AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Barnet skal begynne i en bhg der h*n kommer til å være en av svært få etnisk norske. Jeg glemte å spørre leder hva som gjelder når det kommer til mat som tilberedes i bhg. Jeg ønsker, av dyrevelferdsmessige og ernæringsmessige årsaker at barnet mitt IKKE spiser halal. Hva er deres erfaringer? Kjøpes det kun inn halal, eller serveres det vanlig norsk mat med f.ex leverpostei og kokt skinke? Anonymkode: af464...75f 4
Tanuki Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet skal begynne i en bhg der h*n kommer til å være en av svært få etnisk norske. Jeg glemte å spørre leder hva som gjelder når det kommer til mat som tilberedes i bhg. Jeg ønsker, av dyrevelferdsmessige og ernæringsmessige årsaker at barnet mitt IKKE spiser halal. Hva er deres erfaringer? Kjøpes det kun inn halal, eller serveres det vanlig norsk mat med f.ex leverpostei og kokt skinke? Anonymkode: af464...75f Du kan vel bare ringe barnehagen og spørre? Når det gjelder halal så kan du slappe av, I Norge utføres halal ved at bønnen spilles fra en høytaller eller noe før dyret slakets på samme måte som øvrige slaktedyr i Norge. 46
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet skal begynne i en bhg der h*n kommer til å være en av svært få etnisk norske. Jeg glemte å spørre leder hva som gjelder når det kommer til mat som tilberedes i bhg. Jeg ønsker, av dyrevelferdsmessige og ernæringsmessige årsaker at barnet mitt IKKE spiser halal. Hva er deres erfaringer? Kjøpes det kun inn halal, eller serveres det vanlig norsk mat med f.ex leverpostei og kokt skinke? Anonymkode: af464...75f Du er klar over at det eneste som gjør kjøttet halal, er at det ikke er svin og at dyret er bedt over før det slaktes? Anonymkode: ba32a...24f 33
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #4 Skrevet 3. mai 2019 Jeg er veldig- VELDIG klar over hvordan halal foregår i Norge. Men nå importeres det f.ex bådekjøtt og biprodukter fra kjøtt som er slaktet halal franske land der disse strenge dyrevernsforskriftene ikke gjelder. Dette benyttes i stor grad i en rekke produkter. Ex i beholder haribo halalgelatin fra kyr som har brukt 10 minutter på å dø en grufull død. Men jeg skal ta en tlf. Lurer likevel på hvordan det praktiseres i andre bhg. Anonymkode: af464...75f 20
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 21 minutter siden, Tanuki said: Du kan vel bare ringe barnehagen og spørre? Når det gjelder halal så kan du slappe av, I Norge utføres halal ved at bønnen spilles fra en høytaller eller noe før dyret slakets på samme måte som øvrige slaktedyr i Norge. Jeg ønsker ikke å støtte opp under dette uansett hvordan det praktiseres. Jeg er norsk og bor i Norge. Anonymkode: af464...75f 28
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke å støtte opp under dette uansett hvordan det praktiseres. Jeg er norsk og bor i Norge. Anonymkode: af464...75f Bytt barnehage da for svarte om dette er ett problem for deg... Anonymkode: 8d1ee...167 28
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Bytt barnehage da for svarte om dette er ett problem for deg... Anonymkode: 8d1ee...167 Du bor ikke i Oslo forstår jeg..... Anonymkode: af464...75f 26
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 (endret) I de tre barnehagene vi har brukt har det ikke blitt servert halalkjøtt. De bruker heller kylling i retter der vi ofte bruker svinekjøtt. Kyllingpølser og kalkunpålegg. Til smøremåltider kan de velge mellom alt mulig av vanlig pålegg, helt normale ting. Men de har plakater/lister rundt omkring om hva de enkelte barna ikke kan spise. Endret 3. mai 2019 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at det eneste som gjør kjøttet halal, er at det ikke er svin og at dyret er bedt over før det slaktes? Anonymkode: ba32a...24f Nei, har sett video. Det er dyreplageri på høyt nivå. Anonymkode: e7009...58d 13
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 I barnehage n er er det 3 halalbarn og hrle barnehsgen får da kun halalmat. Enklest sånn. Anonymkode: dcec6...d87
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #11 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, har sett video. Det er dyreplageri på høyt nivå. Anonymkode: e7009...58d Ikke i Norge 18
