalkjøtt til muslimer så er det egentlig haram og man undergraver religionen deres ved å gi dem noe de egentlig ikke kan spise uten at de fatter mistanke. 🤣

Skrevet
7 hours ago, solmåneogstjerner said:

I de tre barnehagene vi har brukt har det ikke blitt servert halalkjøtt. De bruker heller kylling i retter der vi ofte bruker svinekjøtt. Kyllingpølser og kalkunpålegg. Til smøremåltider kan de velge mellom alt mulig av vanlig pålegg, helt normale ting. Men de har plakater/lister rundt omkring om hva de enkelte barna ikke kan spise. 

Men kylling skal jo være halal-slakta for at muslimer skal kunne spise den. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hentacruel skrev:

Halalkjøtt i Norge er liksom halal, når dyret bedøves i Norge før halalslakt, så bedøves dyret ved avliving. En bolt igjennom hjernen til dyret fra en boltepistol eller et dødbringene elektrisk støt er det vi kaller bedøvelse i slakt sammenheng. Når dyret har blitt avlivet av bedøvelsen med boltepistol eller elektrosjokk så våkner det aldri igjen, det dør momentant av bedøvelsen og er dødt før halalslaktingen starter. 

Så du kan fryde deg med det at når man serverer norsk halalkjøtt til muslimer så er det egentlig haram og man undergraver religionen deres ved å gi dem noe de egentlig ikke kan spise uten at de fatter mistanke. 🤣

Jeg verken fryder eller har noen ønsker om å undergrave andres religion! Men jeg synst det er rart at enkelte avfeier halalkjøtt med at det "kun er en bønn før slakt" når det er mye mer. Det virker på meg som at det er lempet kraftig på kravene for å gjøre det enklest mulig og ikke nødvendigvis mest, religiøst riktig. Og visst det da ikke er så viktig, så blir jo hele idéen med halalkjøtt litt borte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Hentacruel skrev:

Og det har du bestemt? At det er haram? Wow... tror muslimer vet dette bedre enn deg. Dyret er bedøvet, hjertet banker og pumper fortsatt så det er i live.. på samme måte som ett menneske i koma er i live. Men fint at du synnes det er morsomt og tror at det lurer muslimer.. hehhe sier noe om deg..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å spise halal er ensidig kosthold? Oj... det viste jeg ikke... Hvordan er det ensidig? Vi spiser alt bortsett fra svin vetu.. :)

Jeg svarte en bruker som fortalte at barnehagen kun tilbød kyllingprodukter, da det var enklere å forholde seg til dette når hensyn måtte tas til 2 barn. (Barnehage med for det meste etnisk norske, men 2 muslimske barn). Så ja - definitivt ensidig!

Anonymkode: e7b74...479

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og det har du bestemt? At det er haram? Wow... tror muslimer vet dette bedre enn deg. Dyret er bedøvet, hjertet banker og pumper fortsatt så det er i live.. på samme måte som ett menneske i koma er i live. Men fint at du synnes det er morsomt og tror at det lurer muslimer.. hehhe sier noe om deg..

Hjernen er mos, dyret er dødt som en stein. Når muslimer tror det samme som deg går de fem på haha. Hjertet bryr seg ikke om dyret er dødt det pumper så lenge det har oksygen og elektrolytter. Det fant de vel ut på attenhundretallet, men den muslimske kalenderen har vel ikke kommet helt der etter hva jeg har forstått. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etnisk norske barn med foreldre som tror gluten og naturlig sukker er skadelig, kan ta med mat hjemmefra og unngå økt belastning på barnehagen.

Nettopp

Anonymkode: c43d2...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...