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #12 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I barnehage n er er det 3 halalbarn og hrle barnehsgen får da kun halalmat. Enklest sånn. Anonymkode: dcec6...d87 Det tror jeg ikke noe på 😊 12
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #13 Skrevet 3. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: I barnehage n er er det 3 halalbarn og hrle barnehsgen får da kun halalmat. Enklest sånn. Anonymkode: dcec6...d87 Enklest at majoriteten tilpasser seg de 3 😳 dette er jo oppskrift på manglende integrering. Og jernmangel.... Anonymkode: af464...75f 17
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #14 Skrevet 3. mai 2019 4 minutter siden, solmåneogstjerner said: I de tre barnehagene vi har brukt har det ikke blitt servert halalkjøtt. De bruker heller kylling i retter der vi ofte bruker svinekjøtt. Kyllingpølser og kalkunpålegg. Til smøremåltider kan de velge mellom alt mulig av vanlig pålegg, helt normale ting. Men de har plakater/lister rundt omkring om hva de enkelte barna ikke kan spise. Mao fjerner man også storfekjøtt og en viktig kilde til jern og B12..... hvorfor kan de ikke ha med egen mat når det er religion som er årsaken. Jeg fatter det bare ikke. Trodde offentlige arenaer skulle være religionsfrie. Anonymkode: af464...75f 9
solmåneogstjerner Skrevet 3. mai 2019 #15 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mao fjerner man også storfekjøtt og en viktig kilde til jern og B12..... hvorfor kan de ikke ha med egen mat når det er religion som er årsaken. Jeg fatter det bare ikke. Trodde offentlige arenaer skulle være religionsfrie. Anonymkode: af464...75f Nei de serverer storfekjøtt. Og de har f eks leverpostei, bare de som ikke kan ha det som ikke får det. Men i retter hvor det vanligvis er svin så er det kylling i stedet. De lager både vanlige pølser og kyllingpølser. Vanlig skinke og kalkunpålegg. 11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #16 Skrevet 3. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mao fjerner man også storfekjøtt og en viktig kilde til jern og B12..... hvorfor kan de ikke ha med egen mat når det er religion som er årsaken. Jeg fatter det bare ikke. Trodde offentlige arenaer skulle være religionsfrie. Anonymkode: af464...75f Heldigvis er det ikke heldagsbarnehage, så det er fritt frem for foreldrene å servere ungene mat med rikelig av både jern og B12 hjemme... Anonymkode: f5ce5...9a0 17
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #17 Skrevet 3. mai 2019 Det kan være 100 måter å løse det på. Vi løser det ved å servere mat halal og ikke-halal adskilt, samt eget smør til de som spiser halal. Til den ukentlige varmmaten serverer vi stortsett fisk eller vegetar. Anonymkode: 80d8b...082 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #18 Skrevet 3. mai 2019 Jeg ville ringt barnehagen og spurt, og så lenge andre foreldre krever halalkjøtt til sine barn er du i din fulle rett til å kreve å bli hørt på lik linje. Ikke gi deg på det. Er helt enig i at vi som er norske ikke skal finne oss i at dette snikinnføres overalt i vårt samfunn. Anonymkode: a89a8...bbd 17
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #19 Skrevet 3. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Heldigvis er det ikke heldagsbarnehage, så det er fritt frem for foreldrene å servere ungene mat med rikelig av både jern og B12 hjemme... Anonymkode: f5ce5...9a0 Mitt barn skal altså påtvinges et kosthold vi ikke er enig i, for å forhindre at noen andre ikke påtvinges et kosthold de ikke er enig i...... Anonymkode: af464...75f 15
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #20 Skrevet 3. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, har sett video. Det er dyreplageri på høyt nivå. Anonymkode: e7009...58d Omg.... du har sett video? Jeg er selv muslim og vet hva halal er. Eneste som kreves er at man sier en bønn.. eller at den sies over høytaler. Ellers slaktes dyrene som normalt. Det du har sett er en barnarisk slakting av dyr som utføres i.MANGE land som ikke har noe med religion å gjøre... Anonymkode: 8d1ee...167 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå